Tânărul locotenent Vitalie Grițco din Chișinău este absolvent al promoţiei 2019 Academia Forţelor Aeriene „Henri Coandă” din Brașov. Într-un material realizat de Ministerul Apărării acesta povestește cum e să fii student la Academia din Brașov, cum e să pilotezi o aeronavă este artă de elită, care obligă respect, curaj și dragoste pentru zbor, dar și despre primele emoții la înălțime. 

„Pilotajul — un act suprem de dresură”

Pentru unii, activitatea de pilot înseamnă o simplă meserie, pentru alții — pericol. Însă, Vitalie Grițco, având un spirit poetic și o viziune deosebită asupra lumii, percepe aviația drept un act suprem de dresură. „Eu văd aviația și activitatea de pilot ca pe ceva mult mai instinctiv. Însăși aeronava, când te uiți la ea, este ca un animal sălbatic pe care trebuie să-l dresezi. Pilotajul este un act suprem de dresură”.

„Nopți albe și zile negre”

Studiile de peste Prut au fost încărcate cu pregătiri intensive teoretice, practice, dar și pline de momente frumoase, care au contribuit la formarea personalității tânărului locotenent. Primul an de studii a fost cel mai anevoios pentru Vitalie Grițco. Însă, grație suportului oferit de cadrul didactic și militar, dânsul a reușit să-și dezvolte abilități de ofițer şi viitor pilot. „Dacă ar fi să caracterizez studiile de peste Prut printr-o propoziție, cel mai probabil ar fi: nopți albe și zile negre, deoarece am avut o perioadă foarte intensivă de pregătire în vederea însușirii unor aptitudini, calități de lider, ofițer, viitor pilot. Au fost ani cu pregătire intensivă, în timpul cărora am primit suportul cadrului didactic și militar. Primul an a fost cel mai dificil. Profesorii, într-adevăr, au avut grijă de mine. Pe parcursul anilor de studii, au fost momente frumoase, au fost tabere, cântece, drumeție prin munți. Au fost și zile grele, cu ranița de 40 kg, marșuri de 30 de km. Însă, totul a fost extraordinar de frumos. Eu mă plac cum sunt acum și ce vreau să fac pe viitor. Cu toate bune și rele care au fost în trecut, aceste lucruri m-au format. Sunt foarte mulțumit”.

,,Când ești peste hotare, fiind și unicul, vrei să demonstrezi că țara ta a reușit să trimită pe cineva competent„

În timpul studenției, tânărul pilot a avut parte de multiple provocări, însă doar una îl presa cel mai mult. Fiind singurul student din Republica Moldova, pe umerii lui a căzut o mare responsabilitate. Comportamentul, succesele obținute reflectau țara din care vine. Respectiv, acest gând îl motiva să depună efort dublu pentru a demonstra că țara noastră a trimis un băiat competent, cu viitor promițător. „Cea mai mare provocare pentru un student din altă țară, probabil, este faptul că el reprezintă țara din care vine. Aceasta a fost cea mai mare presiune asupra mea. Eu eram mereu evaluat, analizat. Orice cuvânt scos, comportamentul pot fi interpretate greșit. Când ești peste hotare, fiind și singurul, vrei să demonstrezi că țara ta a reușit să trimită pe cineva competent, capabil. Asta necesită un efort în plus”, afirmă Vitalie Griţco.

„Dacă ai nota șapte la sol, atunci în zbor ești doar de cinci”

Dacă dorești să devii un adevărat pilot, fii gata să depui efort peste limita puterilor tale. Pregătirea în domeniul aviației necesită insistență, caracter și perseverență. Dacă ești pregătit relativ bine la sol, nu înseamnă că și în zbor. Aici atât la propriu, cât și la figurat mereu trebuie să tinzi spre înălțimi. „Studiile în domeniul aviației cuprind pregătirea teoretică, care trebuie să fie una fundamentală, cunoașterea aeronavei și alte discipline legate de aviație. Dacă un student la alte facultăți are dreptul să obțină minim nota cinci la examen, noi avem dreptul la nota șapte cel puţin. Și dacă ai nota șapte la sol, atunci în zbor ești doar de cinci. Pe lângă pregătirea teoretică, am avut parte și de simulator, unde ne puteam antrena capacitățile de orientare în spațiu, utilizarea sistemelor de navigație. Pe lângă capacități, trebuie să dai dovadă și de caracter, tenacitate, perseverență, curaj”.

„Oare sunt steluța de mare sau nu?”

Înainte de a stăpâni aeronava, orice pilot trebuie să aibă cel puțin două salturi cu parașuta, pentru a se obișnui cu senzația căderii în gol. Vitalie Grițco își aduce aminte cu zâmbet de primul său salt și emoțiile la înălțime. Singurul gând în timpul căderii a fost poziția sa — este corectă sau nu.

„Parașutarea — o parte obligatorie din programul nostru de pregătire. Orice pilot trebuia să aibă cel puțin două salturi cu parașuta înainte de a urca într-o aeronavă, din considerente de siguranță și pentru a se obișnui cu senzația căderii în gol. Însuși saltul cu parașuta a fost un lucru straniu pentru mine. Sincer vorbind, prima mea reacție, când cădeam în gol, a fost: ‚Oare sunt steluța de mare sau nu?’ Asta este o poziție standard, pe care trebuie să o ia un parașutist în timpul căderii libere, pentru ca parașuta să nu se încurce în membrele sale”.

Primul zbor pentru tânărul pilot a fost un șoc. Puterea aeronavei l-a cucerit din primele secunde ale decolării. Din această experiență inedită, Vitalie Grițco a realizat că aeronava nu este o simplă creatură de metal. Dresarea acesteia necesită atitudine diferită, la decolare sau aterizare. „Primul zbor m-a speriat. Desprinderea de la sol, viteza aeronavei m-au făcut să simt toată puterea cailor la decolare. Era de admirat însăși forța pe care o avea aeronava, faptul că tu o țineai în mâinele tale, dar nu o puteai controla. La aterizare, eram uimit cât de blândă poate fi aeronava. Din experiența dată, am înțeles că decolarea necesită ferocitate, iar aterizarea necesită un calm total”.

,,Să aveți mereu același număr de aterizări și decolări„

Pilotajul este o activitate pe cât de interesantă, pe atât de periculoasă. Astfel, pentru a te simți în zbor ca peștele în apă, trebuie să cunoști la perfecție toate tehnicile de pilotaj. De regulă, acestea nu se dau ușor de fiecare dată, iar unele par a fi foarte dificile. Devenirea unui pilot implică multă muncă, dedicare și responsabilitate. ,,Partea cea mai dificilă a unui zbor, dacă e să vorbim din punct de vedere al tehnicii de pilotaj, este aterizarea. Între piloți este un toast: „Să aveți mereu același număr de aterizări și decolări”. Din punct de vedere al instruirii, cel mai dificil, în opinia mea, a fost pilotajul în timpul cazurilor de urgență. Se simulau cedări de hidraulică, autorotația — adică zbor fără motor în timpul căruia necesită antrenate doar defileurile de aer. Trebuia să menții o viteză constantă căzând, fără motor. Era un stres adevărat„.

Vitalie Grițco a reușit să zboare pe avionul PEC-52 și elicopterul IAR 316 B. Visează să călătorească prin nori cu F-16, care este de producție americană și Су-35 — de producție rusă.

„... este foarte important ca noi, militarii, să fim alături de civili”

A oferi ajutor necondiționat este un gest de pură mărinimie, pe care nu fiecare dintre noi este capabil să-l facă. Filantropia este cheia spre salvarea omenirii și dezvoltarea prosperă a acesteia. Tânărul pilot se preocupă serios de acest fenomen. Dânsul dorește să combine cariera de militar cu activități concrete pentru soluționarea unor probleme de ordin social. În opinia sa, este foarte important ca militarii să sprijine civilii.

,,Pentru mine, filantropia poartă un sens puțin diferit decât cel din dicționar, unde este specificat faptul că aceasta este un ajutor pentru oameni săraci. Însă, pentru mine, filantropia este ajutorul acordat întregii societăţi. În următorii ani de activitate în calitate de militar aș dori, în paralel, să întreprind activități concrete pentru ameliorarea unor probleme din societate, identificarea sponsorizării necesare și implementarea acestor proiecte. Sub ce formă și cum încă nu cunosc sigur. De abia am ajuns în țară. Trebuie să urmăresc toate aceste probleme. În opinia mea, este foarte important ca noi, militarii, să fim alături de civili în orice moment, zi de zi„.

Tânărul ofițer se află în prezent la Baza Aeriană de Instruire și Formare a Personalului Aeronautic Boboc, unde se pregătește în zbor, pe elicopterul IAR 316 B Allouette, în vederea obținerii brevetului de pilot militar. După brevetare, tânărul locotenent va încadra funcția de pilot la Regimentul de Aviație „Decebal” din Mărculești, Republica Moldova.