Instituțiile media din Republica Moldova nu au oferit acces egal tuturor concurenților electorali în timpul campaniei electorale pentru alegerile locale noi din 20 mai, nu au asigurat pluralismul de opinie și nu au reflectat corect și echidistant campania.

Sunt constatările raportului de monitorizare a comportamentului mass-media în campania electorală, realizat de către Centrul pentru Jurnalism Independent, în cadrul Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte, din care fac parte câteva zeci de organizații neguvernamentale.

Marți, 22 mai, la o conferință de presă la IPN, directoarea executivă a Centrului pentru jurnalism Independent, Nadine Gogu, a spus că în ultima săptămână de campanie, 14-20 mai, aproape la fiecare televiziune, din cele zece monitorizate, au fost observate atitudini favorabile sau defavorabile în raport cu anumiți concurenți electorali. Unele posturi de televiziune i-au promovat deschis pe unii dintre concurenții electorali.

L postul public de televiziune Moldova 1 a fost atestată o ușoară favorizare a candidatului Partidului Socialiștilor la funcția de primar general al municipiului Chișinău, Ion Ceban, și a candidatului independent la aceeași funcție, Silvia Radu. Totodată, Moldova 1 a reflectat și postările de pe rețelele de socializare ale unor concurenți care au desfășurat activități electorale, lucru care nu s-a întâmplat în raport cu concurenții care nu au organizat evenimente, dar au avut postări pe rețele de socializare.

Posturile de televiziune din grupul General Media Grup (Prime, Publika, Canal 2), deși au anunțat că nu vor reflecta campania electorală, au făcut-o într-un mod selectiv, prin numărul mare de materiale exclusiv pozitive în favoarea candidatului independent Silvia Radu. În același timp, l-au defavorizat pe candidatul Partidului Politic Platforma Demnitate și Adevăr, Andrei Năstase. Ceilalți concurenți electorali au apărut sporadic în știrile televiziunilor din grupul GMG.

Postul de televiziune RTR, a favorizat-o ușor, până la excluderea din cursa electorală, pe candidata Partidului Şor, Reghina Apostolova. Prin frecvența aparițiilor au fost favorizați candidații Partidului Socialiștilor la funcțiile de primar de Chișinău și Bălți, Ion Ceban și Alexander Usatâi.

La Jurnal TV majoritatea concurenților electorali au fost reflectați echidistant, cu excepția lui Andrei Năstase, care a fost favorizat masiv, și a Silviei Radu, care a fost defavorizată.

Posturile de televiziune NTV și Accent TV au mediatizat pe larg, în context pozitiv, în știri voluminoase, activitățile lui Ion Ceban şi ale lui Alexander Usatâi. Alți concurenți electorali au fost mediatizat din perspectivă negativă, fiind selectate pasaje din cadrul dezbaterilor, unde aceștia se ceartă între ei, iar publicului nu i-au fost prezentate informații relevante despre programele lor electorale.

Potrivit lui Nadine Gogu, doar posturile de televiziune TV8 și Pro TV au avut un comportament corect și echilibrat în timpul campaniei electorale. Totuși, în ultima săptămână, la aceste instituții media a fost atestată o defavorizate ușoară a Silviei Radu.

Raportul de monitorizare a cuprins perioada 20 aprilie-19 mai și a fost realizat în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova”, finanțat de Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională.