Industria petrolieră arctică a Rusiei, afectată grav de sancţiunile SUA asupra navelor şi depozitelor sale
Sancţiunile anunţate vineri sunt cele mai dure de până acum impuse sectorului petrolier rusesc, vizând producători importanţi precum Gazprom Neft şi Surgutneftegas, dar şi 183 de nave care au transportat petrol rusesc, scrie News.ro.
Conform surselor, toate cele trei tipuri de ţiţei arctic din Rusia – Novy Port, ARCO şi Varandey, cu o producţie de aproximativ 300.000 de barili pe zi – sunt afectate.
Infrastructură unică şi lipsa de alternative
Transportul petrolului arctic necesită nave speciale de clasă de gheaţă pentru a opera în condiţii extreme, precum temperaturi de -55°C. Petrolul este stocat în facilităţile plutitoare Umba şi Kola, situate lângă Murmansk, înainte de a fi transferat pe nave mai mari pentru export.
Sancţiunile vizează atât facilităţile Umba şi Kola, cât şi navele mai mici utilizate pentru transportul petrolului din câmpurile arctice.
”Aceste nave sunt unice şi nu pot fi înlocuite rapid. Nu există echivalent de cumpărat pe alte pieţe,” a declarat o sursă.
Această situaţie ar putea lăsa milioane de barili de ţiţei rusesc nevândut, în condiţiile în care capacitatea de stocare este limitată, iar o întrerupere de câteva săptămâni ar putea duce la reducerea producţiei.
Impactul asupra pieţei asiatice
Ţiţeiurile arctice, preferate de rafinăriile din India şi China pentru calitatea lor superioară, sunt acum evitate de cumpărătorii asiatici, care refuză să accepte ţiţei de pe nave sancţionate. Aceasta ar putea creşte preţurile pentru alte tipuri de ţiţei, precum WTI-ul american.
India, care redusese achiziţiile de petrol american în favoarea celui rusesc mai ieftin, ia acum în considerare creşterea importurilor din SUA, conform unei surse din industria rafinării.
Lipsa de alternative interne
Ţiţeiul produs în proiectele arctice ruseşti este destinat exclusiv exportului, neexistând o infrastructură pentru integrarea acestuia în sistemul intern de conducte al Rusiei. În lipsa cumpărătorilor, volumele vor trebui stocate pe nave plutitoare sau producţia va fi redusă, au precizat sursele.
În timp ce unele livrări ar putea fi redirecţionate către rafinării din sudul Rusiei, costurile ar fi mari, iar volumele transportate limitate.
Gazprom Neft şi Lukoil nu au oferit comentarii, iar sancţiunile riscă să izoleze şi mai mult sectorul petrolier arctic al Rusiei de pieţele globale.