FOTO // Hi-Duk, primul offroader 100% electric, creat de o echipă de moldoveni!

Vă amintiţi de echipa de moldoveni, care a creat primul kit de conversie ce transforma Dacia Logan într-un model electric? Ei bine, iată că azi a venit momentul când ei pot anunţa public creaţia lor principală la care au muncit în toată perioada asta: primul offroader 100% electric, creat în Moldova, scrie piataauto.md.
Echipa pentru dezvoltarea acestui proiect e formată din Oleg Sargu, născut la Străşeni şi absolvent al Georgia Institute of Technology din SUA, şi Maxim Conoplin, absolvent al Coventry University din Marea Britanie. Oleg a lucrat 12 ani în SUA în domeniul marinei mecanice şi logisticii, iar Maxim a lucrat în echipa fostului designer-şef Volvo Cars, Steve Harper, care îşi crease o companie proprie în Marea Britanie.
Aşadar, după multă muncă, astăzi a venit momentul în care aceşti oameni minunaţi pot să prezinte primul offroader electric creat în Moldova! Acesta are şi un nume foarte curios — Hi-Duk. La prima vedere, cel puţin vizual, pare codificat şi internaţional, dar dacă-l citeşti cursiv, obţii numele „Haiduc”. Aşa l-au botezat băieţii la etapa de proiect, încă nu erau siguri că acesta va rămâne, dar aşa ni l-au spus nouă aseară, când am fost în atelierul lor de lucru de la Fablab, ca să vedem în premieră acest offroader moldovenesc. Şi noi zicem că numele de Hi-Duk i se potriveşte perfect!
Aşadar, ce e Hi-Duk? Ce e această creaţie minunată care pretinde a fi primul offroader electric moldovenesc şi, dacă e să fim absolut sinceri, e şi primul automobil conceput şi creat în Moldova de la tractoarele Vieru încoace! Vă daţi seama, deci, cât de important e acest moment de azi!
Hi-Duk e un offroader utilitar, asta trebuie s-o spunem în primul rând pentru a seta aşteptările corecte. Nu e un SUV civil, cu care să călătoreşti cu familia la drum lung, ci un offroader creat pentru munci grele.
Vehiculul are gardă la sol de 23 cm şi e echipat, fireşte cu roţi de offroad. Dimensiunea anvelopelor e de 205/75 R 15, iar lungimea totală a lui Hi-Duk e de 3.32 metri, cu un ampatament de 2.42 metri, ceea ce-i asigură o geometrie foarte bună pentru offroad!
Şi, aşa cum îi stă bine unui offroader, Hi-Duk-ul moldovenesc are tracţiune integrală! Ea e concepută în stilul modern al electromobilelor sofisticate, având două electromotoare, câte unul pe fiecare punte, care pune în mişcare acea puncte, motoarele fiind dirijate centralizat de către un controller. Acesta are grijă, în principiu, ca ambele punţi să fie motrice întotdeauna, într-un raport de 50:50, deci putem vorbi de o tracţiune integrală permanentă!
Premieră unică în Moldova: Hi-Duk, primul offroader 100% electric, creat de o echipă de moldoveni!
Ilie Toma
Hi-Duk e un offroader utilitar, asta trebuie s-o spunem în primul rând pentru a seta aşteptările corecte. Nu e un SUV civil, cu care să călătoreşti cu familia la drum lung, ci un offroader creat pentru munci grele.
Hi-Duk dezvoltă o viteză maximă de cca 40 km/h. Dar mult mai importantă e sarcina utilă pe care o poate lua la bord, adică greutatea pe care o poate transporta în bena sa: 600 kg. Sarcina efectivă utilă ar fi mult mai mare, pentru că totul e construit cu grad mare de rezervă, dar 600 kg ar fi perfect suficienţi pentru cele mai dificile munci, pentru care e conceput Hi-Duk-ul moldovenesc.
Structura lui e una din oţel. Partea frontală e turnată din fibră de sticlă, turnarea fiind făcută în China, iar pentru ea fiind deja create matricele corespunzătoare pentru o eventuală producţie ulterioară de serie. Bena şi panourile de caroserie din spate sunt realizate din oţel.
Şi dacă e tot e un offroader, hai să vorbim un pic şi despre suspensie. Aceasta e una de tip McPherson în faţă şi în spate, cu arcuri ranforsate pentru durabilitate în timp. Interesant e că şi în spate tot s-a optat pentru un McPherson, practic suspensia de acolo fiind una identică celei din faţă, dar inversată în poziţia sa. Ca efect, s-a obinut posibilitatea de a transforma în viitor puntea spate într-un viratoare. Acum caseta de direcţie e blocată în poziţie zero. Să nu vă pară super ciudată această soluţie, însă, mulţi producători optează pentru soluţii similare, doar că nu mai pun barele de direcţie acolo.
Premieră unică în Moldova: Hi-Duk, primul offroader 100% electric, creat de o echipă de moldoveni!
Ilie Toma
Hi-Duk e un offroader utilitar, asta trebuie s-o spunem în primul rând pentru a seta aşteptările corecte. Nu e un SUV civil, cu care să călătoreşti cu familia la drum lung, ci un offroader creat pentru munci grele.
Hi-Duk dezvoltă o viteză maximă de cca 40 km/h. Dar mult mai importantă e sarcina utilă pe care o poate lua la bord, adică greutatea pe care o poate transporta în bena sa: 600 kg. Sarcina efectivă utilă ar fi mult mai mare, pentru că totul e construit cu grad mare de rezervă, dar 600 kg ar fi perfect suficienţi pentru cele mai dificile munci, pentru care e conceput Hi-Duk-ul moldovenesc.
Structura lui e una din oţel. Partea frontală e turnată din fibră de sticlă, turnarea fiind făcută în China, iar pentru ea fiind deja create matricele corespunzătoare pentru o eventuală producţie ulterioară de serie. Bena şi panourile de caroserie din spate sunt realizate din oţel.
Şi dacă e tot e un offroader, hai să vorbim un pic şi despre suspensie. Aceasta e una de tip McPherson în faţă şi în spate, cu arcuri ranforsate pentru durabilitate în timp. Interesant e că şi în spate tot s-a optat pentru un McPherson, practic suspensia de acolo fiind una identică celei din faţă, dar inversată în poziţia sa. Ca efect, s-a obinut posibilitatea de a transforma în viitor puntea spate într-un viratoare. Acum caseta de direcţie e blocată în poziţie zero. Să nu vă pară super ciudată această soluţie, însă, mulţi producători optează pentru soluţii similare, doar că nu mai pun barele de direcţie acolo.
Acum pe piaţă există ATV-uri utilitare mult mai mici, cu motoare cu puteri de 10 kW, adică vreo 14 CP, şi cu sarcină utilă mai mică, acestea costând 12-15 mii euro. Există camioane şi offroader-e utilitare mult mai mari, care costă 35-40 mii euro şi mai mult. Hi-Duk e un tanc puternic în comparaţie cu primele şi un vehicul mult mai accesibil în comparaţie cu cele din urmă. Cei din echipă nu s-au orientat la un model anume pe piaţă, s-au orientat la necesităţile pe care au vrut să le acopere şi practic au creat o maşină unică, într-un segment care nu există propriu-zis. Hi-Duk e undeva între două segmente posibile, având astfel avantajele ambelor, la un preţ mai bun, doar că va fi ceva mai anevoioasă omologarea finală.
Ce şi-ar dori ei, unde şi-ar dori să ajungă această lansare de acum? În mod ideal, să poată pune în producţia de serie în Moldova acest vehicul electric, să-l perfecţioneze în noi şi noi iteraţii, şi astfel să se creeze şi un hub de specializare nouă în industria automotive în Moldova. În acest moment, această industrie se focusează spre companii care produc componente, de la cabluri la huse de scaune, livrate marilor producători auto, dar şi acele mari companii au nevoie acută de specialişti în automotive, care şi-ar putea începe cariera la un asemenea start-up de producţie a vehiculelor electrice.
Premieră unică în Moldova: Hi-Duk, primul offroader 100% electric, creat de o echipă de moldoveni!
Ilie Toma
Hi-Duk e un offroader utilitar, asta trebuie s-o spunem în primul rând pentru a seta aşteptările corecte. Nu e un SUV civil, cu care să călătoreşti cu familia la drum lung, ci un offroader creat pentru munci grele.
Hi-Duk dezvoltă o viteză maximă de cca 40 km/h. Dar mult mai importantă e sarcina utilă pe care o poate lua la bord, adică greutatea pe care o poate transporta în bena sa: 600 kg. Sarcina efectivă utilă ar fi mult mai mare, pentru că totul e construit cu grad mare de rezervă, dar 600 kg ar fi perfect suficienţi pentru cele mai dificile munci, pentru care e conceput Hi-Duk-ul moldovenesc.
Structura lui e una din oţel. Partea frontală e turnată din fibră de sticlă, turnarea fiind făcută în China, iar pentru ea fiind deja create matricele corespunzătoare pentru o eventuală producţie ulterioară de serie. Bena şi panourile de caroserie din spate sunt realizate din oţel.
Şi dacă e tot e un offroader, hai să vorbim un pic şi despre suspensie. Aceasta e una de tip McPherson în faţă şi în spate, cu arcuri ranforsate pentru durabilitate în timp. Interesant e că şi în spate tot s-a optat pentru un McPherson, practic suspensia de acolo fiind una identică celei din faţă, dar inversată în poziţia sa. Ca efect, s-a obinut posibilitatea de a transforma în viitor puntea spate într-un viratoare. Acum caseta de direcţie e blocată în poziţie zero. Să nu vă pară super ciudată această soluţie, însă, mulţi producători optează pentru soluţii similare, doar că nu mai pun barele de direcţie acolo.
Unde s-ar regăsi, mai exact, Hi-Duk-ul electric la muncă? Ei bine, scopurile pentru care a fost gândit sunt foarte interesante. El ar putea munci pe terenurile companiilor agricole mai mari, în zone în care e nevoie de deplasări de distanţe scurte, dar cu condiţii mai dificile de înaintare. Ar putea munci pe podgoriile vinăriilor moldoveneşti, în galeriile lor subterane. Ar putea munci şi-n condiţii din afara Moldovei — în operaţiuni din zone de plajă sau dimpotrivă, zone de munţi. De asemenea, vehiculul poate fi cofigurat în spate în orice altă formă imaginabilă, în loc de bena stilată de acum — benă de suprafaţă plată mai mare, cutie frigorifică, dubiţă, sau chiar utilaje speciale, gen aspiratoare publice pe drumuri. În general, o mare parte din lucrările necesare oraşelor ar putea fi făcute cu Hi-Duk, de la deszăpezirile căilor de acces, trotuarelor, parcurilor, până la măturări de străzi, transportări de sarcini în timpul operaţiunilor de salubrizare a unor zone speciale, etc.
Acum pe piaţă există ATV-uri utilitare mult mai mici, cu motoare cu puteri de 10 kW, adică vreo 14 CP, şi cu sarcină utilă mai mică, acestea costând 12-15 mii euro. Există camioane şi offroader-e utilitare mult mai mari, care costă 35-40 mii euro şi mai mult. Hi-Duk e un tanc puternic în comparaţie cu primele şi un vehicul mult mai accesibil în comparaţie cu cele din urmă. Cei din echipă nu s-au orientat la un model anume pe piaţă, s-au orientat la necesităţile pe care au vrut să le acopere şi practic au creat o maşină unică, într-un segment care nu există propriu-zis. Hi-Duk e undeva între două segmente posibile, având astfel avantajele ambelor, la un preţ mai bun, doar că va fi ceva mai anevoioasă omologarea finală.
Ce şi-ar dori ei, unde şi-ar dori să ajungă această lansare de acum? În mod ideal, să poată pune în producţia de serie în Moldova acest vehicul electric, să-l perfecţioneze în noi şi noi iteraţii, şi astfel să se creeze şi un hub de specializare nouă în industria automotive în Moldova. În acest moment, această industrie se focusează spre companii care produc componente, de la cabluri la huse de scaune, livrate marilor producători auto, dar şi acele mari companii au nevoie acută de specialişti în automotive, care şi-ar putea începe cariera la un asemenea start-up de producţie a vehiculelor electrice.