Avocatul Poporului contestă la Curtea Constituțională o decizie a Guvernului
Avocatul Poporului solicită eliminarea restricției care condiționează plata alocației lunare de stat de domiciliul în R. Moldova, promovând astfel accesul egal la drepturi sociale pentru toți cetățenii, indiferent de locul reședinței.
La baza sesizării a stat adresarea unui cetățean, care a solicitat soluționarea problemei legate de transferul alocației sale lunare de stat pentru participare la acțiunile de luptă pentru apărarea integrității teritoriale și a independenței Republicii Moldova în altă țară, locul unde își are la moment domiciliul permanent.
Autoritățile au refuzat pe motiv că alocațiile nu pot fi „exportate” în afara țării, invocând necesitatea protejării bugetului public și că alocațiile lunare de stat nu sunt obiect de reglementare al domeniului material de aplicare al Acordului între state.
Ceslav Panico consideră că limitarea accesului la alocații pe baza domiciliului constituie o formă de discriminare.
„Cetățenii care au contribuit la apărarea integrității teritoriale și independenței Republicii Moldova sunt tratați diferit doar pentru că au ales să locuiască în afara țării. Această abordare creează un tratament diferențiat nejustificat față de acești cetățeni, încălcând principiul egalității prevăzut de articolul 16 din Constituție în realizarea dreptului obținut”, argumentează Avocatul Poporului.
Avocatul Poporului susține nu există o justificare obiectivă și rezonabilă pentru impunerea acestei limitări. Lipsa resurselor financiare nu poate fi invocată ca un motiv suficient pentru a restrânge drepturi fundamentale garantate de Constituție.
„Autoritățile nu pot utiliza argumentul constrângerilor bugetare pentru a refuza plata unor beneficii care au fost deja acordate cetățenilor în baza meritelor lor”, se arată în sesizare.
În plus, continuarea plății acestor alocații nu ar presupune costuri suplimentare, ci doar menținerea unui drept deja stabilit.
Potrivit Avocatului Poporului, prin Hotărârea Guvernului nr. 470/2006 s-a impus o limitare care nu este prevăzută în legislația primară, Legea nr. 121/2001 privind protecția socială suplimentară a unor categorii de populație, ceea ce înseamnă că a depășit limitele competențelor sale normative.
De asemenea, se menționează că principiul „exportabilității” prestațiilor sociale este tot mai acceptat pe plan european, mai ales în contextul unei mobilități ridicate a cetățenilor și a acordurilor între state.