Ministerul Economiei și Infrastructurii a reziliat contractul cu compania bulgară SK - 13 Patstroy JSC, care trebuia să construiască șoseaua de centură Ialoveni. Aceasta este și compania vizată în dosarul Chirinciuc. După ce fostul ministru al Transporturilor a fost condamnat, SK - 13 Patstroy JSC anunța cu tărie că se atestă o comunicare foarte intensă cu reprezentanții Adiminstraţiei de Stat a Drumurilor. Însă se pare că nu a fost așa.

Contactată de Deschide.MD, ofițerul de presă al MEI, Olga Cebanu declarat că „contractul cu SK - 13 Patstroy JSC a fost reziliat și urmează ca lucrările de construcție să fie scoase la o nouă licitație”. 

---------------------------------------------- În luna decembrie 2017, ministrul de atunci Octavian Calmâc a declarat într-o conferință de presă că compania bulgară oricum nu-și onorează obligațiunile și că instituția pe care o conducea analiza posibilitatea de a rezilia contractul

Toate astea a avut loc după ce fostul ministru al Transporturilor, Iurie Chirinciuc, a fost reținut într-un dosar de corupție iar compania SK - 13 Patstroy JSC și-a anunțat intenția de a continua lucrările de construcție a șoselei de centură Ialoveni. Mai mult decât atât, Banca Europeană pentru Investiții a transferat chiar o primă tranșă de bani către compania bulgară.

Potrivit informațiilor de atunci, fostul ministru al Transporturilor, Iurie Chirinciuc, a fost reținut de ofițerii CNA și procurorii anticorupție, deoarece, prin intermediul factorilor de decizie ai Administraţiei de Stat a Drumurilor, ar fi creat impedimente agentului economic câştigător, prin neavizarea unor acte pentru executarea lucrărilor, prin tergiversarea aprobărilor, precum şi prin somarea acestuia de a încheia subcontracte cu firme apropiate funcţionarilor.

În calitate de beneficiar al proiectului R6 M1 Ialoveni RSP/W6/05 (proiect finanţat de BEI), Administraţia de Stat a Drumurilor, reprezentată de directorul general interimar, a angajat un inginer-supervizor internaţional pentru relaţia contractor-beneficiar. În pofida faptului că inginerul-supervizor trebuia să obţină aprobarea beneficiarului doar în cazuri excepţionale, şeful ASD l-a somat să ceară aprobarea pentru toate lucrările din cadrul proiectului. Faptele se confirmă prin multiple scrisori şi avize, date cu întârziere de către ASD, precum şi de solicitări privind excluderea unor agenţi economici din proiect şi contractarea altor.

În urma măsurilor speciale de investigaţii, inclusiv a interceptărilor comunicărilor, s-a constatat că acţiunile descrise mai sus erau sincronizate cu organizarea unor şedinţe cu participarea ministrului şi agentului economic, în cadrul cărora asupra ultimului erau făcute presiuni, printre care ameninţări cu rezilierea contractelor şi introducerea lui în lista neagră.

Totodată, ca urmare a acţiunilor de urmărire penală, a fost documentată o şedinţă din februarie 2017, în cadrul căreia a fost fixată întâlnirea dintre ministrul Transporturilor, directorul ASD, administratorii companiilor afiliate cu agentul economic câştigător al contractului de reabilitare a drumului R6 M1 - Ialoveni. În timpul discuţiilor, acesta din urmă ar fi fost somat să cedeze 50 la sută din volumul de lucrări (din suma totală de aproximativ 9 000 000 de euro) companiilor afiliate funcţionarului. Ulterior, referindu-se la o indicaţie a ministrului, administratorii agenţilor economici afiliaţi ar mai fi pretins de la acelaşi agent economic 5% din suma contractului, adică circa 400 000 de euro, iar o parte din bani (80 000 de euro) urmând să revină factorilor de decizie din cadrul ASD.