Au promis să repare infrastructura rutieră, au alocat bani, iar apoi au făcut cale întoarsă. Este și cazul drumului care leagă localitățile Clișova – Suhuluceni – Verejeni, din raionul Telenești, care, după ce a fost „vizitat” de muncitori, a fost lăsat de izbeliște. Lucrările de reconstrucție au început în septembrie 2017, iar, potrivit proiectului, compania câștigătoare a licitației urma să le execute în termen de 24 de luni. Lucru care nu s-a mai întâmplat. „Din cauza lipsei de finanțare”, spun responsabilii de proiect.

Costul total al proiectului ajunge la mai bine de 85 de milioane de lei, dintre care peste 65 de milioane urmau să fie alocate din Fondul Național pentru dezvoltare regională, iar alte peste 19 milioane, din banii Ministerului Economiei și Infrastructurii.

Inițial, muncitorii au așternut, pe unele porțiuni, stratul de beton asfaltic, iar pe altele – au instalat borduri, au executat stratul din balast, piatră spartă ș.a. Totuși, aceștia nu au mai apucat să finiseze drumul și nici nu au aplicat ultimul strat. Din acest motiv, spun locuitorii din regiune, ceea ce a fost executat până acum, s-a și distrus deja.

Este inacceptabil ca cineva să-și bată joc în asemenea hal de banul public. O investiție de câteva zeci de milioane de lei nefinisată și lăsată de izbeliște. Cu toate că proiectul a vizat asfaltarea întregului traseu, până în prezent, în ciuda faptului că termenul de executare a expirat, au fost asfaltate doar anumite porțiuni de pe traseul Ciocâlteni – Suhuluceni, ceea care reprezintă maximum 40 %”, ne-a spus Ion Cobîșenco, originar dintr-o localitate din Telenești.

O altă internaută a scris, pe facebook, că drumul este și mai dărăpănat de când muncitorii au intervenit aici.

Am „onoarea" să merg cam des pe acest drum. Pot să spun că după reparație este mai prost decât înainte de ea. Aceste gropi frumoase s-au format doar peste câteva luni după punerea (necorespunzătoare) a betonului”, a scris Rodica Popov.

Contactat de Deschide.md pentru a ne oferi un comentariu, Andrei Rusnac, responsabilul tehnic al proiectului, ne-a spus că lucrările de reabilitare a drumului au întârziat din cauza că autoritățile au ezitat cât au putut de mult să respecte termenele de achitare. Acesta ne-a mai povestit că antreprenorul a suferit mai multe pierderi, întrucât ar fi închiriat și o uzină de beton pentru a face față volumului de lucru. Doar pentru aceasta, lunar, agentul economic ar plătit 2 mii de euro, ne-a spus interlocutorul nostru.

Și iată că sunt 2 ani de când omul o ține așa, închiriată. Ei virează banii cum vor. Finanțările au fost blocate din start. Din cele 93 de milioane care urmau să fie alocate, până acum autoritățile au plătit maximum 17-18 milioane. Lucrările nu pot continua fără să fie achitate cheltuielile companiei. În anul 2017, autoritățile au transferat 750 de mii, în 2018 – 10 milioane 830 de mii, iar în 2019 – puțin peste 7 milioane”, a destăinuit Rusnac.

Mai mult, potrivit informațiilor pe care le-am obținut, compania „SRL Lumescon” ar fi transmis o scrisoare către ADR Centru, în care informează autoritățile despre intenția de a rezilia contractul, pe motiv că nu ar fi primit banii necesari pentru executarea lucrărilor.

Solicitat să comenteze informațiile potrivit cărora drumul s-ar afla într-o stare dezastruoasă după începerea lucrărilor, Rusnac ne-a răspuns:

Bineînțeles că se va ruina, dacă lucrările nu au fost finisate. Există o procedură, prevederi tehnice care trebuie respectate, dar, din lipsă de bani și finanțare, acestea nu au putut fi duse la bun sfârșit”. SRL „Lusmecon” are potențialul de a le executa, dar statul le-a tărăgănat, prin neplata banilor”.

Am sunat și pe numărul indicat în proiect al companiei câștigătoare a licitației - SRL „Lusmecon”, însă nimeni nu ne-a răspuns la telefon. Firma este controlată de familia fostului șef al Agenției Relații Funciare și Cadastru, democratul Anatolie Ghilaș.

De cealaltă parte, responsabilii de proiect din cadrul Agenției de Dezvoltare Regională Centru ne-au asigurat că lucrările vor reîncepe în această primăvară, fără a confirma sau infirma dacă firma i-ar fi anunțat despre intenția de a rezilia contractul. Mai mult, aceștia ne-au spus că întârzierea lucrărilor se datorează blocării finanțărilor de către Guvern din vara anului 2019.

Anume din acest motiv, antreprenorul refuzase să continue lucrările de reabilitare a acelui drum. Situația, însă, a fost soluționată, în acest an fiind alocați - din Fondul Național de Dezoltare Regională - 11,5 milioane de lei. Pe timp de iarnă lucrările nu pot fi executate, dar ele vor reîncepe. Termenul poate fi prelungit, asta nu este o problemă”, ne-a declarat Maria Znagovan, de la secția proiecte a ADR Centru.

Precizăm că lungimea totală a tronsonului care urma să fie reabilitat constituie 23 de kilometri.

În luna septembrie a anului 2018, printr-un comunicat de presă, Ministerul Economiei și infrastructurii anunța că, în cadrul ședinței Consiliului Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale (CNCDR), s-a decis majorarea, cu 7 milioane de lei a mijloacelor financiare alocate pentru proiectul de reabilitare a infrastructurii rutiere de acces în Regiunea Centru. 

Banii vor fi utilizați pentru asfaltarea drumului L-326 M2 Clișova – Suhuluceni – Leușeni – Verejeni, până la sfârșitul anului 2018”, spunea atunci MEI.

Responsabilii din cadrul Ministerului susțineau că „în 2018, pentru implementarea acestui proiect au fost alocate 5 milioane lei din Fondul Național pentru Dezvoltare Regională (FNDR), 1,5 milioane – din contul Administrației de Stat a Drumurilor și alte 900 mii de lei din resursele nevalorificate din contul ADR Centru pentru anul 2017”. Alte 5 milioane au fost prevăzute din Fondul Rutier. Tot atunci, Mold-street scria că lucrările ar costa, de fapt, de 6 ori mai mult decât banii promiși.

Reabilitarea infrastructurii rutiere pe segmentul cu pricina a fost prevăzut în proiectul „Drumuri bune” inițiat de PDM.

Ulterior, după schimbarea guvernării de la Chișinău, s-a decis revizuirea programelor sociale ale democraților. Premierul de atunci, Maia Sandu, anunța că ar fi depistat mai multe încălcări în desfășurarea acestora. Într-un live de pe pagina de facebook a Executivului, la sfârșitul lunii iulie 2019, Sandu acuza fosta guvernare că ar fi alocat sume în mod inechitabil în cadrul proiectului „Drumuri bune”.

Epopeea programelor sociale nu se încheie aici. La sfârșitul lunii ianuarie, Igor Dodon (care, de fapt, nu are atribuții în acest sens), declara că programele „Drumuri bune” și „Un doctor pentru tine” vor fi reînviate.