Recepţionează zilnic sute de apeluri din partea celor care se află în situaţii de risc. Pe lângă programul încărcat de muncă, operatorii Serviciului de Urgenţă 112 sunt nevoiţi să facă faţă şi apelurilor false şi abuzive. Mulţi dintre cei care le cer ajutorul utilizează un limbaj dur, violent şi chiar jignitor. Specialiştii atenţionează că aproximativ 60% dintre apelurile la 112 sunt false, provocatoare sau non-urgenţe.

De aproximativ trei ani, Cristina Martin recepţionează apelurile oamenilor aflaţi în situaţii de risc. Operatorul spune că, deşi nu îi este uşor, munca pe care o realizează o face să se simtă utilă. Tânără afirmă însă că în perioada pandemiei a crescut considerabil numărul apelurilor abuzive.

„În decursul unei zile de muncă, timp de opt ore, reuşim să preluăm şi câte 400 de apeluri. Ne cer ajutorul foarte multe persoane cu simptome specifice virusului COVID-19. Peste 60% din aceste apeluri sunt false şi abuzive. Din păcate, oamenii nu înţeleg că timpul pe care Serviciul de Urgenţă îl pierde cât intervine într-o situaţie falsă ar putea fi utilizat pentru salvarea unei vieţi”, menţionează Cristina.

Operatorul 112 spune că insultele, cuvintele jignitoare şi acuzaţiile îi afectează starea emoţională, dar şi îngreunează procesarea apelului telefonic.

„Recepţionăm multe apeluri de la oameni în stare de ebrietate, mai ales noaptea. Sunt foarte agresivi, ne insultă, strigă. Alţii sunt deranjaţi de întrebările la care trebuie să răspundă. Procedura de preluare şi de chestionare a apelantului a fost modificată după declanşarea stării de urgenţă. Suntem obligaţi să-i întrebăm dacă au interacţionat cu persoane infectate cu noul tip de Coronavirus”, menţionează Cristina Martin.

Cristina primeşte însă şi apeluri care o încurajează. „Sunt sunete de mulţumire de la cei pe care i-am ajutat. Astfel, vor să-şi manifeste recunoştinţa că medicii, poliţiştii sau pompierii au ajuns la timp”, precizează tânăra.

Zilnic, Serviciul 112 recepţionează, în medie, 7.000 de apeluri. În prima jumătate a anului,  cele mai multe  solicitări, aproximativ 74%, au fost gestionate de Centrul Naţional de Asistenţă Medicală Prespitalicească,  peste 23% de poliţie, iar aproximativ 3% - de pompieri. Serviciul Naţional Unic pentru Apelurile de Urgenţă 112 a fost lansat în martie  2018.

TRM