SUA interzic vehiculele conectate care au piese şi software din China şi Rusia drept un pericol la adresa securităţii naţionale
Departamentul american al Comerţului a lansat la sfârşitul lui septembrie o anchetă publică în acest sens, care tocmai s-a încheiat cu publicarea unor noi reguli vizând să ”securizeze lanţul de aprovizionare al vehiculelor conectate de ameninţări externe”, scrie News.ro.
Interzicerea urmează să intre în vigoare în 2027 în privinţăa software-ului, şi în 2030 în privinţa echipamentelor, precizează departamentul.
Pentru moment, nicio maşină conectată chinezească nu este vândută în Statele Unite.
Însă ByD vinde autorbuze în California, care nu sunt vizate de interdicţie.
Unii constructori din Occident, de exemplu Volvo, un grup suedez dar controlat de societatea chineză Geely, sau Polestar, Buick (grupul General Motors, GM) ori Lincoln (o filială Ford) vând maşini fabricate în China.
Producătorul american Tesla produce în China vehicule electrice destinate exportului.
”Maşinile nu mai sunt doar din oţel şi roţi, sunt computere. Ele au camere, microfoane, dispozitive GPS şi alte tehnologii conectate la Internet”, justifică secretara în exerciţiu a Comerţului Gina Raimondo.
”Prin această decizie, Departamentul Comerţului implementează regulile necesare protecţiei vieţii private a americanilor şi securităţii naţionale, ţinându-ne la distanţă adversarii şi capacitatea lor de a manipula aceste tehnologii pentru a avea acces la informaţii sensibile”, adaugă ea.
Concret, noile reguli le impun constructorilor de automobile să renunţe la orice echipament sau software provenind de la furnizori ”care au o legătură suficientă cu China sau Rusia”.
Această interdicţie se impune doar vehiculelor particulare.
Departamentul Comerţului estimează că lanţul de aprovizionare a autobuzelor şi camioanelor este mai complex.
”Reguli specifice vor fi precizate într-un viitor apropiat” cu privire la aceste vehicule, se arată în comunicat.
Electronicul este tot mai integrat în maşinile moderne, iar majoritatea vehiculelor este conectată în prezent la internet prin intermediul unui sistem de navigaţie.
Apariţia software-ului de asistenţă în conducere şi conducerea autonomă consolidează şi mai mult riscul unor intervenţii externe nedorite în controlul unui automobil aflat în circulaţie.
La jumătatea lui septembrie, Washingtonul anunţa că maşinilor electrice importate din China urmează să li se impună taxe vamale de 100% începând de la 27 septembrie.