În ultimii trei ani, practic nu au fost importate autobuze, iar unii agenți economici care lucrează pe rute interne au acumulat datorii de peste 18 milioane de lei faţă de PECO. O problemă nesoluționată din 2012 rămâne neajustarea tarifelor pentru călătorii pe rutele interurbani și suburbane, fapt ce a generat o altă problemă: piața tenebră a transportului de călători. Astăzi, circa 50% din transportatori lucrează la negru – nu au autorizaţii, „fură” pasageri, nu intră în autogară, a declarat pentru IPN Vladimir Florea, președinte al Asociației Patronale Uniunea Transportatorilor și Drumarilor.

Estimările arată că veniturile ratate la buget sunt de 300 de milioane de lei.

Vladimir Florea a menționat că în 2012 tarifele au fost majorate de la 0,36 la 0,48 bani/kilometru. De atunci alte ajustări de tarif nu s-au făcut, deși carburanții s-au scumpit, la fel și cheltuielile de întreținere. Potrivit lui Vladimir Florea, de atunci s-au schimbat guverne, toţi au spus că înţeleg problema, au promis soluții, dar nu s-a întâmplat nimic. În opinia sa, politicul evită subiectul majorării tarifelor pentru că nu vrea să stârnească nemulțumirea oamenilor.

O soluție, potrivit liderului patronal, ar fi liberalizarea pieței, astfel încât transportatorii să decidă ce tarife aplică ca să rămână competitivi. O practică de acest fel este aplicată cu succes în Ucraina.

Referindu-se la parcul auto, Vladimir Florea a spus că este vorba și despre siguranţa pasagerilor. Transportatorii trebuie ajutați să reușească să cumpere autobuze noi. Astăzi pe rute sunt autobuze și de 35 de ani. Media pe piață depășește 20 de ani de exportare.