Duminică, 28 octombrie, R.Moldova trece la ora de iarnă, ora 04:00 a nopţii de sâmbătă spre duminică devenind ora 03:00. Trecerea la ora de iarnă este, de fapt, revenirea la ora oficială standard. Modificarea s-a produs în ceea ce priveşte ora de vară. Acest sistem de modificare a orelor a avut ca scop economisirea energiei electrice. Folosirea cât mai eficientă a luminii soarelui şi desfăşurarea activităţilor umane cât mai mult în timpul zilei duce, evident, la un consum mai mic de curent electric.

Când trecem la ora de iarnă?

Schimbarea orei s-a produs în timpul Primului Război Mondial. Oraşul Brandon din Canada a fost primul care a folosit acest sistem, trecând la ora de vară, în 17 aprilie 1916.

La 30 aprilie, în acelaşi an, au adoptat modificarea Germania şi aliaţii săi pentru a face economie la cărbune. Marea Britanie, aliaţii şi multe ţări europene neutre au preluat şi ele ora de vară, tot în 1916, în timp ce Rusia şi alte câteva ţări, printre care şi SUA, au folosit sistemul abia în anii următori.

Ora de iarnă 2018. Cum ne afectează organismul?

„Ura! Vom dormi mai mult!" se bucură cei care se trezesc cu greu dimineaţa. Este adevărat dacă ne raportăm la ziua de duminică dar, spun specialiştii, în următoarea perioadă s-ar putea ca unii dintre noi să se simtă mult mai obosiţi decât în mod normal. Modificarea orei de somn, indiferent că ne referim la ora de iarnă sau la cea de vară, ne dereglează ceasul biologic. La rândul ei, oboseala acumulată duce, în multe cazuri, la stări anxioase, melancolice, depresie, lipsa de concentrare şi randament.

Trecerea la ora de iarnă ne face mai veseli

Cercetătorii britanici au descoperit că o oră în plus de somn ne dă mai multă energie şi ne face mai optimişti, informează Daily Mail, citând un studiu realizat pe 3.000 de voluntari. Dacă bărbaţii consideră că duminică, 28 octombrie, e o zi cu 54% mai bună decât restul zilelor de peste an, femeile o consideră cu 45% mai bună ca restul.

Persoanele în vârstă, cele mai afectate de trecerea la ora de iarnă

Psihologii spun că persoanele care nu suferă de tulburări emoţionale sau psihice, care au un somn liniştit, odihnitor şi duc o viaţă echilibrată nu vor fi afectate de trecerea la ora de iarnă.

Când organismul nostru funcţionează la parametri optimi schimbarea de bioritm nu ne afectează echilibrul psihic. Ora de iarnă nu este un factor declanşator al stărilor de oboseală, anxietate, disconfort psihic, ci doar un factor ce poate contribui la accentuarea unui dezechilibru deja existent.

Persoanele în vârstă ar putea fi mai afectate de trecerea la ora de iarnă. Schimbarea bioritmului are un impact mai puternic asupra lor. Aceste persoane ar putea manifesta anumite tulburări comportamentale, precum: tulburări de somn, nelinişte, irascibilitate.

Ce e de făcut ca să suportăm mai ușor trecerea la ora de iarnă?

Așadar, ar fi bine să respectăm câteva reguli pentru a trece mai ușor peste această perioadă. Prin urmare, odihna de la prânz e recomandată în orice situaţie. De asemenea, e bine să facem multă mişcare, să fim activi în cursul zilei, să evităm sedentarismul şi să avem o alimentaţie echilibrată. Sunt de evitat cafeaua, ciocolata, băuturile energizante.