Vă amintiţi de echipa de moldoveni, care a creat primul kit de conversie ce transforma Dacia Logan într-un model electric? Ei bine, iată că azi a venit momentul când ei pot anunţa public creaţia lor principală la care au muncit în toată perioada asta: primul offroader 100% electric, creat în Moldova, scrie piataauto.md.

Echipa pentru dezvoltarea acestui proiect e formată din Oleg Sargu, născut la Străşeni şi absolvent al Georgia Institute of Technology din SUA, şi Maxim Conoplin, absolvent al Coventry University din Marea Britanie. Oleg a lucrat 12 ani în SUA în domeniul marinei mecanice şi logisticii, iar Maxim a lucrat în echipa fostului designer-şef Volvo Cars, Steve Harper, care îşi crease o companie proprie în Marea Britanie.

Aşadar, după multă muncă, astăzi a venit momentul în care aceşti oameni minunaţi pot să prezinte primul offroader electric creat în Moldova! Acesta are şi un nume foarte curios — Hi-Duk. La prima vedere, cel puţin vizual, pare codificat şi internaţional, dar dacă-l citeşti cursiv, obţii numele „Haiduc”. Aşa l-au botezat băieţii la etapa de proiect, încă nu erau siguri că acesta va rămâne, dar aşa ni l-au spus nouă aseară, când am fost în atelierul lor de lucru de la Fablab, ca să vedem în premieră acest offroader moldovenesc. Şi noi zicem că numele de Hi-Duk i se potriveşte perfect!

Aşadar, ce e Hi-Duk? Ce e această creaţie minunată care pretinde a fi primul offroader electric moldovenesc şi, dacă e să fim absolut sinceri, e şi primul automobil conceput şi creat în Moldova de la tractoarele Vieru încoace! Vă daţi seama, deci, cât de important e acest moment de azi!

Hi-Duk e un offroader utilitar, asta trebuie s-o spunem în primul rând pentru a seta aşteptările corecte. Nu e un SUV civil, cu care să călătoreşti cu familia la drum lung, ci un offroader creat pentru munci grele.

Vehiculul are gardă la sol de 23 cm şi e echipat, fireşte cu roţi de offroad. Dimensiunea anvelopelor e de 205/75 R 15, iar lungimea totală a lui Hi-Duk e de 3.32 metri, cu un ampatament de 2.42 metri, ceea ce-i asigură o geometrie foarte bună pentru offroad!

Şi, aşa cum îi stă bine unui offroader, Hi-Duk-ul moldovenesc are tracţiune integrală! Ea e concepută în stilul modern al electromobilelor sofisticate, având două electromotoare, câte unul pe fiecare punte, care pune în mişcare acea puncte, motoarele fiind dirijate centralizat de către un controller. Acesta are grijă, în principiu, ca ambele punţi să fie motrice întotdeauna, într-un raport de 50:50, deci putem vorbi de o tracţiune integrală permanentă!

Premieră unică în Moldova: Hi-Duk, primul offroader 100% electric, creat de o echipă de moldoveni!

27 Noiembrie 2020, 11:42
Ilie Toma
Vă amintiţi de echipa de moldoveni, care a creat primul kit de conversie ce transforma Dacia Logan într-un model electric? Ei bine, iată că azi a venit momentul când ei pot anunţa public creaţia lor principală la care au muncit în toată perioada asta: primul offroader 100% electric, creat în Moldova!
 
Echipa pentru dezvoltarea acestui proiect e formată din Oleg Sargu, născut la Străşeni şi absolvent al Georgia Institute of Technology din SUA, şi Maxim Conoplin, absolvent al Coventry University din Marea Britanie. Oleg a lucrat 12 ani în SUA în domeniul marinei mecanice şi logisticii, iar Maxim a lucrat în echipa fostului designer-şef Volvo Cars, Steve Harper, care îşi crease o companie proprie în Marea Britanie.
 
Aşadar, după multă muncă, astăzi a venit momentul în care aceşti oameni minunaţi pot să prezinte primul offroader electric creat în Moldova! Acesta are şi un nume foarte curios — Hi-Duk. La prima vedere, cel puţin vizual, pare codificat şi internaţional, dar dacă-l citeşti cursiv, obţii numele „Haiduc”. Aşa l-au botezat băieţii la etapa de proiect, încă nu erau siguri că acesta va rămâne, dar aşa ni l-au spus nouă aseară, când am fost în atelierul lor de lucru de la Fablab, ca să vedem în premieră acest offroader moldovenesc. Şi noi zicem că numele de Hi-Duk i se potriveşte perfect!
 
Aşadar, ce e Hi-Duk? Ce e această creaţie minunată care pretinde a fi primul offroader electric moldovenesc şi, dacă e să fim absolut sinceri, e şi primul automobil conceput şi creat în Moldova de la tractoarele Vieru încoace! Vă daţi seama, deci, cât de important e acest moment de azi!

Hi-Duk e un offroader utilitar, asta trebuie s-o spunem în primul rând pentru a seta aşteptările corecte. Nu e un SUV civil, cu care să călătoreşti cu familia la drum lung, ci un offroader creat pentru munci grele.
 
Vehiculul are gardă la sol de 23 cm şi e echipat, fireşte cu roţi de offroad. Dimensiunea anvelopelor e de 205/75 R 15, iar lungimea totală a lui Hi-Duk e de 3.32 metri, cu un ampatament de 2.42 metri, ceea ce-i asigură o geometrie foarte bună pentru offroad!
 
Şi, aşa cum îi stă bine unui offroader, Hi-Duk-ul moldovenesc are tracţiune integrală! Ea e concepută în stilul modern al electromobilelor sofisticate, având două electromotoare, câte unul pe fiecare punte, care pune în mişcare acea puncte, motoarele fiind dirijate centralizat de către un controller. Acesta are grijă, în principiu, ca ambele punţi să fie motrice întotdeauna, într-un raport de 50:50, deci putem vorbi de o tracţiune integrală permanentă!
 
Fiind un vehicul mult mai uşor decât un SUV şi destinat muncilor la viteză mai mică, propulsia a fost gândită aşa încât să poată tracta sarcini utile mai mari. Ambele motoare au putere nominală de câte 15 kW, ceea ce înseamnă că în mod normal HiDuk livrează un total de 41 CP. Motoarele, însă, au regim de peak power pe perioadă mai scurtă, când pot livra putere dublă, astfel încât, la un kickdown sau la o pornire de pe loc pe dealurile unei podgorii de vin, de exemplu, Hi-Duk are capacitatea de a livra până la 82 CP.
Motoarele, apropo, sunt de origine britanică, venind de la o companie care e gata şi să licenţieze producţia acestora în Moldova în viitor! Ele sunt foarte compacte şi au şi parametri foarte buni pentru dimensiunea lor. Cuplul nominal e de 34 Nm la fiecare, iar propulsia către roţi se realizează printr-un reductor cu raport de 12:1, deci cuplul simţit efectiv la roată e mult mai generos. Marşarierul, ca şi la alte maşini electrice, se realizează printr-o manivelă de lângă volan, care schimbă efectiv direcţia curentului şi astfel motoarele se învârtesc în direcţie opusă, ca maşina să meargă înapoi.
Unul din motoarele electrice folosite la Hi-Duk-ul moldovenesc


Hi-Duk dezvoltă o viteză maximă de cca 40 km/h. Dar mult mai importantă e sarcina utilă pe care o poate lua la bord, adică greutatea pe care o poate transporta în bena sa: 600 kg. Sarcina efectivă utilă ar fi mult mai mare, pentru că totul e construit cu grad mare de rezervă, dar 600 kg ar fi perfect suficienţi pentru cele mai dificile munci, pentru care e conceput Hi-Duk-ul moldovenesc.

Structura lui e una din oţel. Partea frontală e turnată din fibră de sticlă, turnarea fiind făcută în China, iar pentru ea fiind deja create matricele corespunzătoare pentru o eventuală producţie ulterioară de serie. Bena şi panourile de caroserie din spate sunt realizate din oţel.
Pedala de acceleraţiei e setată acum pentru ca la ridicarea piciorului de pe ea să aibă loc o anumită recuperare de energie la rularea pe inerţie. În viitor se preconizează instalarea unei pedale mai avansate, care ar putea avea mai multe grade de recuperare. În prezent, bateria şi controllerul acceleraţiei au prevăzute mai multe elemente de siguranţă, pentru situaţii neprevăzute sau nestandarde, care să protejeze ingineria şi siguraţa celor de la bord. Maşina are şi centuri de siguranţă cu prindere în două puncte la bord, deşi la viteza pe care o dezvoltă şi scopul pentru care a fost creată nu e obligată să le aibă.
Vă întrebaţi deja, probabil, ce baterie, ce autonomie are Hi-Duk-ul electric moldovenesc? Ei bine, offroader-ul are o baterie uriaşă amplasată în podea, pe centru, sub cele două scaune ale sale. E o baterie pe bază de plumb, care are o capacitate totală de 18 kWh, din care utilizabili sunt 10-11 kWh. Cu această energie real utilizabilă, Hi-Duk poate parcurge 100 km, autonomia putând varia uşor în funcţie de sarcina transportată. Însă, pentru muncile pentru care e gândit, cei 100 km de autonomie ar putea ajunge pentru un program deplin de muncă de 8 ore.
Mai este ceva important de spus despre baterie. Tehnologia de plumb e una mai veche, dar alegerea ei a fost dictată de preţul la momentul începerii proiectului. Între timp şi bateriile litiu-ion s-au ieftinit foarte mult, deci cel mai probabil se va opta pentru varianta de serie pentru baterie litiu-ion, care ar fi şi cu 300 kg mai uşoară la aceeaşi capacitate, iar astfel şi structura în sine poate fi uşurată. Toate astea ar permite certificarea vehiculului ca un ATV. Acum bateria cântăreşte 470 kg, dacă ar fi litiu-ion, ea ar cântări doar 130 kg la capacitatea asta, sau s-ar putea opta pentru o baterie de capacitate mai mare, asigurându-se astfel o autonomie mai mare.
 


Şi dacă e tot e un offroader, hai să vorbim un pic şi despre suspensie. Aceasta e una de tip McPherson în faţă şi în spate, cu arcuri ranforsate pentru durabilitate în timp. Interesant e că şi în spate tot s-a optat pentru un McPherson, practic suspensia de acolo fiind una identică celei din faţă, dar inversată în poziţia sa. Ca efect, s-a obinut posibilitatea de a transforma în viitor puntea spate într-un viratoare. Acum caseta de direcţie e blocată în poziţie zero. Să nu vă pară super ciudată această soluţie, însă, mulţi producători optează pentru soluţii similare, doar că nu mai pun barele de direcţie acolo.
Sistemul de frânare e unul normal al unei maşini tradiţionale, funcţionând pe bază hidraulică, cu pompă electrică. Direcţia este asistată şi ea electric. Poziţia de şezut la volan, apropo, e foarte comodă, bine gândită ca proporţie, cu amplasare reuşită a elementelor-cheie — asta o zicem după ce am luat loc la volan. Iar o mare parte din componentele folosite de Hi-Duk sunt deja certificate şi omologate european, ceea ce ar trebui să accelereze o viitoare omologare a vehiculului.

Premieră unică în Moldova: Hi-Duk, primul offroader 100% electric, creat de o echipă de moldoveni!

27 Noiembrie 2020, 11:42
Ilie Toma
Vă amintiţi de echipa de moldoveni, care a creat primul kit de conversie ce transforma Dacia Logan într-un model electric? Ei bine, iată că azi a venit momentul când ei pot anunţa public creaţia lor principală la care au muncit în toată perioada asta: primul offroader 100% electric, creat în Moldova!
 
Echipa pentru dezvoltarea acestui proiect e formată din Oleg Sargu, născut la Străşeni şi absolvent al Georgia Institute of Technology din SUA, şi Maxim Conoplin, absolvent al Coventry University din Marea Britanie. Oleg a lucrat 12 ani în SUA în domeniul marinei mecanice şi logisticii, iar Maxim a lucrat în echipa fostului designer-şef Volvo Cars, Steve Harper, care îşi crease o companie proprie în Marea Britanie.
 
Aşadar, după multă muncă, astăzi a venit momentul în care aceşti oameni minunaţi pot să prezinte primul offroader electric creat în Moldova! Acesta are şi un nume foarte curios — Hi-Duk. La prima vedere, cel puţin vizual, pare codificat şi internaţional, dar dacă-l citeşti cursiv, obţii numele „Haiduc”. Aşa l-au botezat băieţii la etapa de proiect, încă nu erau siguri că acesta va rămâne, dar aşa ni l-au spus nouă aseară, când am fost în atelierul lor de lucru de la Fablab, ca să vedem în premieră acest offroader moldovenesc. Şi noi zicem că numele de Hi-Duk i se potriveşte perfect!
 
Aşadar, ce e Hi-Duk? Ce e această creaţie minunată care pretinde a fi primul offroader electric moldovenesc şi, dacă e să fim absolut sinceri, e şi primul automobil conceput şi creat în Moldova de la tractoarele Vieru încoace! Vă daţi seama, deci, cât de important e acest moment de azi!

Hi-Duk e un offroader utilitar, asta trebuie s-o spunem în primul rând pentru a seta aşteptările corecte. Nu e un SUV civil, cu care să călătoreşti cu familia la drum lung, ci un offroader creat pentru munci grele.
 
Vehiculul are gardă la sol de 23 cm şi e echipat, fireşte cu roţi de offroad. Dimensiunea anvelopelor e de 205/75 R 15, iar lungimea totală a lui Hi-Duk e de 3.32 metri, cu un ampatament de 2.42 metri, ceea ce-i asigură o geometrie foarte bună pentru offroad!
 
Şi, aşa cum îi stă bine unui offroader, Hi-Duk-ul moldovenesc are tracţiune integrală! Ea e concepută în stilul modern al electromobilelor sofisticate, având două electromotoare, câte unul pe fiecare punte, care pune în mişcare acea puncte, motoarele fiind dirijate centralizat de către un controller. Acesta are grijă, în principiu, ca ambele punţi să fie motrice întotdeauna, într-un raport de 50:50, deci putem vorbi de o tracţiune integrală permanentă!
 
Fiind un vehicul mult mai uşor decât un SUV şi destinat muncilor la viteză mai mică, propulsia a fost gândită aşa încât să poată tracta sarcini utile mai mari. Ambele motoare au putere nominală de câte 15 kW, ceea ce înseamnă că în mod normal HiDuk livrează un total de 41 CP. Motoarele, însă, au regim de peak power pe perioadă mai scurtă, când pot livra putere dublă, astfel încât, la un kickdown sau la o pornire de pe loc pe dealurile unei podgorii de vin, de exemplu, Hi-Duk are capacitatea de a livra până la 82 CP.
 
Motoarele, apropo, sunt de origine britanică, venind de la o companie care e gata şi să licenţieze producţia acestora în Moldova în viitor! Ele sunt foarte compacte şi au şi parametri foarte buni pentru dimensiunea lor. Cuplul nominal e de 34 Nm la fiecare, iar propulsia către roţi se realizează printr-un reductor cu raport de 12:1, deci cuplul simţit efectiv la roată e mult mai generos. Marşarierul, ca şi la alte maşini electrice, se realizează printr-o manivelă de lângă volan, care schimbă efectiv direcţia curentului şi astfel motoarele se învârtesc în direcţie opusă, ca maşina să meargă înapoi.
 
Unul din motoarele electrice folosite la Hi-Duk-ul moldovenesc

Hi-Duk dezvoltă o viteză maximă de cca 40 km/h. Dar mult mai importantă e sarcina utilă pe care o poate lua la bord, adică greutatea pe care o poate transporta în bena sa: 600 kg. Sarcina efectivă utilă ar fi mult mai mare, pentru că totul e construit cu grad mare de rezervă, dar 600 kg ar fi perfect suficienţi pentru cele mai dificile munci, pentru care e conceput Hi-Duk-ul moldovenesc.

Structura lui e una din oţel. Partea frontală e turnată din fibră de sticlă, turnarea fiind făcută în China, iar pentru ea fiind deja create matricele corespunzătoare pentru o eventuală producţie ulterioară de serie. Bena şi panourile de caroserie din spate sunt realizate din oţel.
 
Pedala de acceleraţiei e setată acum pentru ca la ridicarea piciorului de pe ea să aibă loc o anumită recuperare de energie la rularea pe inerţie. În viitor se preconizează instalarea unei pedale mai avansate, care ar putea avea mai multe grade de recuperare. În prezent, bateria şi controllerul acceleraţiei au prevăzute mai multe elemente de siguranţă, pentru situaţii neprevăzute sau nestandarde, care să protejeze ingineria şi siguraţa celor de la bord. Maşina are şi centuri de siguranţă cu prindere în două puncte la bord, deşi la viteza pe care o dezvoltă şi scopul pentru care a fost creată nu e obligată să le aibă.
 
Vă întrebaţi deja, probabil, ce baterie, ce autonomie are Hi-Duk-ul electric moldovenesc? Ei bine, offroader-ul are o baterie uriaşă amplasată în podea, pe centru, sub cele două scaune ale sale. E o baterie pe bază de plumb, care are o capacitate totală de 18 kWh, din care utilizabili sunt 10-11 kWh. Cu această energie real utilizabilă, Hi-Duk poate parcurge 100 km, autonomia putând varia uşor în funcţie de sarcina transportată. Însă, pentru muncile pentru care e gândit, cei 100 km de autonomie ar putea ajunge pentru un program deplin de muncă de 8 ore.
 
Mai este ceva important de spus despre baterie. Tehnologia de plumb e una mai veche, dar alegerea ei a fost dictată de preţul la momentul începerii proiectului. Între timp şi bateriile litiu-ion s-au ieftinit foarte mult, deci cel mai probabil se va opta pentru varianta de serie pentru baterie litiu-ion, care ar fi şi cu 300 kg mai uşoară la aceeaşi capacitate, iar astfel şi structura în sine poate fi uşurată. Toate astea ar permite certificarea vehiculului ca un ATV. Acum bateria cântăreşte 470 kg, dacă ar fi litiu-ion, ea ar cântări doar 130 kg la capacitatea asta, sau s-ar putea opta pentru o baterie de capacitate mai mare, asigurându-se astfel o autonomie mai mare.

Şi dacă e tot e un offroader, hai să vorbim un pic şi despre suspensie. Aceasta e una de tip McPherson în faţă şi în spate, cu arcuri ranforsate pentru durabilitate în timp. Interesant e că şi în spate tot s-a optat pentru un McPherson, practic suspensia de acolo fiind una identică celei din faţă, dar inversată în poziţia sa. Ca efect, s-a obinut posibilitatea de a transforma în viitor puntea spate într-un viratoare. Acum caseta de direcţie e blocată în poziţie zero. Să nu vă pară super ciudată această soluţie, însă, mulţi producători optează pentru soluţii similare, doar că nu mai pun barele de direcţie acolo.
 
Sistemul de frânare e unul normal al unei maşini tradiţionale, funcţionând pe bază hidraulică, cu pompă electrică. Direcţia este asistată şi ea electric. Poziţia de şezut la volan, apropo, e foarte comodă, bine gândită ca proporţie, cu amplasare reuşită a elementelor-cheie — asta o zicem după ce am luat loc la volan. Iar o mare parte din componentele folosite de Hi-Duk sunt deja certificate şi omologate european, ceea ce ar trebui să accelereze o viitoare omologare a vehiculului.
 
Toate elementele de iluminare sunt pe bază de LED-uri, pentru modernism şi pentru eficienţă în consum. De fapt, Hi-Duk a trecut prin etapele normale de dezvoltare a unui produs auto, fiind conceput iniţial în schiţe grafice de design, după cum arată şi imaginea de mai jos, realizată de Maxim Conoplin. Se simte şcoala marilor maeştri!
Hi-Duk a fost vopsit cu o nunaţă de gri-bronz, după un amestec făcut de echipă. Elementele negre au fost vopsite într-o culoare neagră folosită în prezent la unele modele Toyota. Inserţiile din plastic au fost tăiate la frezele 3D ale Fablab, instituţie care le-a găzduit proiectul şi i-a susţinut. E o instituţie aflată sub aripa Universităţii Tehnice din Moldova, iar întreg proiectul echipei s-a bucurat de susţinerea de nepreţuit a celor de la UTM, şi în special a rectorului Viorel Bostan. Fără ei, ne zice echipa, acest proiect n-ar fi ajuns la etapa de azi.
Unde s-ar regăsi, mai exact, Hi-Duk-ul electric la muncă? Ei bine, scopurile pentru care a fost gândit sunt foarte interesante. El ar putea munci pe terenurile companiilor agricole mai mari, în zone în care e nevoie de deplasări de distanţe scurte, dar cu condiţii mai dificile de înaintare. Ar putea munci pe podgoriile vinăriilor moldoveneşti, în galeriile lor subterane. Ar putea munci şi-n condiţii din afara Moldovei — în operaţiuni din zone de plajă sau dimpotrivă, zone de munţi. De asemenea, vehiculul poate fi cofigurat în spate în orice altă formă imaginabilă, în loc de bena stilată de acum — benă de suprafaţă plată mai mare, cutie frigorifică, dubiţă, sau chiar utilaje speciale, gen aspiratoare publice pe drumuri. În general, o mare parte din lucrările necesare oraşelor ar putea fi făcute cu Hi-Duk, de la deszăpezirile căilor de acces, trotuarelor, parcurilor, până la măturări de străzi, transportări de sarcini în timpul operaţiunilor de salubrizare a unor zone speciale, etc.
Fireşte, vă întrebaţi deja şi ne-am întrebat şi noi cât ar costa primul offroader electric făcut în Moldova? Preţul final ar depinde de volumul de producţie. Iniţial, la un volum mic de producţie, preţul ar fi destul de mare, de peste 25,000 euro, însă dacă ar exista siguranţa unor comenzi mai mari sau a unor investiţii, atunci preţul per unitate ar scădea semnificativ.

Acum pe piaţă există ATV-uri utilitare mult mai mici, cu motoare cu puteri de 10 kW, adică vreo 14 CP, şi cu sarcină utilă mai mică, acestea costând 12-15 mii euro. Există camioane şi offroader-e utilitare mult mai mari, care costă 35-40 mii euro şi mai mult. Hi-Duk e un tanc puternic în comparaţie cu primele şi un vehicul mult mai accesibil în comparaţie cu cele din urmă. Cei din echipă nu s-au orientat la un model anume pe piaţă, s-au orientat la necesităţile pe care au vrut să le acopere şi practic au creat o maşină unică, într-un segment care nu există propriu-zis. Hi-Duk e undeva între două segmente posibile, având astfel avantajele ambelor, la un preţ mai bun, doar că va fi ceva mai anevoioasă omologarea finală.
La etapa asta, ceea ce s-a produs acum e un model viabil, care a căpătat contur pentru producţia de serie. De aici încolo, însă, echipa caută susţinere pentru ca viabilitatea asta să poată fi pusă în producţia de serie, şi când vorbim de susţinere, ne referim atât la suport financiar, cât şi la suport strategic ca pieţe ţintite şi punerea la punct a proceselor în producţia de serie.

Ce şi-ar dori ei, unde şi-ar dori să ajungă această lansare de acum? În mod ideal, să poată pune în producţia de serie în Moldova acest vehicul electric, să-l perfecţioneze în noi şi noi iteraţii, şi astfel să se creeze şi un hub de specializare nouă în industria automotive în Moldova. În acest moment, această industrie se focusează spre companii care produc componente, de la cabluri la huse de scaune, livrate marilor producători auto, dar şi acele mari companii au nevoie acută de specialişti în automotive, care şi-ar putea începe cariera la un asemenea start-up de producţie a vehiculelor electrice.

Premieră unică în Moldova: Hi-Duk, primul offroader 100% electric, creat de o echipă de moldoveni!

27 Noiembrie 2020, 11:42
Ilie Toma
Vă amintiţi de echipa de moldoveni, care a creat primul kit de conversie ce transforma Dacia Logan într-un model electric? Ei bine, iată că azi a venit momentul când ei pot anunţa public creaţia lor principală la care au muncit în toată perioada asta: primul offroader 100% electric, creat în Moldova!
 
Echipa pentru dezvoltarea acestui proiect e formată din Oleg Sargu, născut la Străşeni şi absolvent al Georgia Institute of Technology din SUA, şi Maxim Conoplin, absolvent al Coventry University din Marea Britanie. Oleg a lucrat 12 ani în SUA în domeniul marinei mecanice şi logisticii, iar Maxim a lucrat în echipa fostului designer-şef Volvo Cars, Steve Harper, care îşi crease o companie proprie în Marea Britanie.
 
Aşadar, după multă muncă, astăzi a venit momentul în care aceşti oameni minunaţi pot să prezinte primul offroader electric creat în Moldova! Acesta are şi un nume foarte curios — Hi-Duk. La prima vedere, cel puţin vizual, pare codificat şi internaţional, dar dacă-l citeşti cursiv, obţii numele „Haiduc”. Aşa l-au botezat băieţii la etapa de proiect, încă nu erau siguri că acesta va rămâne, dar aşa ni l-au spus nouă aseară, când am fost în atelierul lor de lucru de la Fablab, ca să vedem în premieră acest offroader moldovenesc. Şi noi zicem că numele de Hi-Duk i se potriveşte perfect!
 
Aşadar, ce e Hi-Duk? Ce e această creaţie minunată care pretinde a fi primul offroader electric moldovenesc şi, dacă e să fim absolut sinceri, e şi primul automobil conceput şi creat în Moldova de la tractoarele Vieru încoace! Vă daţi seama, deci, cât de important e acest moment de azi!

Hi-Duk e un offroader utilitar, asta trebuie s-o spunem în primul rând pentru a seta aşteptările corecte. Nu e un SUV civil, cu care să călătoreşti cu familia la drum lung, ci un offroader creat pentru munci grele.
 
Vehiculul are gardă la sol de 23 cm şi e echipat, fireşte cu roţi de offroad. Dimensiunea anvelopelor e de 205/75 R 15, iar lungimea totală a lui Hi-Duk e de 3.32 metri, cu un ampatament de 2.42 metri, ceea ce-i asigură o geometrie foarte bună pentru offroad!
 
Şi, aşa cum îi stă bine unui offroader, Hi-Duk-ul moldovenesc are tracţiune integrală! Ea e concepută în stilul modern al electromobilelor sofisticate, având două electromotoare, câte unul pe fiecare punte, care pune în mişcare acea puncte, motoarele fiind dirijate centralizat de către un controller. Acesta are grijă, în principiu, ca ambele punţi să fie motrice întotdeauna, într-un raport de 50:50, deci putem vorbi de o tracţiune integrală permanentă!
 
Fiind un vehicul mult mai uşor decât un SUV şi destinat muncilor la viteză mai mică, propulsia a fost gândită aşa încât să poată tracta sarcini utile mai mari. Ambele motoare au putere nominală de câte 15 kW, ceea ce înseamnă că în mod normal HiDuk livrează un total de 41 CP. Motoarele, însă, au regim de peak power pe perioadă mai scurtă, când pot livra putere dublă, astfel încât, la un kickdown sau la o pornire de pe loc pe dealurile unei podgorii de vin, de exemplu, Hi-Duk are capacitatea de a livra până la 82 CP.
 
Motoarele, apropo, sunt de origine britanică, venind de la o companie care e gata şi să licenţieze producţia acestora în Moldova în viitor! Ele sunt foarte compacte şi au şi parametri foarte buni pentru dimensiunea lor. Cuplul nominal e de 34 Nm la fiecare, iar propulsia către roţi se realizează printr-un reductor cu raport de 12:1, deci cuplul simţit efectiv la roată e mult mai generos. Marşarierul, ca şi la alte maşini electrice, se realizează printr-o manivelă de lângă volan, care schimbă efectiv direcţia curentului şi astfel motoarele se învârtesc în direcţie opusă, ca maşina să meargă înapoi.
 
Unul din motoarele electrice folosite la Hi-Duk-ul moldovenesc

Hi-Duk dezvoltă o viteză maximă de cca 40 km/h. Dar mult mai importantă e sarcina utilă pe care o poate lua la bord, adică greutatea pe care o poate transporta în bena sa: 600 kg. Sarcina efectivă utilă ar fi mult mai mare, pentru că totul e construit cu grad mare de rezervă, dar 600 kg ar fi perfect suficienţi pentru cele mai dificile munci, pentru care e conceput Hi-Duk-ul moldovenesc.

Structura lui e una din oţel. Partea frontală e turnată din fibră de sticlă, turnarea fiind făcută în China, iar pentru ea fiind deja create matricele corespunzătoare pentru o eventuală producţie ulterioară de serie. Bena şi panourile de caroserie din spate sunt realizate din oţel.
 
Pedala de acceleraţiei e setată acum pentru ca la ridicarea piciorului de pe ea să aibă loc o anumită recuperare de energie la rularea pe inerţie. În viitor se preconizează instalarea unei pedale mai avansate, care ar putea avea mai multe grade de recuperare. În prezent, bateria şi controllerul acceleraţiei au prevăzute mai multe elemente de siguranţă, pentru situaţii neprevăzute sau nestandarde, care să protejeze ingineria şi siguraţa celor de la bord. Maşina are şi centuri de siguranţă cu prindere în două puncte la bord, deşi la viteza pe care o dezvoltă şi scopul pentru care a fost creată nu e obligată să le aibă.
 
Vă întrebaţi deja, probabil, ce baterie, ce autonomie are Hi-Duk-ul electric moldovenesc? Ei bine, offroader-ul are o baterie uriaşă amplasată în podea, pe centru, sub cele două scaune ale sale. E o baterie pe bază de plumb, care are o capacitate totală de 18 kWh, din care utilizabili sunt 10-11 kWh. Cu această energie real utilizabilă, Hi-Duk poate parcurge 100 km, autonomia putând varia uşor în funcţie de sarcina transportată. Însă, pentru muncile pentru care e gândit, cei 100 km de autonomie ar putea ajunge pentru un program deplin de muncă de 8 ore.
 
Mai este ceva important de spus despre baterie. Tehnologia de plumb e una mai veche, dar alegerea ei a fost dictată de preţul la momentul începerii proiectului. Între timp şi bateriile litiu-ion s-au ieftinit foarte mult, deci cel mai probabil se va opta pentru varianta de serie pentru baterie litiu-ion, care ar fi şi cu 300 kg mai uşoară la aceeaşi capacitate, iar astfel şi structura în sine poate fi uşurată. Toate astea ar permite certificarea vehiculului ca un ATV. Acum bateria cântăreşte 470 kg, dacă ar fi litiu-ion, ea ar cântări doar 130 kg la capacitatea asta, sau s-ar putea opta pentru o baterie de capacitate mai mare, asigurându-se astfel o autonomie mai mare.

Şi dacă e tot e un offroader, hai să vorbim un pic şi despre suspensie. Aceasta e una de tip McPherson în faţă şi în spate, cu arcuri ranforsate pentru durabilitate în timp. Interesant e că şi în spate tot s-a optat pentru un McPherson, practic suspensia de acolo fiind una identică celei din faţă, dar inversată în poziţia sa. Ca efect, s-a obinut posibilitatea de a transforma în viitor puntea spate într-un viratoare. Acum caseta de direcţie e blocată în poziţie zero. Să nu vă pară super ciudată această soluţie, însă, mulţi producători optează pentru soluţii similare, doar că nu mai pun barele de direcţie acolo.
 
Sistemul de frânare e unul normal al unei maşini tradiţionale, funcţionând pe bază hidraulică, cu pompă electrică. Direcţia este asistată şi ea electric. Poziţia de şezut la volan, apropo, e foarte comodă, bine gândită ca proporţie, cu amplasare reuşită a elementelor-cheie — asta o zicem după ce am luat loc la volan. Iar o mare parte din componentele folosite de Hi-Duk sunt deja certificate şi omologate european, ceea ce ar trebui să accelereze o viitoare omologare a vehiculului.
 
Toate elementele de iluminare sunt pe bază de LED-uri, pentru modernism şi pentru eficienţă în consum. De fapt, Hi-Duk a trecut prin etapele normale de dezvoltare a unui produs auto, fiind conceput iniţial în schiţe grafice de design, după cum arată şi imaginea de mai jos, realizată de Maxim Conoplin. Se simte şcoala marilor maeştri!
 
Hi-Duk a fost vopsit cu o nunaţă de gri-bronz, după un amestec făcut de echipă. Elementele negre au fost vopsite într-o culoare neagră folosită în prezent la unele modele Toyota. Inserţiile din plastic au fost tăiate la frezele 3D ale Fablab, instituţie care le-a găzduit proiectul şi i-a susţinut. E o instituţie aflată sub aripa Universităţii Tehnice din Moldova, iar întreg proiectul echipei s-a bucurat de susţinerea de nepreţuit a celor de la UTM, şi în special a rectorului Viorel Bostan. Fără ei, ne zice echipa, acest proiect n-ar fi ajuns la etapa de azi.
 
Freza 3D de la Fablab în proces de muncă pentru o inserţie de plastic la Hi-Duk
 
Rezultatul muncii frezei, piesa montată pe Hi-Duk

Unde s-ar regăsi, mai exact, Hi-Duk-ul electric la muncă? Ei bine, scopurile pentru care a fost gândit sunt foarte interesante. El ar putea munci pe terenurile companiilor agricole mai mari, în zone în care e nevoie de deplasări de distanţe scurte, dar cu condiţii mai dificile de înaintare. Ar putea munci pe podgoriile vinăriilor moldoveneşti, în galeriile lor subterane. Ar putea munci şi-n condiţii din afara Moldovei — în operaţiuni din zone de plajă sau dimpotrivă, zone de munţi. De asemenea, vehiculul poate fi cofigurat în spate în orice altă formă imaginabilă, în loc de bena stilată de acum — benă de suprafaţă plată mai mare, cutie frigorifică, dubiţă, sau chiar utilaje speciale, gen aspiratoare publice pe drumuri. În general, o mare parte din lucrările necesare oraşelor ar putea fi făcute cu Hi-Duk, de la deszăpezirile căilor de acces, trotuarelor, parcurilor, până la măturări de străzi, transportări de sarcini în timpul operaţiunilor de salubrizare a unor zone speciale, etc.
 
Fireşte, vă întrebaţi deja şi ne-am întrebat şi noi cât ar costa primul offroader electric făcut în Moldova? Preţul final ar depinde de volumul de producţie. Iniţial, la un volum mic de producţie, preţul ar fi destul de mare, de peste 25,000 euro, însă dacă ar exista siguranţa unor comenzi mai mari sau a unor investiţii, atunci preţul per unitate ar scădea semnificativ.

Acum pe piaţă există ATV-uri utilitare mult mai mici, cu motoare cu puteri de 10 kW, adică vreo 14 CP, şi cu sarcină utilă mai mică, acestea costând 12-15 mii euro. Există camioane şi offroader-e utilitare mult mai mari, care costă 35-40 mii euro şi mai mult. Hi-Duk e un tanc puternic în comparaţie cu primele şi un vehicul mult mai accesibil în comparaţie cu cele din urmă. Cei din echipă nu s-au orientat la un model anume pe piaţă, s-au orientat la necesităţile pe care au vrut să le acopere şi practic au creat o maşină unică, într-un segment care nu există propriu-zis. Hi-Duk e undeva între două segmente posibile, având astfel avantajele ambelor, la un preţ mai bun, doar că va fi ceva mai anevoioasă omologarea finală.
 
La etapa asta, ceea ce s-a produs acum e un model viabil, care a căpătat contur pentru producţia de serie. De aici încolo, însă, echipa caută susţinere pentru ca viabilitatea asta să poată fi pusă în producţia de serie, şi când vorbim de susţinere, ne referim atât la suport financiar, cât şi la suport strategic ca pieţe ţintite şi punerea la punct a proceselor în producţia de serie.

Ce şi-ar dori ei, unde şi-ar dori să ajungă această lansare de acum? În mod ideal, să poată pune în producţia de serie în Moldova acest vehicul electric, să-l perfecţioneze în noi şi noi iteraţii, şi astfel să se creeze şi un hub de specializare nouă în industria automotive în Moldova. În acest moment, această industrie se focusează spre companii care produc componente, de la cabluri la huse de scaune, livrate marilor producători auto, dar şi acele mari companii au nevoie acută de specialişti în automotive, care şi-ar putea începe cariera la un asemenea start-up de producţie a vehiculelor electrice.
 
În general, există şi bariere birocratice pentru producţia de serie, să se opteze pentru zonă economică liberă sau nu, să se lase producţia în Moldova sau să se opteze pentru a pune la punct producţia undeva în Asia, mai ales că echipa asta are experienţa colaborărilor automotive atât cu echipe din Marea Britanie, cât şi cu Asia — de la Hong Kong până la teritoriul de bază al Chinei. Şi-ar dori să rămână în Moldova şi să poate pune bazele întregii producţii de aici, ţintind şi spre export. Dar sunt pragmatici şi-şi dau seama că acest deziderat ar putea fi imposibil de realizat şi s-ar putea să vină foarte curând ziua când vor fi nevoiţi să se relocheze într-o altă ţară a lumii, unde şi-ar putea transforma visul în realitate.
I-am întrebat de ce ar avea nevoie la modul practic pentru a putea rămâne în Moldova, punând ideile şi talentul lor în aplicare aici. Au zis că nu speră pur şi simpu la fonduri sau bani din partea statului, aşa cum mulţi alţii în postura lor poate ar fi îndreptăţiţi s-o facă şi cum mai ales statul nostru ar fi trebuit s-o facă, în susţinerea unor asemenea ingineri pricepuţi. Ei zic că cea mai bună susţinere ar fi dacă ar putea avea garantate cel puţin 100 de exemplare livrate pe parcursul următoarelor 18 luni, de exemplu, pentru lucrările municipale ale ţării noastre, iar acest volum minim le-ar permite să pună la punct producţia de serie, reducerea semnificativă a costurilor per unitate şi obţinerea de resurse pentru crearea şi dezvoltarea de facto a primei uzine auto complete în Moldova!