Aliniere la standardele UE. R. Moldova vrea să-și dezvolte sistemul feroviar, ca să devină atractivă în tranzitul internațional de mărfuri
În acest sens, Guvernul a aprobat modificarea unei hotărâri, care va sprijini angajamentele asumate de țara noastră față de organizațiile internaționale, inclusiv față de cele din domeniul transportului feroviar.
Este vorba despre Convenția privind Transporturile Internaționale Feroviare (COTIF) și Organizația Interguvernamentală pentru Transporturile Internaționale Feroviare (OTIF). Republica Moldova este membră a acestor organizații din anul 2024.
De colaborarea cu OTIF este responsabil Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Pentru Republica Moldova acest lucru înseamnă îmbunătățirea serviciilor de transport internațional feroviar, și respectiv alinierea acestora la standardele europene.
Aceste oportunități noi de tranzit vor avea următoarele avantaje:
- Posibilitatea majorării volumului de transport de mărfuri în tranzit cu aproximativ 15%-20%;
- Majorarea veniturilor din tariful mărfurilor tranzitate și utilizarea acestora, inclusiv cu scopul stingerii datoriilor salariale formate la Î.S. „Calea Ferată din Moldova”;
- Obținerea venitului suplimentar la bugetul de stat din impozitele achitate în urma aplicării tarifului pentru transcriere/traducere a scrisorii de trăsură, tarifului din transbordarea boghiurilor sau a mărfurilor de pe un ecartament pe altul, taxei pentru utilizarea vagoanelor.
Prin aderarea la COTIF, Republica Moldova obține dreptul de a transcrie documentele de transport internațional în formatul utilizat de OTIF (scrisorile de trăsură din formatul CIM în formatul SMGS), facilitând astfel tranzitul mărfurilor prin țara noastră.
Până la aderarea Republicii Moldova la COTIF (OTIF), dreptul la transcriere a scrisorilor de trăsură din CIM în SMGS era deținut deja de operatorii de transport feroviar din România și Ucraina, statele vecine fiind parte atât la COTIF, cât și la SMGS.
În același timp, R. Moldova trebuie să achite cotizații de membru al acestei organizații internationale. Ele sunt suportate în franci elvețieni. „Secretariatul OTIF va prezenta în invoce-ul pentru anul 2025, suma de plată pentru lunile septembrie-decembrie 2024, care se estimează la 2 989 de franci elvețieni (conform cursului valutar BNM pentru data de 20.11.2024 – 61 493,95 de lei) și 8 977 de franci elvețieni (conform cursului valutar BNM pentru data de 07.11.2024 – 184 477,35 lei) pentru anul 2025”, se menționează în nota informativă a proiectului de Guvern.
Prin modificările operate, Republica Moldova va avea posibilitatea să se integreze mai bine în coridoarele feroviare internaționale, iar infrastructura feroviară din țara noastră va fi conectată cu cea din statele vecine.
„Cu referire la OTIF, analiza cost-beneficiu arată majorarea treptată a veniturilor operatorului național de transport feroviar și viitoarelor întreprinderi feroviare înregistrate, ca rezultat al majorării traficului feroviar marfar exprimat în tonă/km pentru sporirea eficienței infrastructurii feroviare.
Acest venit suplimentar s-ar estima în primul an în valoare de 2 milioane lei. Venitul suplimentar identificat în urma analizei cost-beneficiu are impact și asupra angajaților întreprinderilor, care operează în domeniul transportului feroviar. Astfel, încasările din serviciile prestate asigură achitarea salariilor la timp și fără întârzieri. Reținerea plăților salariale este o problemă, care afectează angajații Î.S. „Calea Ferată din Moldova”.
În acest sens, dreptul de transcriere a documentelor de transport din CIM și SMGS, oferă oportunități suplimentare în vederea operării unor volume suplimentare de mărfuri și încasării veniturilor adiționale, fiind implementată încă o acțiune, care ar stabiliza situațiile financiareconomice a Î.S. „Calea Ferată din Moldova” și lichidarea datoriilor salariale”, mai scriu autorii de proiect.