„Flota fantomă” a Rusiei, lovită fulgerător de noile sancțiuni draconice impuse de SUA
Unele nave care transportau petrol nu au mai ajuns în porturile de destinație, iar rafinăriile chineze și indiene spun că ar putea pierde volume semnificative de importuri rusești, notează The Moscow Times.
Trei petroliere care transportă peste 2 milioane de barili de țiței rusesc plutesc în largul coastelor Chinei după ce au fost afectate de noi sancțiuni americane săptămâna trecută, potrivit datelor de urmărire a navelor consultate de Bloomberg.
Se presupune că navele fac parte din așa-numita „flotă fantomă”, un grup de petroliere utilizate în mod obișnuit pentru a eluda sancțiunile care vizează comerțul cu petrol al Rusiei, scrie The Kyiv Independent.
Sancțiunile impuse de SUA împotriva „flotei fantomă” a Rusiei
Administraţia preşedintelui american Joe Biden a anunţat vineri cel mai amplu pachet de sancţiuni de până acum asupra veniturilor Rusiei din petrol şi gaze, în încercarea de a oferi Ucrainei şi echipei preşedintelui ales Donald Trump un avantaj în negocierile pentru pace, potrivit Reuters.
Trezoreria SUA a impus sancţiuni asupra companiilor Gazprom Neft şi Surgutneftegas, precum şi asupra a 183 de nave utilizate pentru transportul petrolului rusesc, multe dintre acestea făcând parte din „flota fantomă” operată de companii non-occidentale.
Navele Huihai Pacific, Mermar și Olia, fiecare transportând țiței ESPO (Eastern Siberia-Pacific Ocean) din portul Kozmino din Rusia, au deviat de la porturile chinezești, unde era planificat să ajungă.
Huihai Pacific, care se îndrepta inițial spre Dongjiakou în provincia Shandong, se află acum în larg, în timp ce Mermar și Olia, care se îndreptau spre Yantai, se află în Marea Galbenă.
Petrolierele aflate sub sancțiunile SUA nu au intrat în porturile din estul Chinei
Grupul portuar Shandong a interzis accesul petrolierelor sub embargoul SUA în porturile sale din provincia din estul Chinei, au declarat miercurea trecută pentru Reuters trei comercianți familiarizați cu această problemă. Această regiune, în care se află numeroase rafinării independente, este un importator semnificativ de petrol din țările aflate sub embargoul SUA, transmite Hotnews.ro.
„Flota fantomă” a Rusiei a fost, de asemenea, implicată în transportul petrolului iranian sancționat. Biroul de control al activelor străine (OFAC) al Trezoreriei SUA a identificat aceste petroliere drept componente-cheie ale strategiei Rusiei de a ocoli restricțiile impuse exporturilor sale de petrol.
„Flota fantomă” este formată din petroliere învechite, cumpărate adesea de entități netransparente cu adrese în țări care nu aplică sancțiuni, precum Emiratele Arabe Unite sau Insulele Marshall, și sub pavilionul unor țări precum Gabon sau Insulele Cook, potrivit AP.
Unele dintre nave sunt deținute de compania navală de stat rusă Sovcomflot. Rolul lor este de a ajuta exportatorii de petrol ai Rusiei să evite plafonarea prețului la 60 de dolari pe baril impusă de aliații Ucrainei.
Noile sancțiuni ale SUA urmăresc să afecteze capacitatea Moscovei de a-și finanța războiul din Ucraina, pe care președintele Volodimir Zelensky le-a numit vineri „o lovitură semnificativă la baza financiară a mașinăriei de război a Rusiei”.
China și India vor importa mai mult petrol din Orientul Mijlociu, Africa și America
Rafinăriile chineze și indiene se vor aproviziona mai mult cu petrol din Orientul Mijlociu, Africa și America, ceea ce va duce la creșterea prețurilor și a costurilor de transport, în timp ce noile sancțiuni americane împotriva producătorilor și navelor rusești reduc livrările către principalii clienți ai Moscovei, au declarat comercianți și analiști consultați de Reuters.
Exporturile rusești de petrol vor fi afectate grav de noile sancțiuni, care vor forța rafinăriile independente chineze să reducă producția de rafinare în viitor, au declarat două surse comerciale chineze, care au refuzat să fie numite, deoarece nu sunt autorizate să vorbească cu mass-media.
Întreruperea așteptată a aprovizionării cu țiței rusesc a dus luni prețurile petrolului la cel mai ridicat nivel din ultimele luni, Brent tranzacționându-se la peste 81 de dolari pe baril.
Tarifele la transport vor crește
Printre navele recent sancționate, 143 sunt petroliere care au transportat peste 530 de milioane de barili de țiței rusesc anul trecut, aproximativ 42% din totalul exporturilor maritime de țiței ale țării, a declarat analistul principal de mărfuri al Kpler, Matt Wright.
Dintre acestea, aproximativ 300 de milioane de barili au fost expediate către China, în timp ce cea mai mare parte a restului a mers către India, a adăugat el.
„Aceste sancțiuni vor reduce semnificativ flota de nave disponibile pentru a livra țiței din Rusia pe termen scurt, ceea ce va duce la creșterea tarifelor de transport”, a declarat Wright.
Importurile Chinei sunt în cea mai mare parte țiței rusesc ESPO, vândut peste limita de preț, în timp ce India cumpără mai ales petrol din Urali.
Analistul Vortexa Emma Li a declarat că exporturile rusești de țiței ESPO vor fi oprite dacă sancțiunile ar fi aplicate cu strictețe, dar va depinde dacă președintele ales al SUA, Donald Trump, va ridica embargoul și, de asemenea, dacă China recunoaște sancțiunile.