Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC) a anulat rezultatele licitației publice organizate de „Parcul urban de Autobuze” prin care la Chișinău urmau să ajungă 13 autobuze fabricate în România.

Astfel, ANSC a admis contestația unei alte companii din România, „Carpat Belaz Service SRL”, care este un distribuitor autorizat al autobuzelor produse la Minsk. 

Potrivit documentului, „Carpat Belaz Service SRL” a contestat termenul de livrare a autobuzelor pe care compania românească BMC Truck&Bus l-a propus ca să fie de o zi. Cei de la „Carpat Belaz Service SRL” au menționat că este ireal ca autobuzele să ajungă timp de o zi, dat fiind faptul că ele trebuie vopsite în culoarea cerută de Parcul Urban de Autobuze, sau că ar exista o înțelegere între ofertant și beneficiar.

O altă pretenție invocată de cei de la Carpat Belaz Service SRL a fost cea referitoare la consumul de carburant, despre care compania câștigătoare, BMC Truck&Bus ar fi mințit atunci când au spus că consumul va fi de 26,4 litri la o sută de kilometri, pe când consumul real ar fi de 35 de litri.   

Și la capitolul capacitate de încărcare, BMC România ar fi mințit, pentru că pe site-ul oficial al companiei scrie că numărul maxim de persoane care încap într-un autobuz de 12 metri este de 105, iar în cadrul licitației au menționat că capacitatea este de 110 persoane. 

Aceasta este a doua tentativă a Parcului Urban de Autobuze prin care dorește să achiziționeze autocare noi pentru Capitală. Prima tentativă a suferit eșec în luna septembrie, când licitația pentru procurarea autobuzelor noi în Chișinău a fost anulată, printr-o decizie a Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC), în urma sesizării din partea unui agent economic participant la concurs. 

Astfel, compania S. A. „Eximotor” a venit cu solicitarea ca să fie revizuite specificațiile tehnice și modul de evaluare a ofertelor în cadrul licitației, din motiv că acestea ar favoriza un participant la concurs. Specificațiile țin de lungimea maximă a autobuzelor expuse în caietul de sarcini, puterea minimă a motorului și numărul de trepte ale cutiei de viteză. 

De asemenea, compania dată a cerut să fie revizuit și un punct de evaluare, conform căruia producătorul care a oferit un autobuz spre testare să fie avantajat. Agentul economic nu este de acord cu acest lucru din motiv că, potrivit lui, Parcul Urban de Autobuze nu a anunțat înaintat nicio cerere de testare prealabilă a unităților de transport. 

La rândul lor, reprezentanții Parcului Urban de Autobuze au declarat că solicitarea „Eximotor” este neîntemeiată și menționează că a fost necesară stipularea lungimii maxime a autobuzelor din două motive. Unul dintre acestea ține de capacitatea zonei de reparație a întreprinderii, iar al doilea, de specificul străzilor din Chișinău.

------------------- Astfel, ANSC a respins ca fiind neîntemeiate contestarea „Eximotor” de revizuire a specificațiilor tehnice, dar a admis pretențiile agentului economic vizavi de avantajarea producătorului care a oferit Parcului Urban de Autobuze vehicule pentru testare. Astfel, licitația a fost anulată.

Pe 10 noiembrie au fost anunțate rezultatele licitației repetate, potrivit căreia, Parcul Urban de Autobuze din Chișinău urma să se înnoiască cu 13 autobuze noi fabricate la BMC Trucks, companie care are sediul lângă București.

Conform capital.ro, la licitaţia desfăşurată în 3 noiembrie la sediul Parcului Urban de Autobuze, au participat BMC, Eximotor(o firmă locală) şi Carpat Belaz Service, filiala din România a producătorului omonim de autobuze din Belarus. În condiţiile de atribuire din caietul de sarcini, Consiliul Municipal Chişinău a acordat un punctaj de 60% pentru preţul autobuzelor, restul fiind cheltuieli de mentenanţă, termen de livrare ori consum.

Firma ilfoveană BMC Truck & Bus a început în 2014 procedurile pentru fabricarea şi omologarea la Registrul Auto Român a autobuzului propriu, după ce anterior fusese doar distribuitor unic pentru producătorul turc BMC.

Uzina de autobuze a avut iniţial circa 200 de angajaţi, însă numărul lor s-a redus la jumătate, după ce planurile de acasă nu s-au potrivit cu cele din târg. „Mi-a fost imposibil să-i ţin. Avem 50 de autobuze pe stoc”, spunea în toamna lui 2017, Silvia Colacea, directorul executiv al BMC Truck & Bus, precizând că acestea au fost fabricate şi asamblate în Romania, nu în Turcia.

Directorul executiv al BMC Truck & Bus mai spunea atunci că în trei ani a reuşit să vândă doar 27 din cele 77 de autobuze realizate la Ciorogârla, din cauza condiţiilor restrictive de calificare la licitaţiile organizate de primării şi regii autonome.

De cealaltă parte, compania „Carpat Belaz Service”, este firma care a câștigat licitația pentru primele 102 troleibuze din Belorusia care au fost cumpărate de autoritățile de la Chișinău. Carpat Belaz Service SRL este un distribuitor autorizat al autobuzelor produse la Minsk iar în R. Moldova este reprezentată de compania CBS Motors.