Ministrul Muncii și Protecției Sociale Marcel Spătari a anunțat mai multe măsuri de susținere a anumitor categorii de salariați, în contextul noilor măsuri temporare pentru a opri răspândirea COVID-19.

Ministrul a menționat că persoanele care se vaccinează anti-COVID-19 pot solicita două zile libere de la locul de muncă, câte o zi pentru fiecare doză de vaccin administrată. Cele 2 zile libere vor fi compensate din bugetul de stat. Pentru a beneficia de aceste compensații, angajatorii trebuie să completeze lunar o cerere automatizată pe declaratie-electronica.fisc.md și Serviciul Fiscal de Stat transferă angajatorilor costul integral, inclusiv asigurările sociale ale zilelor libere acordate salariaților pentru vaccinare până la plafonul de 558 lei/zi, echivalent cu un salariu de 12 150 lei brut pentru o lună. Pentru a beneficia de aceste zile libere salariații trebuie să depună o cerere la angajator și să prezinte certificatul de vaccinare.

O altă măsură se referă la salariații care au copii ce învață online, cu vârsta de până la 12 ani sau dizabilități. Aceștia pot beneficia de zile ce vor fi plătite de Casa Națională de Asigurări Sociale din bugetul de stat. Anunțul a fost făcut de ministrul Muncii Marcel Spătari. Procedura este următoare: angajatul care are un copil cu vârsta de până la 12 ani sau cu dizabilități care învață online depune o cerere la angajator și, cu acordul angajatorului, beneficiază de zile libere pentru a sta acasă cu copilul pe perioada învățământului online. Doar unul dintre cei doi părinți poate beneficia de zile libere. Angajatorii vor completa lunar o cerere automatizata pe declaratie-electronica.fisc.md și CNAS va transfera angajaților indemnizația pentru zilele libere egală cu 50% din salariul de bază până la plafonul de 150 lei pe zi, echivalentul a 4050 lei pe lună, valoarea maximă a acestei indemnizații, dar angajatorul poate suplini din surse proprii această indemnizație. 

O altă măsură se referă la salariații aflați în țomaj tehnic. În cazul în care unele activități economice ar fi mai afectate de restricțiile impuse și ar trece în șomaj tehnic, Guvernul va prelua costul acestui șomaj tehnic integral, până la plafonul de 50% din salariul mediu pe economie. În caz de reducere a activității economice care presupune șomajul tehnic, angajatorii vor completa lunar o cerere automatizata pe declaratie-electronica.fisc.md și CNAS va transfera indemnizația pentru șomajul tehnic direct salariaților. 

Un alt mecanism este regimul de activitate redusă. În caz de reducere a activității, angajatorul, cu acordul salariaților, va solicita instituirea regimului de activitate redusă printr-o cerere pe același portal. Acest regim va fi validat de către Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă (ANOFM) și salariații vizați vor rămâne la lucru, dar vor lucra cu o normă mai mică, adică vor trece la timp parțial. Valoarea timpului nelucrat, va fi plătită din sursele bugetului, astfel încât dacă există o scădere a activității angajații să nu fie dați afară ci această scpdere să fie repartizată în rândul colectivului, astfel încât locurile de muncă să fie păstrate și odată cu revenirea activității salariații să revină la norma întreagă. După instituirea acestui regim, lunar angajatorii vor depune o cerere pe declaratie-electronica.fisc.md și ANOFM va transfera angajatorilor ajutorul pentru salariații în regim de activitate redusă. 

Detalii: (DOC) Hotărârea integrală a CNESP cu măsurile instituite în contextul creșterii cazurilor generate de Omicron