A fost publicat raportul FLUXURI FINANCIARE ILICITE ȘI RECUPERAREA ACTIVELOR în Republica Moldova, realizat cu ajutorul Uniunii Europene și Institutului Interregional de Cercetare a Criminalității și Justiției al Organizației Națiunilor Unite.

Raportul prezintă un studiu ce a examinat fluxurile financiare ilicite (FFI) generate de activitatea infracțională organizată în Republica Moldova (Moldova). Oferă o imagine de ansamblu a criminalității organizate și a activelor legate de criminalitatea organizată din țară și prezintă cadrul legislativ și operațional existent pentru combaterea FFI și pentru recuperarea activelor obținute ilicit.

În raport se menționează că sechestrul și confiscarea a doar 10% din estimarea unui miliard de dolari SUA în FFI anuale în Moldova, ar permite țării să suplimenteze (sau acoperă în totalitate) salariile pentru mai mult de 20.000 de profesori pentru un an întreg. Alternativ, activele recuperate ar putea acoperi costurile pentru subvenționează integral costurile salariului minim pentru peste 55.000 de cetățeni pentru un an întreg.

În mod similar, acest lucru ar permite țării să acopere costurile salariale pentru mai mult de 2.250 de medici pentru un an întreg, la o rată de aproximativ USD 3.675 pe lună. Alternativ, recuperat activele ar acoperi costurile salariale pentru mai mult de 6.800 de asistente medicale în țară pentru un an întreg la un an rata de 1.217 USD pe lună.

Totodată, sechestrul și confiscarea a doar 10% din estimarea unui miliard de dolari SUA în IFF anuale în Moldova ar acoperi aproximativ 40% din anual costul întreținerii și reparării tuturor nivelurilor naționale și locale drumuri în toată Moldova.

Autorii studiului susțin că Guvernul Moldovei ar trebui să ia în considerare consolidarea mecanismelor transparente pentru sechestrul, confiscarea, gestionarea și distribuție (ideal pentru dezvoltarea cu prioritate ridicată de bunuri obținute ilicit și asigură că Agenția sa de recuperare a activelor penale (CARA) este permis să acționeze ca o entitate cheie care facilitează acest rol. Ar trebui să se ia în considerare stabilirea utilizarea confirscării extinse și confiscarea de valoare echivalentă ca o normă, și nu excepție, în cadrul sistemului de justiție penală. Moldova ar trebui să ia în considerare consolidarea mecanismelor nonpenale sau mecanisme civile, pentru sechestrarea și confiscarea bunurilor. Penal procedurile durează adesea ani de judecată, întârzierea emiterii ordinelor final pentru confiscarea bunurilor legate de criminalitatea organizată și corupție. În timp ce mențineți procesul corespunzător, implementarea mecanismelor civile poate ajuta la reducerea timpului de confiscare a activelor o perioadă de câțiva ani până la o perioadă de mai mulți luni. Trebuie luată în considerare consolidarea mecanisme care asigură regulat față în față dialogul cu poliția și punctele focale ale procurorului în alte țări cheie cu privire la confiscare, confiscarea și recuperarea activelor legate de criminalitatea organizată și corupția.

Colectarea datelor pentru acest studiu a fost realizată din mai până în octombrie 2020. Colectarea datelor a fost realizată prin cercetări de tip open source, precum și prin feedback de la oficialii publici, membri ai societății civile și alți actori cheie.

Secretarul general al Președinției, Andrei Spînu, a comentat raportul privind fluxurile ilicite de bani de pe teritoriul Republicii Moldova.

„E groaznic. Mai jos câteva constatări:
- Fluxurile ilegale de bani reprezintă 1 000 000 000 USD anual. Un miliard de dolari anual;
- Principalele activități ilegale din Moldova sunt corupția, evaziunea fiscală, traficul de droguri, traficul de ființe umane, contrabanda cu arme si bunuri, traficul de substanțe radioactive, contrabanda de țigări, crime cibernetice și scheme financiare;
- Dacă s-ar reuși confiscarea a cel puțin 10% din acești bani aceasta ar ajunge pentru plata salariilor anuale a 20 000 de profesori;”, a scris Spînu pe pagina lui de Facebook.