Liberalul Roman Boţan a demisionat din funcţia de preşedinte al Comisiei securitate naţională, apărare şi ordine publicăm, acuzând "amendamente împinse pe sub masă" la Legea 453 din 1 decembrie 2016 cu privire la acordarea cetăţeniei pentru investitori. În replică, deputatul democrat Sergiu Sârbu a observat că "Roman Boţan este unul din autorii" proiectului în cauză şi a apreciat momentul ca fiind "penibil".

Într-o postare pe Facebook, Sergiu Sârbu scrie că nu înțelege ce s-a întâmplat cu colegul său care, supărat pe noul mecanism de acordare a cetățeniei pentru investitori, și-a dat demisia din funcția de șef de comisie:

"Jos măștile!
Nu am înțeles ce s-a întîmplat cu bunul meu coleg Roman Boțan, care ieri, supărat pe noul mecanism de acordare a cetățeniei pentru investitori și-a dat demisia din funcția de șef de comisie. 
Vă rog atenție la proiectul atașat!
Este anume acel proiect de lege care a fost votat la finele anului 2016! Anume prin acest proiect a fost instituit mecanimsul de acordare a cetățeniei pentru investitori!
Atenție cine este unul din autorii proiectului! 
Da Da dragii mei - Roman Boțan este unul din autori! 
Atunci a susținut, a subsemnat și împreună cu toată fracțiunea PL a votat legea! Un an jumate a fost ok. Nicio obiecție.
Ce s-a schimbat acum?!
Expertiza anticorupție a fost asemănătoare și atunci. Atunci niciun liberal nu a avut obiecții. 
Îmi pare rău pentru coleg, care s-a cam încurcat în declarații dar oricum, continuu să am tot respectul pentru domnul Boțan și sunt sigur că se va trece peste acest moment puțin penibil."

Amintim că, pe 24 mai, Roman Boțan, șeful Comisiei securitate națională, apărare și ordine publică a anunțat în plenul Parlamentului că-și dă demisia, în semn de protest din funcția de președinte al Comisiei Securitatea Națională și Ordine Publică. Boțan a criticat comportamentul și activitatea majorității parlamentare, pe care acuzat-o de lipsă de consecvență.

Amendamentele recente permit acordarea cetățeniei și pașapoartelor moldovene străinilor care investesc în R. Moldova, fără să cunoască limba oficială, Constituția sau fără să fi locuit pe teritoriul moldovean. La o conferință de presă, Boțan a spus că majoritatea parlamentară ar fi amendat legea în grabă, cu încălcări de procedură, mărind numărul celor 5000 de persoane care pot primi cetățenia contra investiții, așa încât să includă și membrii familiilor acestora.

Roman Boțan vine cu o reacație după postarea lui Sergiu Sârbu și declară următoarele: "Prin proiectul Dvs. aferent Legii Cetățeniei cu modificările pe care le susțineți, modul în care îl promovați, ați compromis încrederea că asemenea prevederi sunt lipsite de riscuri de securitate și coruptibilitate."

"Domnule deputat Serghei Sîrbu, am făcut parte dintr-o alianță politică și am subsemnat proiectul de lege nr. 453 din 01.12.2016, în calitate de reprezentant al unei componente a acelei alianțe. Am considerat că prevederile respective se vor implementa cu BUNA CREDINȚĂ și cu BUNĂ INTENȚIE de Guvern, dar felul în care Guvernul a gestionat implementarea lasă multe semne de întrebare. 
Plus la aceasta Dvs, domnule deputat Serghei Sîrbu, DEMONSTRAȚI CĂ NU POATE FI VORBA DE BUNĂ INTENȚIE, venind cu noi modificări la Legea cetățeniei, în baza unor amendamente împinse pe sub masă. Am mari dubii în BUNA CREDINȚĂ a unei asemenea abordări!
IATĂ DE CE:
1. Atrag atenția domnule deputat Serghei Sîrbu, că proiectul respectiv din 2016 prevedea că acordarea cetățeniei Republicii Moldova pentru investiții este LIMITATĂ LA 5 MII DE PERSOANE. Voi ați modificat acum această prevedere la un NUMĂR NEDEFINIT DE PERSOANE, neidentificat expres, fără nici un argument, fără nici o justificare.
2. Atrag atenția domnule deputat Serghei Sîrbu că în proiectul inițial persoanele cărora li se acorda cetățenie pentru investiții aveau obligațiunea conform art. 18 din Legea cetățeniei să întrunească CONDIŢIA CUNOAŞTERII PREVEDERILOR CONSTITUŢIEI REPUBLICII MOLDOVA ŞI A LIMBII ROMÂNE. Iar conform prevederilor pe care le promovați acum domnule deputat Serghei Sîrbu, PERSOANELE CĂRORA LI SE ACORDA CETĂȚENIE PENTRU INVESTIȚII SUNT EXCEPTAȚI DE LA ACEASTĂ OBLIGAȚIUNE, în același fel precum actualmente, conform legii, sunt exceptați de la această obligațiune pensionarii pentru limită de vârstă și persoanele cu dizabilitate a căror dizabilitate este stabilită pe o perioadă nedeterminată. Cum puteți pune investitorii în aceeași categorie, referitor la asumarea aceste obligații, cu pensionarii și persoanele du dizabilități? Este absurd!
3. Atrag atenția domnule deputat Serghei Sîrbu asupra faptului că în proiectul din 2016 NU SE PREVEDEA SECRETIZAREA NUMELOR CELOR CARE VOR DOBÂNDI CETĂȚENIE CONTRA INVESTIȚII. Iar conform prevederilor pe care le promovați acum, domnule deputat Serghei Sîrbu, decretul Președintelui Republicii Moldova privind acordarea cetățeniei pentru investiții, va conține doar date de identificare ale dosarelor solicitanților, fără a indica numele și prenumele acestora. ESTE STRANIU ȘI DUBIOS CĂ IMPUNEȚI SECRETIZAREA IDENTITĂȚII în acest caz PENTRU CEI CARE VOR OBȚINE CETĂȚENIE PENTRU INVESTIȚII. Ori acest aspect evident nu are legătură cu pretinsa bună credință care nu poate fi caracteristică uneia asemenea prevederi. Aceasta ridică mari semne de întrebare aferente legalizării de active ilegale de către persoane necunoscute care ar obține cetățenia pentru investiții. 
4. Felul în care GUVERNUL, prin REGULAMENTUL CU PRIVIRE LA DOBÂNDIREA CETĂȚENIEI PRIN INVESTIȚIE (adoptat prin Hotărârea Guvernului Nr. 786 din 04.10.2017, modificată prin Hotărârea Guvernului nr.282 din 04.04.18) A DECIS SĂ IMPLEMENTEZE PREVEDERILE PROIECTULUI ADOPTAT DE PARLAMENT ÎN 2016 NE PUNE ÎN GARDĂ!
Din componența Comisiei de examinare a dosarului pentru obținerea cetățeniei prin participare la programul de investiții în Republica Moldova nu face parte reprezentantul SIS, ci doar reprezentanții MEI, MJ, MF, MAI și reprezentantul Aparatului Președintelui Republicii Moldova. Precizez că în conformitate cu art. 9 lit. n) din Legea Nr. 753 din 23.12.1999 privind Serviciul de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova una din obligațiile SIS este „să participe, în conformitate cu legislaţia, la soluţionarea problemelor ce ţin de acordarea şi retragerea cetăţeniei Republicii Moldova”. Deși Regulamentul prevede că, Comisia solicită de la SIS avizul privind lipsa de pericol sau risc de securitate, concluziile din aviz nu se iau în considerare dacă se bazează pe presupuneri și informații neconfirmate, prin circumstanțe de fapt. Ori componența Comisiei fiind una politică (reprezentanți ai ministerelor, nefiind inclus si SIS-ul in aceasta componeță) oricând este plauzibilă situația ca avizul SIS-ului să fie respins pe motivul că acesta se bazează pe „presupuneri și informații neconfirmate, prin circumstanțe de fapt”.
De asemenea ESTE STRANIU CĂ GUVERNUL A ALES SĂ GESTIONEZE DOBÂNDIREA CETĂȚENIEI PRIN INVESTIȚIE PRIN INTERMEDIUL UNEI COMPANII PRIVATE. Aceata urmează să fie selectată prin concurs, termenul căruia a fost prelungit până la 30 mai 2018. Inițial termenul limită a fost 15 mai. Potrivit Invitației de participare la concurs, documentația poate fi obținută de la Ministerul Economiei și Infrastructurii, contra unei plăți nerambursabile de 10.000 de euro sau echivalentul în lei moldovenești la cursul BNM la data efectuării transferului. Taxa de participare la concurs nu se restituie. (Vezi: https://www.bizlaw.md/…/doar-o-companie-este-interesata-sa…/). Pentru ce avem AGENȚIA SERVICII PUBLICE, ori o COMPANIE PRIVATĂ e mai în măsură să se ocupe de cetățenie? 
Domnule deputat Serghei Sîrbu PRIN PROIECTUL DVS. CU MODIFICĂRILE PE CARE LE SUSȚINEȚI, MODUL PRIN CARE ÎL PROMOVAȚI, AȚI COMPROMIS ÎNREDEREA CĂ ASEMENEA PREVEDERI SUNT LIPSITE DE RISCURI DE SECURITATE ȘI CORUPTIBILITATE."