Calea Ferată din Moldova intră în blocaj

DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
Social
Aproape cinci mii de lucrători ai întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova” nu și-au primit salariile de cinci luni.
31.1.2025 14:21
31.1.2025 14:21
Deschide md
Social

Oamenii refuză să meargă la muncă și intenționează să protesteze, dar întreprinderea pur și simplu nu are bani, scrie logos-pres, citată de IPN.

Situația financiară și economică dificilă este confirmată de conducerea ÎS „Calea Ferată din Moldova”. Prioritatea pentru întreprindere este achitarea restanțelor salariale de 156 de milioane de lei, apărute în perioada august-decembrie 2024. Încercările conducerii de a îmbunătăți situația prin vânzarea echipamentelor neutilizate – locomotive, vagoane învechite, echipamente defecte – nu au dat rezultate.

Potrivit sursei citate, din cauza lipsei de fonduri, trenurile suburbane Chișinău-Bender și Bălți-Rogojeni au fost anulate din 12 ianuarie. Singura rută internă rămasă este Chișinău-Ungheni.

Agenția Proprietății Publice, care este fondatoarea Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” și este învestită cu statut de control, a informat la 23 ianuarie despre situația actuală. „În contextul dificultăților financiare și administrative crescânde ale Căii Ferate, APP a notificat întreprinderea de mai multe ori, instruind în mod clar conducerea Căii Ferate să beneficieze de activele neutilizate, să controleze pierderile din furturi și gestionarea ineficientă a proprietății. Cu toate acestea, se dezvolta o situație periculoasă. APP înființează un comitet de audit, pentru a se implica mai activ în identificarea problemelor”.

„Calea Ferată din Moldova” a acoperit ultima dată salariul pentru iulie 2024. Iar oamenii sunt disperați. Astfel, muncitorii de la stația de cale ferată Ocnița spun că sunt nevoiți să trăiască cu datorii în așteptarea banilor. Personalul gării numără 36 de angajați, însă doar câteva persoane pot fi văzute – un maistru, un îngrijitor și alte trei persoane. Dacă stația Ocnița nu va funcționa, trenul de călători Kiev-Chișinău va trebui anulat. Nici trenurile de tranzit de marfă nu vor putea circula. Lucrătorii din stația Ocnița au declarat că vor renunța aproape complet la locurile lor de muncă și vor înceta să lucreze în februarie, dacă nu vor fi răsplătiți pentru activitatea lor de muncă.

În cazul unor probleme în funcționarea stației Ocnița, va fi amenințată implementarea proiectului pentru coridorul feroviar Vălcineț - Ocnița - Bălți - Ungheni - Chișinău - Căinari. Trenurile circulă prin nordul Moldovei spre Ungheni și portul Giurgiulești. În prezent, aceasta este principala rută de tranzit pentru mărfurile ucrainene spre/dinspre Ucraina prin Moldova către țările UE.

Ion Zaporojan, președintele Federației Sindicatelor Feroviarilor, susține în repetate rânduri că CFM este un obiect strategic. Calea Ferată trebuie păstrată. Lucrătorii feroviari sunt disperați, toate apelurile lor anterioare către autorități nu au fost auzite. Lucrătorii depun cereri de demisie și pleacă. Acest lucru înseamnă că trenurile nu mai circulă. Odată cu intrarea în vigoare a Codului Feroviar, a fost necesară alocarea de fonduri de la buget pentru întreținerea infrastructurii și plata transportului de călători.

Liderul sindical a amintit că în Moldova nu există un mecanism de sprijin de stat pentru sectorul feroviar, așa cum se practică în țările europene.
În ultimii 10 ani, pierderile totale ale Căilor Ferate din Moldova au ajuns la aproape două miliarde de lei. Numărul angajaților s-a înjumătățit. Aproape toate trenurile suburbane interne au trebuit să fie anulate și au rămas doar rutele internaționale de călători spre București și Kiev.

Deschide și Criză la CFM // Calea Ferată din Moldova anulează 4 curse de tren

Cuvinte cheie:
Nu a fost găsit nici un cuvânt cheie.
Distribuie articolul:
Fii la curent cu ultimile știri pe pagina noastră de Telegram
Abonează-te la
Deschide.md