„Fără ieșire la mare, Moldova are în acest moment înregistrate sub pavilionul său peste 300 de nave”. Declarația aparține deputatului PAS, Radu Marian. Acesta face o comparație cu România, care cu sute de kilometri de acces la Marea Neagră, are până la 10 nave comerciale înregistrate sub pavilionul său. Dclarațiile sunt făcute de deputatul PAS în contextul tragediei din Beirut, care, potrivit lui, „a readus în atenția publicului corupția și abuzurile care au loc în domeniul naval din Republica Moldova”.

Radu Marian subliniază că „Moldova este cunoscută în întreaga lume pentru schemele frauduloase în care sunt implicate navele cu „numere” moldovenești: contrabandă de cocaină, trafic de ființe umane, catastrofe ecologice, sunt doar câteva exemple”.

„Situația este atât de gravă, încât Moldova se află de ani buni pe Lista Neagră portuară în toată lumea, și din acest motiv navele aflate sub pavilionul Moldovei sunt sechestrate, inspectate și oprite la fiecare pas. Navele înregistrate la noi sunt extrem de vechi („vârsta” medie a navelor înregistrate ultimii doi ani este de 33 de ani), ele prezintă un risc mare de scufundare, pun în pericol vieți omenești și mediul înconjurător. Nemaivorbind de daunele majore aduse imaginii Republicii Moldova”, susține deputatul. 

În acest sens, deputatul anunță că, cu 3 săptămâni în urmă, a trimis un demers la Agenția Navală a Republicii Moldova, prin care a solicitat o serie de informații, inclusiv numărul de nave înregistrate sub pavilion național în perioada 2019-2020, vârsta navelor și dacă acestea au fost inspectate înainte să fie înregistrate.

Potrivit deputatului, răspunsul nu l-a surprins: ”Agenția Navală nu a efectuat careva inspecții de pavilion, pe motivul lipsei cadrului normativ”. 

La întrebarea „de ce aceste nave sunt înregistrate fără să fie supuse unui control elementar?”, deputatul are un răspuns simplu - „business”! 

„Înregistrarea acestor nave este o afacere profitabilă, taxele sunt extrem de mici (pentru o navă de 5000 de tone, se plătește pentru o înregistrare doar 20.000 lei), așa că oricine și de oriunde poate veni în Moldova să-și înregistreze nava. Însă ceea ce permite „cadrul normativ” este „raiul pe pământ” pentru contrabandiști și infractori: permite înregistrarea navelor maritime indiferent de vârstă, număr de rețineri, deficiențe depistate în trecut. Mai permite și înregistrarea navelor aflate în listele de sancțiune ale UE și ONU (ex. nava Vladivostok 2000 – cea mai mare fabrică de procesare a peștelui din lume, aflată în lista de sancțiuni a UE si ONU, înregistrată în RM în 2018)”, explică Marian. 

Parlamentarul susține că în schemele respective, cu navele, ar fi implicați și oameni de pe lângă președintele Igor Dodon, mai exact - deputatul socialist Anatolie Labuneț. „Inevitabil, în toată această poveste sunt implicați și politicieni, mai exact, un om de-al lui Dodon, un deputat socialist – Anatolie Labuneț – ale cărui firme sunt printre cei mai mari reprezentanți locali ai acestor nave!” 

Deutatul PAS susține că va reveni cu mai multe detalii despre „aventurile lui Labuneț” la începutul săptămânii viitoare, dar și despre problemele din sectorul naval și în special soluțiile pe care le va propune PAS în acest domeniu.