Ministerul Economiei nu urmăreşte „pentru moment” privatizarea Aeroportul Internațional Mărculești, preluat în gestiune de la Ministerul Apărării, luni, printr-o hotărâre a Guvernului. Afirmaţia se conţine într-o adresă remisă portalului Deschide.MD. Noile auspicii însă vor modifica actualul statut dublu al Aeroportului, trecând dimensiunea sa militară în plan secund faţă de cea civilă şi deschizând astfel calea privatizării, cu urmări nefaste pentru dezvoltarea aviaţiei militare din republică, consideră fostul ministrul al Apărării, Vitalie Marinuţă.

Cabinetul de Miniștri a adoptat luni o hotărâre prin care „Aeroportul Internațional Mărculești” a fost trecut de la balanța Ministerului Apărării la cea a Ministerului Economiei. Aeroportul a fost transmis în contextul în care „în ultimii ani, activitatea întreprinderii se înrăutățește în mod constant, în pofida măsurilor întreprinse”, era menționat în nota informativă a proiectului. 

Contactat de reporterii Deschide.MD, fostul ministru al Apărării, Vitalie Marinuță, a declarat că mulți ani la rând, „diferite grupări” au încercat să privatizeze Aeroportul. Mai mult decât atât, au avut loc și o mulțime de procese de judecată în acest sens. 

„Aeroportul, așa cum era, avea o perspectivă destul de bună. Luând în considerare că atunci când la Chișinău este ceață, la Mărculești nu este niciodată ceață. Anume din aceste considerente, eu și echipa de la Ministerul Apărării ne-am luptat până în 2014, când el nu genera pierderi, ca aeroportul să nu fie privatizat și să nu fie vândut ceva de acolo. Am mers de multe ori și în instanță pentru diferite tentative raider de a acapara acest aeroport. Poziția mea este ca și cea de atunci: că „Mărculești” trebuie să fie un aeroport cu dublă destinație, dar gestionat de militari. Cu regret, cred că soarta aeroportului, dacă nu acum, atunci în timpul apropiat va fi decisă. Nu pot exista două aeroporturi comerciale la o distanță atât de mică: Chișinău și Mărculești. De aceea aeroportul Mărculești va fi sacrificat în favoarea aeroportului Chișinău. Acum se întâmplă ceea ce mulți au încercat să facă în timpul când eram în funcția de ministru: m-au presat în 2011, 2012, pentru că prevala interesul comercial ale unor grupări și nu interesul național”, a spus fostul ministru. 

Marinuță a mai adăugat că până în 2014, atât Ministerul Apărării, cât și el, din funcția sa de ministru, au încercat să dezvolte Întreprinderea de Stat „Mărculești”.

„Am încercat să construim terminalul pentru persoane civile, de asemenea am încercat să dezvoltăm un hub logistic la Mărculești care, practic, ar fi putut fi implementat atunci, dacă era susținere politică. Din 2014, aeroportul deja generează pierderi și eu cred că este schema aplicată anterior: pierderi, pierderi și urmează privatizări din cauza gestionării ineficiente... Noi nu am permis ca acest aeroport să fie luat de la Ministerul Apărării, pentru că eu cred că sistemul de apărare națională are nevoie de un aeroport așa cum este Mărculești, dar care să aibă destinație dublă. Atât timp cât destinația principală este una militară, acest edificiu strategic nu poate fi privatizat. Odată ce este scos din circuitul militar, atunci este mai ușor să fie supus privatizării de către băieții care știu, pot, și au cu ce, punând mai prejos interesul național decât cel de grup”, a adăugat Vitalie Marinuța.

Fostul ministru mai spune că odată cu trecerea aeroportului în subordinea Ministerului Economiei, dispare posibilitatea ca aviația militară să fie dezvoltată. 

„Odată cu dezvoltarea în cadrul Zonei Economice Libere a aeroportului, cu susținerea din partea statului, exista posibilitatea de a fi dezvoltată aviația civilă de transport marfar în regim low-cost, concomitent exista și posibilitatea de a fi dezvoltată și aviația militară. Noi am avut un studiu de caz și un plan de afaceri pentru aeroportul Mărculești care cu suportul statului ar fi avut șanse mari să se dezvolte și să aducă venituri, rămânând astfel prioritar militar. Odată cu trecerea în subordinea Ministerului Economiei și schimbarea statutului, eu nu știu care va fi soarta bazei de aviație de acolo. Adică aviația, care și așa este slabă, va fi lichidată complet. Asta înseamnă că se slăbește sistemul de apărare, care, cât de cât, mai avea vreo două elicoptere, dar care ar fi putut fi dezvoltat pe parcurs. Progoza nu este cea mai bună pentru sistemul național de apărare. Cum am spus anterior, voință politică pentru dezvoltarea sistemului de apărare nu a fost, nu este, și se pare că nici nu va fi în timpul apropiat. Sper ca această decizie să fie în folosul oamenilor și al sistemului național de apărare, dar îmi vine greu să cred acest lucru”, a conchis fostul ministru. 

Reporterii Deschide.MD au încercat să afle de la reprezentanții Minsterului Economiei care va fi soarta Aeroportului Mărculești de mai de parte. În răspunsul primit se spune că, „prin schimbarea calității de fondator, în speță trecerea întreprinderii în administrarea Ministerului Economiei, nu se urmărește pentru moment privatizarea acestuia sau lansarea proiectelor de parteneriat public privat”.   

„Conform pct.46) din Regulamentul privind organizarea și funcționarea Ministerului Economiei, structurii și efectivului-limită ale aparatului central al acestuia, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.690 din 13.11.2009, Ministerul Economiei deține competențe în aspectul promovării politicii statului în domeniul investițiilor în zonele economice libere și urmărește scopul eficientizării administrării proprietății publice și îmbunătățirii situației pe segmentul atragerii investițiilor.

Scopul principal al schimbării calității fondatorului rezidă fortificarea eforturilor administrației ÎS „Aeroportul Internațional Mărculești" cu referință la atragerea investiţiilor autohtone şi străine, dezvoltarea complexă a Aeroportului Liber, crearea unui centru logistic internaţional, implementarea tehnicii şi tehnologiilor moderne, crearea locurilor de muncă, deziderate stabilite de Legea nr.178 din 10.07.2008. Pentru referință - pe parcursul ultimilor 8 ani s-a înregistrat doar un singur rezident (25.06.2015). În acest sens se impune ca atât acțiunile de promovare a zonei economice libere, ca platformă de dezvoltare a proiectelor investiționale, cât și a celor de administrare a activității întreprinderii în aspect corporativ să fi clar delimitate și să nu pericliteze scopului urmărit”, este menționat în răspunsul Ministerului Economiei.

---------- În acest context, amintim că în cadrul unui interviu acordat portalului nostru, ministerul Economiei, Octavian Calmîc a declarat că din cauza regulilor severe aplicate din cauza statutului dublu, mulți investitori nu doresc să vină cu investiții în acest aeroport. 

„Anterior s-a decis să fie organizată o Zonă Economică Liberă care respinge un șir de proiecte investiționale. De aceea noi considerăm, după discuțiile cu investitorii din China, dar și Emiratele Arabe Unite și din alte țări care doresc să transforme a acest aeroport într-un hub regional în domeniul aviatic, că mai bine ar fi dacă aeroportul ar trece în gestiunea Ministerului Economiei. În plus, decizia este fortificată și prin situația economico-financiară a companiei. Ei nu au active care ar putea fi date în locațiune, de aceea se impune o decizie mai radicală”, spunea Calmâc în luna februarie 2017. 

Acesta a accentuat faptul că „Activitatea militară pe aeroport nu va fi exclusă, doar că ea va fi una secundară a unui aeroport civil iar baza militară de la Mărculești va fi o entitate mică a aeroportului”.

Aeroportul Internațional Mărculești a fost fondat în anul 2004, în baza unității militare din Mărculești, are o suprafață de 265,2 hectare și dispune de o infrastructură complexă. În anul 2008, Parlamentul Republicii Moldova a aprobat Legea cu privire la Aeroportul Internațional Liber „Mărculești". Legea prevede crearea unei zone economice libere, în baza infrastructurii și teritoriului aeroportului, precum și un regim vamal și fiscal preferențial, în vederea asigurării unui climat investițional favorabil atragerii investitorilor și realizării de proiecte economice.