Situații tipice de încălcare a drepturilor consumatorilor de servicii financiare
Protecția consumatorilor de servicii financiare este vitală pentru o societate prosperă, or lipsa acesteia poate duce la situații defavorabile pentru consumatori și să contribuie la generarea de crize financiare, precizează Banca Națională a Moldovei în contextul Campaniei Naționale de Educație Financiară, lansată în parteneriat cu Centrul Analitic Independent „Expert-Grup”, transmite IPN.
Printre cele mai frecvente nereguli se referă la acordarea incompletă a informațiilor despre costuri și dobânzi. De exemplu, o bancă sau instituție nebancară promovează un credit de consum cu o rată a dobânzii aparent atractivă, dar nu menționează comisioanele adiționale.
O altă încălcare este prezentarea unor produse „la pachet” pentru a vinde consumatorului mai mult decât are nevoie – de exemplu, impunerea unor servicii care însoțesc un credit, cum ar fi o poliță de asigurare în favoarea băncii creditoare, chiar dacă oferirea creditului nu este direct condiționată de acest serviciu suplimentar.
Este vorba și despre prezentarea greșită a caracteristicilor produselor – de exemplu, când un agent de asigurări vinde o poliță de asigurare de viață prezentând-o ca având beneficii garantate mari, dar evită să menționeze că acestea depind de performanța investițiilor.
Informații incomplete sau incorecte, inclusiv omiterea riscurilor asociate cu investițiile – de exemplu, când consumatorilor li se recomandă investiții ca fiind „sigure” și „cu randament ridicat”, fără să li se explice riscurile de piață sau volatilitatea asociată. În țara noastră aceste situații sunt amplificate de serviciile de investiții cu privire la tranzacțiile de pe piețele forex și de cryptomonede. Acestea nu sunt reglementate de nicio autoritate și de aceea clienții nu au cui să se adreseze atunci când consideră că drepturile lor au fost încălcate.
Clauzele abuzive sunt acele prevederi din contract care creează un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile părților în dezavantajul consumatorului. Aceste tipuri de clauze contractuale nu sunt negociate în mod individual cu consumatorii și contravin bunei-credințe. Clauze care încalcă dispozițiile îndreptate spre protecția consumatorului se referă la plafonarea ratei dobânzii și a altor plăți aferente. În anul trecut, Comisia Națională a Pieței Financiare a prescris restituirea sau anularea plăților la contractele de credit/împrumut în sumă de circa 113,8 milioane de lei în 12 400 de contracte.
Pentru a evita încălcarea drepturilor, consumatorii de servicii financiare trebuie să solicite informații detaliate, preferabil, în scris și anume informații complete, corecte și precise privind produsele și serviciile achiziționate. Trebuie citite cu atenție condițiile contractuale. O atenție sporită trebuie acordată secțiunilor privind comisioanele, dobânzile și orice alte costuri adiționale etc.
Totodată, pentru comunicarea neregulilor în legătură cu încălcarea drepturilor, consumatorii de servicii financiare pot utiliza telefonul pus la dispoziție de CNPF – 022 85 95 95.