Comisia specială privind analiza situației economico-financiare a Î.S. „Calea Ferată a Moldovei” s-a întrunit într-o nouă ședință. De această dată, la ședință a participat și conducerea întreprinderii.

Potrivit liderului fracțiunii parlamentare a Platformei DA, membrului Comisiei, Alexandru Slusari, discuțiile de azi nu au adus „nicio știre îmbucurătoare”.

Datoriile întreprinderii au crescut pănă la 765 milioane lei. Vă amintesc că în ianuarie aceste au constituit 497 mln. Restanța la salarii este de 91 milioane lei, fără luna februarie. Azi eu nu am auzit soluții cum pot fi achitate datoriile fără intervenția statului”, a scris el.

Potrivit lui Slusari, „conducere entității este în disperare”. Mai exact, precizează parlamentarul, în cadrul ședinței director interimar și vicedirectorii „făceau mai multe declarații contradictorii”.

Actualul director interimar, desemnat după criterii politice, trebuie să plece. Este un lucru absolut evident pentru mine. Din nou am auzit că CFM zece ani a fost furată și a fost sursa de finanțare pentru diferite partide politice. Că au primit moștenire grea, că nu au fost reforme. Asta noi cunoaștem și vom reflecta în raportul comisiei. Dar asta nu poate exonera de la responsabilitatea pe domnul Onceanu, care conduce (temporar!) CFM aproape 15 luni”, susține deputatul.

Alexandru Slusari menționează că „problema vitală” la moment este achitarea datoriilor salariale și salvarea întreprinderii strategice de faliment.

Nu mai avem timp pentru rezolvarea situației curente catastrofale. Șeful sindicatului nu are ce să spună salariaților după ședința de plâns inutil al conducerii CFM și Agenției Proprietății Publice. În căteva zile angajații întreprinderii, flămânzi și revoltați, pot să nu iasă la muncă și Calea Ferată se oprește. Sau în căteva săptămâni entitatea nu va fi capabilă să achite cheltuieli minimale curente și se pornește procesul de insolvabilitate. Mai departe ce? Am convenit că mâine ne întălnim cu reprezentanții Ministerului Finanțelor pentru a discuta modalitățile eventuale de acordare a suportului financiar la Calea Ferată sau măcar achitarea datoriei de 174 milioane pentru construcția tronsonului Cahul-Giurgiulești. Dar nu cred că ceva este posibil fără rectificarea bugetului”, a punctat el.

Amintim că reprezentanți ai salariaților de la CFM au protestat săptămâna trecută în fața Parlamentului și Președinției, cerând achitarea restanțelor salariale, dar și demisia conducerii întreprinderii și transferarea cotizațiilor sindicale pe conturile sindicatelor.

Printre revendicări este și majorarea salariilor. În prezent la CFM activează circa 7000 de salariați, iar leafa medie la întreprindere este de 4 000 de lei.

Citiți și: Cumătrul lui Dodon de la șefia CFM, așteptat la Parlament cu explicații privind situația dezastruoasă de la întreprindere