Mihai Isac // Ortodoxia românească din Basarabia, sub asediul Kremlinului: altare amenințate, clerici prigoniți și credincioși asupriți


În ultimele săptămâni, ortodoxia românească de pe sfântul pământ al Basarabiei este supusă unor atacuri virulente, mergând de la încercările de acaparare a unor biserici românești și până la atacuri infame la adresa canonicității Patriarhiei Ortodoxe Românești.
Din vechea cetate a Sorocii vin vești îngrijorătoare privind demersurile unor reprezentanți ai forțelor politice antinaționale de preluare a Bisericii „Sfinții Martiri Brâncoveni”, aflată sub jurisdicția Mitropoliei Basarabiei, parte integrantă a Patriarhiei Ortodoxe Române.
Consiliul Municipal, dominat de socialiștii lui Dodon, a hotărât să acorde Bisericii „Sfinții Martiri Brâncoveni”, aflată sub jurisdicția Mitropoliei Basarabiei, dreptul de a folosi terenul doar pentru o perioadă de doi ani, fără a permite extinderea construcției. Această decizie a generat nemulțumiri în rândul enoriașilor, care cer prelungirea termenului la 99 de ani și ridicarea restricțiilor privind dezvoltarea bisericii. În același timp, unii lideri locali ai socialiștilor au sugerat demolarea bisericii pentru a face loc unui loc de joacă pentru copii sau pentru a restabili zona Parcului „Ostașului Sovietic”.
Decizia consilierilor a fost adoptată la scurt timp după ce preotul Sorin Huluță a fost distins cu titlul de Cetățean de Onoare al municipiului Soroca. Nemulțumit de hotărârea privind biserica, el a decis să returneze titlul consilierilor.
Umbra unui episcop local al Patriarhiei Kremlinului, campion al pelerinajelor geopolitice electorale ale grupurilor de clerici din subordinea unei anumite mitropolii se vede clar în spatele urmașilor celor care l-au ucis a doua oară pe Isus Hristos.
Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române s-a întrunit recent , în ședință de lucru, în Aula Magna „Teoctist Patriarhul” a Palatului Patriarhiei, sub conducerea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel. În cadrul întâlnirii, Părintele Arhimandrit Nectarie (Ionel) Clinci, starețul Mănăstirii Sihăstria Putnei și exarh de zonă al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, a fost ales Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Chișinăului.
Noul ierarh va purta titulatura de Preasfințitul Părinte Nectarie de Bogdania, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Chișinăului. Această alegere a avut loc într-un moment cu o semnificație deosebită, marcând 100 de ani de la înființarea Mitropoliei Basarabiei. La împlinirea acestui centenar, numirea sa simbolizează continuitatea și reînnoirea misiunii pastorale, întărind angajamentul duhovnicesc al întregii comunități ortodoxe. În acest context istoric, alegerea sa nu reprezintă doar o recunoaștere a meritelor sale personale, ci și un apel la o nouă etapă de unitate și lumină creștină, destinată să păstreze și să promoveze valorile eterne ale credinței în fața provocărilor contemporane.
Decizia a înfuriat aripa locală a Patriarhiei Kremlinului, care a lansat atacuri furibunde împotriva Bisericii Neamului. Părintele Constantin Olariu, secretarul eparhial al Mitropoliei Basarabiei, a avut o luare de poziție demnă față de acest atac mârșav, precizând că în ultimele zile, a apărut o „scrisoare deschisă” adresată Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, care urmărește să discrediteze numirea unui episcop vicar pentru Arhiepiscopia Chișinăului, Mitropolia Basarabiei. Scrisoarea conține acuzații false și manipulatoare, acuzând Patriarhia Română de „expansionism ecleziastic”, în timp ce se ignoră realitatea istorică a impunerii ierarhilor ruși în Basarabia de către Patriarhia Moscovei, timp de mai bine de un secol.
Autorul scrisorii la care se referă părintele Olariu este cunoscut ca un apropiat al oligarhului fugar, încercând să discrediteze statutul canonic al Mitropoliei Basarabiei, să inducă ideea că aceasta ar fi o entitate nelegitimă, să manipuleze opinia publică prin atacuri la adresa noului episcop vicar și să întărească poziția Patriarhiei Moscovei în Republica Moldova prin mesaje propagandistice.
De asemenea, acest cleric al Patriarhiei Kremlinului citează versete biblice referitoare la cămașa lui Hristos ca simbol al unității Bisericii, sugerând că Mitropolia Basarabiei ar constitui o „ruptură” a unității Bisericii Ortodoxe din Moldova. În realitate, structurile canonice ale Bisericii s-au organizat de-a lungul istoriei conform realităților locale și istorice. Chiar și Patriarhia Moscovei s-a desprins de Patriarhia Ecumenică în 1589 fără a considera acest act o „ruptură a unității Bisericii”. Mitropolia Basarabiei a existat canonic până în 1944, când a fost desființată forțat de regimul sovietic.
Mai mult, autorul scrisorii sugerează că Mitropolia Basarabiei ar fi „necanonică” și că orice episcop hirotonit în cadrul ei ar pierde statutul canonic. Această afirmație este complet falsă și contrazisă de faptele istorice și juridice. Mitropolia Basarabiei este parte integrantă a Patriarhiei Române și este recunoscută ca structură canonică. Reactivarea Mitropoliei Basarabiei în 1992 a fost confirmată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), care a recunoscut dreptul acestei Mitropolii de a exista și de a funcționa în Republica Moldova. Autorul omite, de asemenea, faptul că Patriarhia Moscovei menține structuri paralele în diverse teritorii, inclusiv în Ucraina, Estonia, continentul african, dar și în state occidentale, precum Italia, Spania, Germania, Franța, fără a-și pune la îndoială propria legitimitate.
Se mai sugerează că desemnarea unui episcop vicar pentru Mitropolia Basarabiei din afacerea României ar dovedi lipsa de autonomie a acesteia. Totuși, acest argument este fals, întrucât numirea episcopilor reprezintă prerogativa Bisericii Mame, care alege persoanele potrivite pentru misiunea bisericească, indiferent de criterii geopolitice. În plus, Patriarhia Moscovei însăși a numit episcopi în afacerea Rusiei fără a considera acest lucru o „lipsă de autonomie”. Având în vedere că mai mult de 50% din populația Republicii Moldova are cetățenie română, numirea unui episcop român este un act firesc și legitim.
Patriarhia Moscovei acuză Patriarhia Română de „expansionism”, în timp ce, de-a lungul unui secol, a impus ierarhii ruși în Basarabia, având scopul de a rusifica biserica și de a suprima influența românească. În perioada 1821-1914, arhiepiscopii ruși au interzis limba română în biserici, iar între 1944-1989, mitropoliții sovietici au susținut politica ateistă și de rusificare. Începând din 1989 și până în prezent, Mitropolia Chișinăului sub jurisdicția Moscovei continuă să acționeze împotriva identității românești și a Mitropoliei Basarabiei.
Este ipocrit să acuze Patriarhia Ortodoxă Română de „amestec” în Republica Moldova, în timp ce Patriarhia Moscovei menține structuri bisericești paralele în fostele teritorii românești și în întreaga lume.
Această scrisoare urmărește delegitimarea Mitropoliei Basarabiei, întărirea poziției Mitropoliei Chișinăului sub jurisdicția Moscovei și presiunea psihologică asupra clerului și credincioșilor din Mitropolia Basarabiei. Mitropolia Basarabiei reprezintă o continuitate istorică și canonică a Bisericii Ortodoxe Române în Basarabia, iar Patriarhia Moscovei a impus ierarhi ruși în această regiune fără a consulta populația locală. Acuzarea Patriarhiei Române de imixtiune este o ipocrizie, având în vedere că Moscova menține structuri bisericești paralele în multiple state.
În Patriarhia Ortodoxă Română sunt mulți clerici basarabeni, unii ocupând funcții importante. În data de 25 octombrie 2024, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române l-a ales pe Preasfințitul Părinte Atanasie, Arhiereu vicar al Episcopiei Italiei, ca Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române a Marii Britanii și Irlandei de Nord. Acesta s-a născut la data de 17 ianuarie 1982 la Chișinău, Republica Moldova, fiind primul din cei doi fii ai lui Eugen și Ala Rusnac. În data de 12 octombrie 2010 a primit cetățenia română.
La data de 4 decembrie 2008 a fost tuns rasofor, primind numele de Dionisie în cinstea Sfântului Dionisie Exiguul. La 17 ianuarie 2009 a fost hirotonit diacon, iar la data de 16 aprilie preot, pe seama Centrului Eparhial și a Mănăstirii „Adormirea Maicii Domnului” de la Roma. În data de 21 aprilie 2011 a fost tuns ieromonah, pe seama mănăstirii Bivongi, primind numele de Atanasie, în cinstea Sfântului Atanasie cel Mare. La data de 15 august 2011 a fost ridicat la rangul de protosinghel, iar, doi ani mai târziu, în 2013, la cel de arhimandrit. Între anii 2009-2018, a fost preot slujitor la Paraclisul „Adormirea Maicii Domnului” de pe lângă Centrul Eparhial de la Roma. La data de 1 mai 2018 a fost hirotonit arhiereu-vicar al Episcopiei Ortodoxe Române a Italiei, cu titulatura „de Bogdania”.
Acestea sunt doar câteva exemple ale unității ortodoxiei românești, indiferent de regiunea geografică ori istorică!

