Filiera turismului din Moldova a arătat semne promițătoare de creștere constantă în ultimii patru ani, datorită eforturilor continue în marketingul destinației, dezvoltarea produselor și politicile modernizate care susțin industria turismului intern și receptor. Apoi a venit criza pandemiei COVID-19, care are impact asupra întregului lanț valoric al industriei turismului din Moldova, s-a menționat joi, 6 august, la cea  de-a patra ediție a Forumului ANTRIM pentru Turism Receptor și Domestic 2020, transmite IPN.

Doina Nistor, directorul Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanţat de USAID, Guvernul Suediei și UK, a menționat că sectorul turismului este astăzi în fața unei provocări și este necesară o relansare. Potrivit ei, din 2016 se înregistrează o balanță pozitivă pentru această industrie, ajungându-se la cifra de 500 de milioane de dolari în turismul atât receptor, cât și emițător. Doar cheltuielile străinilor în Moldova reprezintă în jur de 80% din cele 500 de milioane înregistrate până la criză. „În Moldova avem peste 4,4 milioane de vizitatori, dintre care turiști sunt considerați 1,7 milioane – cifra este pentru anul 2018. Această creștere a fost susținută inclusiv și de regimul liberalizat de vize, asocierea cu UE, promovarea turismului”, a notat Doina Nistor.

Pierderile înregistrate în condițiile pandemiei sunt mari. O estimare arată că scăderile de vânzări în turism sunt între 65% și 85%, iar pierderile sunt estimate la circa 350 de milioane de dolari. În opinia sa, în actualele condiții contează securizarea investițiilor deja făcute, de exemplu în pensiuni rurale, vinării, ca niciuna din aceste afaceri să dea faliment.

„Vrem să aducem oferta turistică în spațiu digital. Avem 18 website-uri pe care le dezvoltăm pentru pensiunile rurale. Integrăm pluginuri care țin de rezervările online. Turistul acum este leneș, el vrea să facă un search online și să facă o rezervare directă la pensiuni și nu mai vrea să meargă prin site-uri suplimentare, care fac rezervări”, explică Doina Nistor. Potrivit ei, prioritatea este redeschiderea turismului, în condiții sigure.

Iulia Costin, director general al Organizației pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii, a menționat că printre prioritățile ODIMM pentru sectorul turismului se numără implementarea unui program de susținere a caselor rurale. O altă prioritate este susținerea întreprinderilor mici și mijlocii în elaborarea produselor turistice autohtone cu valoarea adăugată ridicată întru dezvoltarea clusterelor în destinațiile turistice. ODIMM își mai propune să acorde susținere întreprinderile mici și mijlocii în modernizarea, amenajarea atracțiilor, popasurilor și alte locații turistice. O prioritate o constituie dezvoltarea instrumentelor privind digitalizarea turismului.