De un an de zile, cetățeni din R. Moldovai pot folosi cu ușurință Serviciului 112, iar rezultatele nu au ezitat să apară. Concluziile și totalizarea proiectului ”Sprijin pentru instituirea sistemului unic de urgență 112 în R. Moldova”, s-au făcut astăzi, 11 decembrie, la Chișinău.

În cadrul conferinței, directorul Serviciului Național Unic pentru Apelurile de Urgență a specificat că atât reprezentanții din conducere, cât și operatorii Serviciului 112, de la Chișinău, au avut parte de un modul de instruire cu experți veniți din România. Cele mai importante rezultate au fost scăderea timpului de reacție la preluarea apelurilor de urgență, cât și trierea apelurilor non-urgente.

„În mai, la câteva luni de la lansare, reușeam să preluăm 52-54 de apeluri în cinci secunde. În prezent, am ajuns la o cifră de 64 de apeluri preluate în primele cinci secunde. Din totalul celor peste 2,5 milioane de apeluri înregistrate până acum, 64% la preluăm în primele cinci secunde”, a menționat Liviu Oboroc.

„Sunt foarte recunoscător Ambasadei României și Ambasadei Suediei care au fost receptive la solicitările noastre și au venit cu sprijinul necesar pentru implementarea cu succes a acestui proiect”, a mai adăugat Liviu Oboroc.

La rândul său, directorul general al Agenției de Cooperare Internațională pentru Dezvoltare –RoAid, Cătălin Harnagea, a menționat că cea mai mare problemă cu care se confruntă serviciul 112 din Republica Moldova sunt apelurile non-urgente, care constituie aproape 70 la sută din numărul total. În acest sens, urmează să fie organizate campanii de conștientizare în masă.  

”S-a oferit expertiza modului în care se răspunde și a modului în care, după ce răspunde un operator, se transmite informația la ambulanță, poliție, pompieri. Modul în care răspund și grila de întrebări adresate, în asta a constat ajutorul nostru, nu doar în privința infrastructurii tehnice, dar și în privința managementului operațional, a relatat Cătălin Harnagea.

”România privește cu mare atenție către R. Moldova și dorim ca proiectele pe care le realizăm aici, prin agenția noastră și prin alte structuri guvernamentale, să aibă cel puțin același succes”, a conchis Harnagea.

Potrivit Ambasadorului Extraordinar și plenipotențiar al Regatului Suediei în R. Moldova, Anna Lyberg, „112 este un număr unic pentru apelurile de urgență activ în toate statele Uniunii Europene. Introducerea acestui sistem este şi o cerinţă a Acordului de Asociere RM-UE.

Secretarul de Stat al Ministerului Economiei și Infracturii a menționat că ”acest proiect a beneficiat din partea României și Suediei de transfer de bune practici, expertiză tehnică, asistență tehnică și că Serviciului 112 chiar a avut nevoie de un update a rețelelor de comunicație și sistemelor informaționale.”

Amintim că numărul unic 112 pentru apelurile de urgență funcționează non-stop și este activ pe teritoriul R. Moldova de la 29 martie. Serviciul a integrat și apelurile către numerele 901, 902 și 903 folosite pentru apelarea pompierilor, poliției și a ambulanței.