Serviciul Protecție și Pază de Stat (SPPS) a venit cu o reacție în legătură cu accidentul de la Hâncești, după ce Iaroslav Martin, șeful SPPS, dar și adjunctul său, Petru Corduneanu, (cu ultimul am încercat să vorbim încă sâmbăta trecută), au luat apă în gură când au fost întrebați de reporterii Deschide.MD despre acest caz. În comentariul remis presei, instituția subordonată președintelui Dodon neagă că cele două persoane aflate în mașină au părăsit locul accidentului și amenință portalul nostru: „SPPS și-a rezervat dreptul de a sesiza „organele” abilitate în conformitate cu art. 7, lit. e) din Legea 245/2008”.

Serviciul de Protecție și Pază de Stat (SPPS), solicitat de Realitatea.md, a venit cu o reacție în legătură cu un accident rutier care a avut loc sâmbătă, 15 februarie, la Hîncești.

În declarația sa, SPPS sugerează că doar unul dintre cei vizați (Anatolie Secu sau Nicanor Cotorobai) a fost în mașină și a provocat accidentul. În ceea ce-l privește pe al doilea: „una din persoanele menționate nici măcar nu s-a aflat în misiune în orașul Hîncești și, respectiv, nici în autovehiculul menționat”, susțin reprezentanții SPPS.

Detalii: Accident la Hîncești, după vizita Zinaidei Greceanîi. Doi colonei SPPS au distrus o mașină nou-nouță

Se mai spune că persoana implicată - adică Anatolie Secu sau Nicanor Cotorobai - nu era în stare de ebrietate și nici nu a părăsit locul accidentului, acesta fiind înregistrat de Inspectoratul de Poliție Ialoveni.

Comentariul SPPS vine după ce Deschide.MD a discutat telefonic cu Iaroslav Martin, șeful Serviciului. Am încercat să aflăm mai multe detalii de la el, însă acesta a refuzat să discute cu noi referitor la caz. Mai mult, el ne-a cerut să-i adresăm o solicitare oficială în scris, la care să așteptăm răspuns în termenii prevăzuți de lege.

Martin nu ne-a putut spune nici de ce a ținut ascuns accidentul, nici din ce cauză Anatolie Secu, șeful Direcției Generale Asigurare Cooperativă a SPPS, a depus raportul de demisie din funcție. În schimb, a ținut să ne reproșeze că am fi publicat informații greșite. Șeful SPPS ne-a asigurat, totuși, că va fi emis un comunicat de presă, care va conține mai multe detalii din acest caz. Accidentul este confirmat și de reprezentanții Procuraturii, dar și de Poliție, ba chiar a fost și amendată o persoană.

Detalii: Cazul mașinii de la SPPS distrusă pe traseul Chișinău-Hîncești. Martin încearcă să astupe urmele

EXCLUSIV(FOTO) // Primele imagini cu Toyota nou-nouță de la SPPS, distrusă de doi colonei băuți

SPPS spune în reacția sa că și-a rezervat dreptul de a sesiza „organele” abilitate în conformitate cu art. 7, lit. e) din Legea 245/2008 (Lege cu privire la secretul de stat). 

Am încercat să vedem ce presupune art. 7, lit. e) din Legea 245/2008 și am constatat că acest articol conține trei prevederi în care se regăsește și „litera e)” 

Articolul 7. Informaţiile atribuite la secret de stat: [...] 1) din domeniul apărării naţionale privind: [...] e) datele şi caracteristicile geodezice, gravimetrice, cartografice şi hidrometeorologice care prezintă importanţă pentru apărarea statului. Precizăm că Deschide.MD nu a publicat informații care se referă la geodezie, cartografie și hidrometeorologie. Astfel, asemenea acțiuni nu ne pot fi imputate. 

Articolul 7. Informaţiile atribuite la secret de stat: [...] 2) din domeniul economiei, ştiinţei şi tehnicii privind: [...] e) operaţiunile ce ţin de confecţionarea semnelor băneşti şi a titlurilor de valoare emise de stat, păstrarea şi protecţia lor contra falsificării, emiterea, schimbul şi retragerea lor din circulaţie - Știrea publicată de portalul nostru nu are nicio tangență cu acest paragraf și este liberată în acest sens de orice acuzație.

Articolul 7. Informaţiile atribuite la secret de stat: [...] 4) din domeniul securităţii statului şi asigurării ordinii de drept privind: [...] e) planurile, organizarea, finanţarea, efectivul, forţele, mijloacele şi metodele de asigurare a securităţii persoanelor beneficiare de protecţie de stat, precum şi paza sediilor de lucru şi a reşedinţelor acestora.

Probabil, aceasta este prevederea pe care o invocă SPPS în adresa redacției noastre. La acest capitol, vom sublinia faptul că Deschide.md a precizat în știrea sa că cei doi angajați SPPS nu se aflau în misiune și nu făceau parte din coloana oficială. Mai mult, am scris că aceștia nici măcar nu însoțeau vreo persoană care beneficiază de pază de stat.

Așa cum am scris și anterior, Anatolie Secu, împreună cu adjunctul său, au profitat de vizita oficialilor la Hîncești, acolo unde Secu a deținut cândva funcția de șef al IP Hîncești, au luat Toyota cu numere „operative” și au mers în teritoriu, unde au participat la o beție cu foștii săi colegi, reprezentantul SIS din teritoriu, dar și conducerea IP Strășeni.

Fiind în stare de ebrietate, aceștia se deplasau spre Chișinău când au pierdut controlul volanului și s-au izbit cu mașina în parapet, după care au dat bir cu fugiții. Mașina accidentată a fost depistată de un echipaj INP. Ulterior, factorii de decizie din cadrul SPPS și INP, au înterprins mai multe măsuri pentru a mușamaliza cazul, dar și au găsit „un țap ispășitor”, care și-a asumat vina.