Expert: Numărul asistenților sociali din R. Moldova nu corespunde cererii
Potrivit Tatianei Cojocari, aceasta este o problemă a statelor vulnerabile economic. Un indicator mai puțin bun este vizibilitatea persoanelor cu dizabilități în spațiul public, în societate. Potrivit sursei, Republica Moldova stăm foarte rău la acest capitol, persoanele cu dizabilități fiind în continuare izolate. Această problemă se resimte cel mai puternic în localitățile mici, unde sistemul de asistență socială nu este cel mai eficient, spune Cojocari.
„Avem un asistent social în localitate, însă dacă ai noroc de un om de bună credință, acest om se duce, poate, de două-trei ori pe săptămână la persoană. Însă s-ar putea să fie invers și să nu ajungă cu lunile la acea persoană, care are nevoie de ajutor. Noi avem circa 6,5% persoane cu dizabilități din totalul cetățenilor. Numărul este în scădere. Din 2019 cifra era de circa 170 de mii, acum avem o cifră de 162 de mii”, a menționat doctorul în sociologie, expert permanent, Tatiana Cojocari.
Potrivit sociologului, ca să avem oameni care vor să activeze în domeniul social, statul trebuie să creeze condiții mai bune,- drept exemplu, mai multe burse la universități pentru persoane care ar studia această meserie și, bineînțeles, salarii mai mari celor care și-ar dori să lucreze asistenți sociali.
„Avem o cerere mare, dar puține peroane care aleg acest job. De ce? Pentru că nu este atractiv. Trebuie să facem astfel încât funcția de asistent social să fie un lucru cu demnitate, un lucru pentru țară, să regândim un pic, să nu mai fie stigmatizare”, a adăugat Cojocari.
O altă problemă este salarizarea persoanelor cu dizabilități. Dacă salariul uneori e același sau chiar mai mic decât alocația socială, unele persoane aleg să nu mai lucreze, declară sociologul. Potrivit Tatianei Cojocari e o problemă și în pregătirea persoanelor pentru angajare.
„Sunt aceste beneficii, companiile primesc subvenții să angajeze persoanele cu dizabilități. Însă persoanele cu dizabilități nu sunt pregătite să facă un CV, de exemplu, este un proces în care trebuie să fie cineva acolo lângă tine să te sprijine și dacă tu nu ai oameni să te ajute să te pregătești, dacă tu nu ai sistem de educație care să te pregătească, școli profesionale de exemplu, este foarte greu”, a menționat, în cadrul dezbaterilor, Tatiana Cojocari.