UPDATE (16:30) Expertul Victor Ciobanu, membru al juriului care a avizat programul sondajului BOP, a declarat pentru Deschide.MD că astăzi reprezentații IPP s-au străduit din răsputeri să nu discute despre sondajul IMAS iar comentariul lui Doru Petruți este un gest urât.

Acesta a adăugat că nu a citit obiecțiile sociologului Doru Petruți dar și că nici nu vrea să le citească și nu vrea nici să le comenteze.

„Este un gest urât pentru că noi nu i-am comentat sondajul. Dacă ne apucăm să comentăm nu știu ce o să rămână din acel sondaj. Domnul Petruți a călcat în altă parte. Nu trebuia să o facă. Noi ne-am stăruit din răsputeri să nu comentăm nicio cifră din acel sondaj, precum integrarea europeană, unioniștii. Acolo se vede tot”, a spus Ciobanu.

Sociologul Doru Petruți, director al Institutului de Marketing și Sondaje (IMAS), vine cu o reacție la comentariile care vizau cercetările făcute de IMAS, exprimate de reprezentanții Institutului de Politici Publice (IPP) la conferința de presă de astăzi, unde a fost lansat Barometrul Opiniei Publice. El consideră că acest produs sociologic trebuie retras de pe piață datorită unor erori majore apărute la realizarea lui.

După ce azi au fost prezentate datele Barometrului Opiniei Publice de către IPP, reprezentanții institutului au fost întrebați cum explică discrepanța de peste 20 de procente dintre datele din BOP referitoare la parcursul european și cele prezentate recent de IMAS, în care 60% din respondenți erau pentru vectorul european. Victor Ciobanu le-a catalogat ca fiind prea optimiste.

„Pot să vă spun părerea personală. Noi nu putem explica datele altor companii. Sunt în responsabilitatea acelor companii. Sunt date diferite, iar unele chiar haioase”.

Igor Boțan s-a referit și el la aceste cifre, despre care crede, la rândul lui, că sunt prea optimiste, chiar dacă în 3 din 5 sondaje din această toamnă, opțiunea vectorului european prevalează celui al Uniunii Euroasiatice. 

În această situație, Deschide.MD l-a rugat pe directorul Institutului de Marketing și Sondaje (IMAS) să comenteze aceste afirmații. Doru Petruți a menționat că nu comentează datele apărute în alte sondaje, dar are câteva obiecții față de modul de realizare a sondajului BOP și solicită retragerea acestuia.

Poate vă așteptați să răspund și eu cu insinuări și glumițe haioase ca și cei care au prezentat BOP-ul de azi. Ei bine, nu voi face asta; știți foarte bine că nu comentez niciun procent indicat în alte sondaje decât cele care le realizăm noi (IMAS). Vă voi face doar 3 precizări de natură tehnică și nu numai:

1. Proces, licitație - vă rog să citiți unele elemente din comunicatele IPP pe care le găsiți pe site-ul lor: „Dosarele (pentru licitație) pot fi depuse până la 16 octombrie 2017, ora 15.00"; „Rezultatele cercetării urmează a fi prezentate până pe data de 25 noiembrie 2017"; perioada de culegere a datelor anunțată a fost de 18 noiembrie-5 decembrie; data publicării - 14 decembrie. Nu vi se pare nimic nelalocul lui? Două luni pentru un sondaj? Rămâne să vă răspundeți dvs. câtă transparență, competiție este legat de acest proces, ce se întâmplă acolo timp de două luni și de ce nu a fost publicat sondajul la data pe care dumnealor au indicat-o? Eu nu dețin aceste răspunsuri.

2. Conținut - Mai am și alte întrebări la care am rămas, de asemenea, fără răspuns: Ilan Shor peste credibilitatea lui Pavel Filip? Evoluții pozitive pe mai mulți indicatori în BOP, dar guvernarea nu capitalizează din nou nimic, ba mai mult, scade cu 1% față de valul anterior din BOP? Atât de mulți indeciși cu o oferta politică care și în această perioada s-a mărit?

3. Tehnic - Din păcate, după alte erori de ordin tehnic din trecut, IPP publică un sondaj cu o eroare de o gravitate severă. Teoria spune că la întrebarea privind intenția de vot, respondentului trebuie să i se asigure condiții cât mai apropiate de situația în care va vota. IPP și realizatorii sondajului vin cu o premieră nefericită și, pe lângă denumirea partidului, arată respondentului și denumirea liderului acelui partid. După cum bine știm, în cabina de vot avem sigla și denumirea partidului pe buletinul de vot. În condițiile în care există diferențe majore între credibilitatea liderilor și scorul atras pentru partid, această varianta de a măsură intenția de vot este una care induce diferențe majore în datele măsurate. Eu nu doresc să lansez alte opinii la acest subiect și cred că realizatorii au de răspuns la o întrebare extrem de serioasă: care au fost motivele pe care le-au avut pentru această premieră, de a măsură intenția de vot într-o modalitate care influențează clar rating-urile obținute?”, spune directorul Institutului de Marketing și Sondaje (IMAS)

În continuare, Doru Petruți își exprimă speranța că reprezentanții IPP vor da dovadă de discernământ și vor retrage acest sondaj.

„Înclin să cred că domnii Botan și Barbarosie sunt captivii unor companii care le prestează un serviciu asupra cărora domniile lor nu au avut și nu au nici acum nici un control în privința calității, de fapt a lipsei ei. În ciuda respectului pe care eu îl port pentru ambii, s-ar putea că domniile lor, nu politicienii, să fie întrebați imediat după alegeri cum își explică diferențele mari dintre sondajele patronate de IPP și rezultatele efective ale alegerilor. Eu încă mai cred în puterea lor de discernământ și îmi exprim speranța că vor retrage rapid acest produs sociologic de pe piață, din motivele explicate mai sus. Sau, măcar își vor asumă erorile de ordin tehnic și își vor exprimă public scuzele, așa cum de altfel au mai făcut-o și cu alte ocazii când în chestionarele BOP s-au strecurat erori majore (vă aduceți aminte și acel caz când două partide nu au fost incluse la intenția de vot, dar figurau în alte clasamente; atunci au urmat scuze publice și asumarea responsabilității pentru acele erori)”, conchide sociologul.

Amintim că astăzi reprezentanții Institutului de Politici Publice au prezentat astăzi rezultatele Barometrului Opiniei Publice. Acești au declarat că sondajul a fost efectuat în perioada 18 noiembrie - 5 decembrie 2017, iar marja de eroare este +/- 2,90 %