Consilierul municipal PUN, Corneliu Pântea, consideră că Primăria mun. Chișinău și Consiliul Municipal Chișinău (CMC) trebuie să ia atitudine la demersurile repetate și, mai recent, la protestul de astăzi al transportatorilor de pasageri maxi-taxi în vederea actualizării tarifului.

Consilierul prezintă, conform unor calcule, costul unei călătorii cu troleibuzul - de 3,62 lei, iar cu autobuzul - 9 lei. În aceste condiții, apar întrebările, „cum poate fi costul unei călătorii cu transport de capacitate mare mai scump decât costul unei călătorii cu transport de capacitate mică?” și „pentru ce să mai procurăm autobuze noi, dacă călătoria cu ele este mai scumpă decât cu maxi-taxi?”

Pentru a restabili un echilibru în transportul public, consilierul PUN vede mai multe soluții

„- una ar fi aprobarea tarifului de 5 lei pentru costul unei călătorii cu maxi-taxi. Dar aceasta nu va fi agreată de către toți pasagerii. Reieșind din faptul că veniturile populației sunt foarte mici, va stârni nemulțumiri în societate.

- a doua este subvenționarea transportului maxi-taxi și anume: alocarea unei sume X din cele 448,5 mln. lei, deja alocate de către CMC pentru subvenționarea transportului public, cu condiția că transportatorii maxi-taxi vor ridica calitatea prestării serviciilor și vor oferi călătorie gratuită pentru categoriile de persoane care beneficiază de acest drept”, scrie Pântea pe pagina sa de Facebook. 

Potrivit consilierului, a doua soluție „nu va solicita cheltuieli suplimentare din bugetul mun. Chișinău, ci va menține tariful actual pentru pasageri, fapt agreat și de către transportatorii maxi-taxi”.

Soluțiile sale sunt prezentate în contextul situației de haos creată în jurul transportatorilor de maxi-taxi din capitală. 

Consilierul susține că, în bugetul pentru anul 2020, CMC a alocat 448,5 mln. lei pentru subvenționarea Regiei Transport Electric și Parcului Urban de Autobuze, dintre care 381 mln. lei au fost destinate pentru acoperirea diferenței de tarif, iar maxi-taxi nu beneficiază de subvenționare și achită taxa locală, în timp ce troleibuzele și autobuzele sunt scutite de taxa locală.

În acest sens, Pântea menționează că „subvenționarea transportului public este o practică internațională, dar 448,5 mln. lei este cea mai mare subvenționare pentru transportul public pe care o alocă CMC în ultimii ani”.

„Personal mi se pare exagerată și deloc transparentă. Apropo, subvenționarea se face tot din banii chișinăunienilor”, susține Pântea. 

Amintim că, astăzi primarul general a spus că transportatorii de maxi-taxi nici nu trebuie să beneficieze de subvenționare.