Digitalizare // Actele de stare civilă vor fi emise și în format electronic, iar căsătoriile vor putea fi înregistrate și la notari
În acest sens, Guvernul a aprobat un proiect de lege care va redefini noțiunea de „acte de stare civilă” și permite notarilor să înregistreze căsătoriile.
Una din schimbări ține de eliminarea procesului clasic, care presupunea cel puțin o vizită la Agenția Servicii Publice (ASP) pentru ridicarea certificatului pe suport de hârtie. De acum, faptele și evenimentele de stare civilă vor fi înregistrate electronic, iar extrasele vor fi emise în format digital. Documentele de naștere, căsătorie, divorț, schimbare de nume sau deces vor fi disponibile pe hârtie doar la cerere. În consecință, instituțiile publice și private nu vor mai solicita cetățenilor dovezi în format tipărit, accesând direct informațiile prin platforme electronice, precum MConnect și SIC Access-Web.
„Trebuie să ne asigurăm că serviciile publice digitalizate sunt utilizate și de sectorul privat, pentru a nu ne limita doar la instituțiile statului. Vă rog să ne asigurăm că toți pot utiliza semnătura digitală, fără a mai avea nevoie de ștampila umedă”, a menționat premierul Dorin Recean.
O altă noutate este extinderea competențelor notarilor care vor putea înregistra căsătorii, oferind cetățenilor o opțiune mai accesibilă și rapidă. De asemenea, toate faptele și evenimentele de stare civilă produse în afara țării vor fi integrate în baza de date a ASP, fiind eliberate documente de stare civilă în format electronic.
Prin acest proiect, Ministerul Justiției, în colaborare cu Agenția Servicii Publice și Agenția de Guvernare Electronică, urmăresc să simplifice procesarea cererilor și să reducă birocrația. Astfel, cetățenii vor beneficia de servicii mai eficiente și interacțiuni mai facile cu autoritățile.