Comitetul Parlamentar UE - R. Moldova solicită inițierea negocierilor de aderare în prima parte a anului 2025

DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
Политические
Comitetul Parlamentar de Asociere R. Moldova - UE solicită Uniunii Europene să înceapă negocierile pe primul cluster la începutul anului 2025, se arată în declarația finală a reuniunii desfășurate astăzi la Bruxelles.
10.12.2024 17:06
10.12.2024 17:17
Deschide md
Политические

Evenimentul, co-prezidat de Siegfried Mureșan din partea Parlamentului European și Doina Gherman din partea legislativului de la Chișinău, s-a încheiat cu adoptarea unei declarații finale, care vine cu o serie de recomandări atât pentru R. Moldova, cât și pentru UE.

Printre inițiative se numără deschiderea, cât mai curând, a unui Birou al Parlamentului European la Chișinău, liberalizarea permanentă a comerțului cu Uniunea Europeană, accelerarea integrării Republicii Moldova în UE și în piața unică și adoptarea cât mai rapidă a Facilității Europene pentru Republica Moldova, în valoare de 1,8 miliarde de euro.

Principalele puncte ale declarației finale a reuniunii Comitetului Parlamentar de Asociere R. Moldova - UE:

  • Salută începerea procesului de screening în iulie 2024 și încheierea recentă a screeningului bilateral pentru Clusterul I privind Fundamentele; solicită UE să inițieze negocierile pe Clusterul I Fundamentele la începutul lui 2025, precum și pe Clusterul 2 Piața Internă și Clusterul 6 Relații Externe, sub președinția poloneză a UE, și să accelereze procesul de screening, finalizând raportul de screening până la sfârșitul lui 2024.
  • Salută propunerea Comisiei privind Planul de Creștere pentru R. Moldova, din 10 octombrie 2024, în valoare de 1,8 miliarde de euro, precum și Facilitatea de Reformă și Creștere pentru perioada 2025-2027; apreciază faptul că Planul de Creștere va spori asistența financiară în următorii trei ani; are încredere că Planul va accelera reformele socio-economice fundamentale necesare, precum și investițiile care vor sprijini procesul de aderare la UE; solicită colegislatorilor să adopte cât mai curând posibil Facilitatea pentru a sprijini reformele de aderare și a produce beneficii socio-economice pentru cetățenii moldoveni și solicită efectuarea preplății imediat după adoptare; cere autorităților moldovenești să își crească capacitatea administrativă și resursele din ministerele implicate pentru a putea absorbi aceste fonduri.
  • Solicită Comisiei Europene să lucreze pentru includerea R. Moldova în Instrumentul revizuit de Asistență pentru Pre-aderare (Regulamentul IPA III), precum și creșterea bugetului total, permițând R. Moldova să se pregătească adecvat pentru utilizarea optimă a fondurilor de pre-aderare; solicită Comisiei să prioritizeze finanțarea pentru țările candidate în propunerea pentru următorul cadru financiar multianual.
  • Îndeamnă accelerarea integrării graduale a Moldovei în UE și în Piața Unică, prin asocierea țării la mai multe programe și inițiative UE, care vor oferi beneficii socio-economice tangibile înainte de aderare și vor grăbi procesul de integrare a Moldovei în UE.
  • Reiterează recomandarea Parlamentului European din 23 noiembrie 2022, care solicită „stabilirea unor termene clare pentru finalizarea negocierilor cu țările candidate până la sfârșitul acestui deceniu, cel târziu”.
  • Laudă mobilizarea de către UE a 2,2 de miliarde de euro sub formă de împrumuturi și granturi începând din octombrie 2021 pentru a sprijini Moldova prin asistență bugetară, asistență macro-financiară, programe UE și proiecte realizate cu instituții financiare internaționale garantate de UE.
  • Solicită Direcției Generale pentru Vecinătate și Negocieri de Extindere și Serviciului European de Acțiune Externă să își consolideze capacitatea personalului Delegației UE la Chișinău pentru a răspunde eficient cerințelor procesului de aderare a Moldovei; deplânge faptul că Delegația UE la Chișinău este cea mai mică dintre delegațiile către țările candidate, în ciuda creșterii semnificative a volumului de muncă și responsabilităților, în special de la începutul negocierilor de aderare; solicită UE să aloce suficiente resurse umane și capacitate analitică pentru a gestiona activitatea legată de aderare, monitorizarea celor 33 de capitole și gestionarea resurselor financiare, în special cu adoptarea iminentă a Planului de Creștere în valoare de 1,8 miliarde de euro; solicită Direcției Generale pentru Vecinătate și Negocieri de Extindere să creeze o unitate dedicată Moldovei, similară celei create pentru Ucraina.
  • Solicită Parlamentului European să deschidă un birou permanent de legătură la Chișinău, pentru a sprijini autoritățile moldovenești pe parcursul procesului de negociere a aderării, prin intensificarea dialogului între secretariatele celor două parlamente și stabilirea unei prezențe permanente a personalului în fiecare dintre parlamente; sugerează, atunci când este adecvat și posibil, ca membrii Parlamentului Moldovei să fie membri observatori în Parlamentul European.
  • Solicită Comitetului Economic și Social European și Moldovei să își consolideze cooperarea în contextul integrării europene a țării; salută, în acest sens, primii pași făcuți în aprilie 2024 pentru instituționalizarea cooperării, cu posibilitatea înființării unui punct de contact permanent.
  • Solicită Comisiei să urgenteze procedurile legale pentru înființarea Comitetului Consultativ Comun (CCC) între R. Moldova și Comitetul European al Regiunilor (CoR); Moldova și-a exprimat interesul de a-și întări cooperarea cu autoritățile regionale și locale ale UE, recunoscând rolul crucial al CoR în facilitarea schimburilor între autoritățile locale și regionale pentru a aborda provocările comune, a împărtăși cele mai bune practici, a promova dezvoltarea sustenabilă și a spori sprijinul public pentru UE.
  • Condamnă războiul hibrid continuu al Rusiei împotriva Moldovei, menit să îndepărteze țara de traiectoria sa pro-europeană; denunță cu fermitate activitățile malițioase ale Rusiei, interferențele și operațiunile hibride desfășurate prin intermediul agenților pro-ruși și al actorilor locali sponsorizați de Rusia, în special înainte și în timpul referendumului constituțional privind integrarea în UE și al alegerilor prezidențiale; reiterează apelul adresat autorităților ruse de a respecta independența, suveranitatea și integritatea teritorială a Republicii Moldova, de a înceta încercările de destabilizare a țării și de subminare a ordinii sale constituționale și a instituțiilor democratice.
  • Solicită UE și statelor sale membre să continue sprijinirea activității Centrului pentru Comunicare Strategică și Combaterea Dezinformării din Moldova, alocând suficiente resurse umane și expertiză pentru a permite funcționarea deplină a Centrului, în vederea contracarării amenințărilor hibride, a dezinformării și a interferențelor externe, asigurând securitatea spațiului informațional și sporind gradul de reziliență al societății față de aceste amenințări; salută sprijinul oferit de EUPM Moldova pentru a face Centrul complet funcțional.
  • Condamnă Rusia pentru continuarea utilizării gazului ca armă într-o tentativă de destabilizare a țării; laudă eforturile guvernului moldovean din ultimii trei ani pentru a spori reziliența și securitatea energetică a Moldovei prin diversificarea surselor de aprovizionare, reducerea consumului, conectarea la rețeaua europeană, accelerarea dezvoltării noilor interconexiuni și oferirea de protecție financiară gospodăriilor vulnerabile prin Fondul de Reducere a Vulnerabilității Energetice și sprijin pentru eficiența energetică prin Fondul Moldovean pentru Eficiență Energetică Rezidențială.
  • Condamnă șantajul reînnoit al Gazprom, care leagă îndeplinirea obligațiilor contractuale de livrare a gazului către granița Moldovei de plata așa-numitei datorii istorice a Moldovagaz, de 709 milioane de dolari, considerată nefondată de un audit internațional din 2022.
  • Solicită autorităților moldovenești și UE să abordeze urgent acest risc foarte serios, temându-se că întreruperea livrărilor de gaz către regiunea transnistreană ar putea duce la o criză umanitară pentru cetățenii moldoveni care locuiesc acolo, care nu și-ar putea încălzi gospodăriile, precum și la o criză de generare a energiei electrice pe întreg teritoriul Moldovei, subminând astfel stabilitatea economică și socială a țării.
  • Solicită R. Moldova și țărilor vecine să accelereze proiectele de infrastructură pentru conectarea rețelei sale electrice cu cea a țărilor vecine pentru a reduce vulnerabilitatea structurală; salută începerea lucrărilor la linia electrică aeriană Vulcănești-Chișinău și asigurarea celei de-a doua interconexiuni, Suceava-Bălți; solicită progrese rapide asupra unei a treia interconexiuni între Gutinaș și Strășeni.
Ключевые слова:
Nu a fost găsit nici un cuvânt cheie.
Поделитесь статьей:
Будьте в курсе последних новостей на нашей странице в Telegram
Подпишитесь на
Deschide.md