Asistență juridică la distanță. Noi reglementări pentru mandatul electronic al avocatului și avocatului stagiar
Potrivit unei modificări operate de Guvern la Hotărârea nr. 158/2013, mandatul avocatului și avocatului stagiar se va putea face și în format electronic. Astfel, mandatul avocatului va fi emis în format digital, semnat cu semnătură electronică calificată și identificat prin serie și număr, similar versiunii pe hârtie. Documentul va trebui păstrat pe un suport durabil până la finalizarea tuturor obligațiilor contractuale ale avocatului față de client.
Pentru confirmarea împuternicirilor în raport cu terții care nu pot verifica semnătura electronică prin platforma guvernamentală www.msign.gov.md, avocații vor putea prezenta copiile certificate ale mandatului electronic. În plus, procurile vor putea fi întocmite electronic, fiind valabile doar împreună cu mandatul avocatului.
Obligația aplicării ștampilei avocatului a fost eliminată, ceea ce reduce birocrația și clarifică normele juridice. De asemenea, semnătura clientului pe verso nu va mai fi necesară în cauzele penale sau în cazul desemnării avocatului din oficiu. Mandatele tipărite anterior vor rămâne în uz până la epuizarea stocului disponibil.
„Noile norme aduc ajustări importante, menite să modernizeze și să simplifice serviciile juridice, în contextul Legii nr. 284/2024 pentru modificarea unor acte normative (privind forma electronică a mandatului avocatului), modificate recent”, explică autorii de proiect prin intermediul unei note de informare.
De asemenea, se menționează că prin aceste modificări, cadrul legal devine mai clar și mai adaptat cerințelor actuale, contribuind la crearea unui sistem juridic modern și accesibil.