Se caută soluții. Noile taxe ale SUA i-a adunat pe exportatorii din R. Moldova la Guvern

DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
Economic
Noile taxe majorate ale Statelor Unite la exportul produselor din R. Moldova trezește îngrijorări în rândul exportatorilor conaționali.
9.4.2025 16:31
9.4.2025 16:36
Cristina Vlah
Economic

Pentru a analiza situația creată, aceștia s-au reunit astăzi, 9 aprilie, la Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării. Potrivit informațiilor oferite de Guvern, 40 de exportatori moldoveni care operează pe piața Statelor Unite ale Americii, au răspuns invitației Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării.

Agenții economici și autoritățile de la Chișinău au analizat impactul noilor tarife ale SUA, aplicate la nivel global, inclusiv la produsele de origine moldovenească.

„Pentru multe dintre companiile prezente astăzi, piața SUA a fost una de extindere majoră, în special în 2024, când exporturile noastre au înregistrat o creștere, ajungând la 90 milioane de dolari SUA. Vrem să transformăm această provocare într-o oportunitate. Autoritățile și mediul de afaceri analizează impactului noilor tarife ale SUA și vom veni cu propuneri concrete pentru fiecare produs exportat”, a declarat în cadrul întâlnirii Doina Nistor, ministra Dezvoltării Economice și Digitalizării.

La rândul lor, reprezentanții companiilor au vorbit despre provocările întâmpinate, ca urmare a deciziei autorităților americane și și-au exprimat îngrijorarea privind competitivitatea produselor moldovenești pe această piață.

Mircea Manoli, directorul Asociației Procesatorilor din Industria Alimentară „Speranța Con” spune că piața SUA era una stabilă, asigurând livrări permanente, iar exportatorii moldoveni promovau țara sub brand propriu.

„Parțial, piața americană va absorbi șocul noilor prețuri, deoarece în sectorul sucurilor, SUA nu are producție proprie de băuturi concentrate. O piață de alternativă pentru noi ar fi în primul rând cea a Uniunii Europene și putem analiza și piața continentului asiatic”, spune Mircea Manoli.

Iulia Allert, designer vestimentar și creatoarea brandului Julia Allert, care în ultimii ani a devenit campion pe vânzările online în SUA, Marea Britanie și UE crede că în acest moment, este complicat să renunțe la SUA, care are o piață de comerț electronic foarte dezvoltată, iar brandul său este binecunoscut deja în rândul clienților săi. „Abia de azi am început să înțelegem care este de fapt situația reală și cum se aplică noile tarife care au intrat în vigoare. Urmează ca în următoarele zile să înțelegem cum funcționează noile reguli și care este impactul asupra afacerii noastre”, spune Iulia Allert.

„Pentru vinificatori este crucială această ședință. Pentru că dacă această situație s-ar fi creat la începutul anului 2024, ar fi fost cu totul altceva. Dar acum, după succesul pe care l-am avut pe piața americană anul trecut, este foarte greu să estimăm imediat impactul pe care îl vom resimți. Noi credem că trebuie să ne extindem și mai mult pe piețele alternative – de exemplu piața europeană, pentru a asigura că produsele noastre rămân competitive”, a spus Ștefan Iamandi, director al Oficiului Național al Viei și Vinului.

De asemenea, reprezentanții Ministerului i-au invitat și pe cei din sectorul serviciilor IT și BPO (Business Process Outsourcing) pentru a analiza potențialul impact asupra acestuia pentru care piața americană este un client important, în special în sectorul de logistică și transporturi.

„Tarifele nu afectează direct sectorul de servicii din Republica Moldova. S-ar putea să atestăm o scădere în veniturile companiilor care deservesc piața SUA în anul 2025, deoarece clienții acestora sunt afectați financiar direct de tarifele impuse, indiferent de țara de origine. În cadrul parcului peste 600 de companii declară SUA, drept piață de export”, spune Marina Bzovîi, director executiv MITP.

Companiile au subliniat importanța menținerii și consolidării poziției Republicii Moldova în lanțurile valorice globale, în special în sectoarele automotive și textile, unde o eventuală reducere a cererii europene pentru piața americană ar putea genera pierderi indirecte suplimentare pentru exportatorii moldoveni.

Ministerul va susține și va evalua impactul asupra fiecărui produs concret și va propune adaptarea noastră la noile tarife. În același timp, au fost inițiate discuții cu partenerii europeni, acolo unde sunt exportate 3 din 4 produse fabricate în Moldova, iar experții analizează piețe alternative de desfacere pentru produsele vizate de noile tarife.

Amintim că exportul Republicii Moldova către SUA în 2024 a constituit 2,5% din total, ori 90 milioane de dolari, iar importurile au reprezentat 1,5%, ceea ce înseamnă 135 milioane de dolari din totalul importurilor. Țara noastră exportă în mare parte următoarele categorii de produse:

Vinurile de desert, care au reprezentat 48% din totalul exporturilor către SUA în 2024;

Sucurile de fructe, în special sucul de mere, unde Republica Moldova deținea un segment semnificativ de 14%;

Dispozitive din plastic și articole de transport - 9%, alcool -5%, produse de patiserie -2% și confecții textile -3%.

Menționăm că noile tarife aplicate de Statele Unite ale Americii au intrat în vigoare oficial, astăzi, 9 aprilie 2025.

Deschide și  Recean promite că Guvernul va ajuta antreprenorii afectați de tarifele impuse de Washington

Deschide și: Trump a anunţat tarifele reciproce. R. Moldova va fi taxată cu 31 %, UE cu 20 la sută, iar China cu 34 %

Cuvinte cheie:
Nu a fost găsit nici un cuvânt cheie.
Distribuie articolul:
Fii la curent cu ultimile știri pe pagina noastră de Telegram
Abonează-te la
Deschide.md