Reflectarea alegerilor prezidențiale 2024 // CA a sancționat 9 posturi pentru încălcări ale Codului Electoral
Cu sancțiuni s-au ales:
• „Moldova 1” – 5 000 de lei;
• „TV Găgăuzia” – 10 000 de lei;
• ”N4” – 10 000 de lei;
• „TVC 21” – 8 000 de lei;
• „Exclusiv TV” – 7 000 de lei;
• „TVR Moldova” – 6 000 de lei;
• „Jurnal TV” – 6 000 de lei;
• „Cinema 1” – 5 000 de lei;
• „TV Elita” – 5 000 de lei.
Potrivit unui comunicat al CA, din 439 de programe de știri și actualități cu 1 741 de subiecte cu caracter electoral și o durată totală de 64 ore 58 minute 18 secunde (22,9% din durata totală a programelor de știri și actualități).
„În perioada monitorizată, 10 SMA au difuzat în total 376 de subiecte conflictuale, dintre care 352 de subiecte au fost echilibrate, iar 24 de subiecte au fost prezentate dezechilibrat, în ce privește lipsa poziției părților vizate în subiectele cu caracter conflictual.
Din perspectiva de gen, în subiectele electorale în 2845 de cazuri (60%) protagoniști au fost bărbați și în 1894 de cazuri (40%) – femei”, ne informează reprezentanții Consiliului.
În intervalul 20 septembrie – 4 octombrie 2024, au fost supuse controlului 12 SMA naționale, care au difuzat, cumulat, 77 de emisiuni de promovare electorală, dintre care 59 au vizat alegerile prezidențiale. Cele mai multe emisiuni de promovare în alegerile prezidențiale au fost difuzate de „TVC 21” – 10 emisiuni, iar cele mai puține de „Axial TV” - 1 emisiune. Majoritatea SMA nu au dat dovadă de exigența necesară când au acceptat să difuzeze emisiuni ale căror conținut nu întrunea cerința legală de a promova programele electorale ale concurenților electorali.
„9 SMA, din cele 10 SMA care și-au asumat organizarea dezbaterilor electorale, au difuzat 62 de dezbateri electorale, dintre care 36 au vizat alegerile prezidențiale. Cele mai multe dezbateri electorale au fost organizate de „Moldova 1”, „TVR Moldova” și „R Live TV” – câte 5 dezbateri; cele mai puține – de „TV8”, „TVC 21” și „Jurnal TV”, câte 3 dezbateri.
În perioada 21 octombrie – 1 noiembrie, 14 SMA din 18 au difuzat în total 140 de emisiuni de informare electorală, cu o durată totală de 99 ore 16 minute 26 secunde”, mai informează reprezentanții Consiliului Audiovizualului.
Potrivit sursei, posturile de televiziune supuse monitorizării în perioada indicată au fost: „Moldova 1”, „TV-Găgăuzia”, „Pro TV Chișinău”, „Canal Regional”, „ATV”, „Exclusiv TV”, „Jurnal TV”, „TVC 21”, „TV8”, „TVR Moldova”, „Cinema 1”, „N4”, „SOR TV”, „Drochia TV”, „Media TV”, „Axial TV”, „TV Elita”, „Studio L” și „R Live TV”.
Controlul serviciilor media audiovizuale (SMA) de televiziune, care s-au angajat să reflecte campania pentru prezidențiale, a fost împărțit în șase perioade, după cum urmează:
TURUL I:
– 20-29 septembrie – prima perioadă;
– 30 septembrie-06 octombrie – a doua perioadă;
– 7-13 octombrie – a treia perioadă;
– 14-18 octombrie – a patra perioadă;
TURUL II:
– 21-27 octombrie – a cincea perioadă;
– 28 octombrie-01 noiembrie – a șasea perioadă.