Compania iData a publicat un comunicat de presă în care recunoaște că nici cercetările lor nu-l scoteau pe Năstase în turul II al alegerilor pentru Primăria Municipiului Chișinău. Potrivit comunicatului, pe 18 mai 2018, Mihai Bologan, directorul executiv al Date Inteligente SRL, a prezentat în cadrul unei emisiuni în direct, la un post on-line, un pronostic efectuat cu privire la intenția de vot pentru alegerea primarului general al municipiului Chișinău din 20 mai 2018. În cadrul emisiunii, au fost făcute următoarele pronosticuri:

  • Câștigătorul turului 1 ar fi Ion Ceban (PSRM), cu un avans de 7.57 p.p. față de locul 2.
  • Locul doi ar fi ocupat de Silvia Radu (candidat independent).
  • Locul trei de Andrei Năstase (Platforma Demnitate și Adevăr), cu circa 30% și 20% respectiv.
  • Constantin Codreanu ar acumula cu circa 1p.p. mai multe voturi decât Valeriu Munteanu.
  • Alți candidați ar acumula sub 1%.

În noaptea din 20 spre 21 mai 2018 au fost cunoscute rezultatele preliminare ale alegerilor, unde în turul II au acces Ion Ceban și Andrei Năstase.

„Sondajele făcute public recent, dar și prognoza iData poziționau pe locul doi pe Silvia Radu și doar pe locul trei, la o anumită diferență pe Andrei Năstase. De asemenea, niciun sondaj nu a pronosticat o diferență foarte mare între rezultatul obținut de Andrei Năstase și Silvia Radu, în favoarea lui Andrei Năstase”, spun cei de la iData.

Pronosticul companiei iData a fost efectuat în baza analizei a câtorva mii de respondenți care și-au exprimat opțiunile electorale în cadrul sondajelor făcute de iData, dar și a celor publice, inclusiv a Barometrului de Opinie Publică. A fost analizată nu doar opțiunea de vot ci și comportamentul socio-politic, și profilul demografic al respondenților.

Diferența dintre rezultatele sondajelor și a pronosticului iData, pe de-o parte și a rezultatului real pe de altă parte în ce privește scorurile înregistrate de Andrei Năstase și Silvia Radu pot fi explicate, în opinia iData, de următorii factori:

1. Maia Sandu, în ultimele zile a utilizat mai multe canale de a mobiliza electoratul său în favoarea lui Andrei Năstase, ceea ce nu s-a făcut la fel de intens în timpul campaniei.

2. Înregistrarea unei convorbiri telefonice interceptate a avut un efect pozitiv în mobilizarea electoratului lui Andrei Năstase, care a avut o motivație suplimentară de a participa la alegeri, comparativ cu perioada anterioară. Acest fapt este confirmat de o serie de mesaje și apeluri publice făcute de lideri de opinie în favoarea lui Andrei Năstase în zilele de vineri, sâmbătă și chiar duminică (18-20 mai 2018).

3. Prezența foarte scăzută la vot a tinerilor de 18-25 de ani n-a influențat semnificativ raportul de forțe dintre acești doi candidați.

„Silvia Radu se bucură de o încredere mare din partea populației și un număr mare de persoane ar fi votat-o. Acest lucru este confirmat de toate sondajele făcute public în timpul campaniei, inclusiv de cercetările calitative făcute de iData pe parcursul campaniei electorale. Pe de altă parte, electoratul dnei Radu este dispersat și reprezintă mai multe partide politice și probabil nu este unul fidel și cel mai probabil că doar o parte din cei care ar fi votat-o pe dna Radu au decis să vină la alegeri”, ami comunică ei.

„Pronosticul iData a determinat corect câștigătorul turului 1, pe candidatul PSRM, Ion Ceban și a pronosticat aproape corect diferența față de ocupantul locului 2. Analiza a determinat corect că Constantin Codreanu va obține un scor peste Valeriu Munteanu, deși majoritatea sondajelor arătau o diferență între cei doi în favoarea lui Valeriu Munteanu. În afara scorurilor înregistrate de Silvia Radu și Andrei Năstase, ținând cont și de o prezență foarte redusă la vot, toate scorurile pronosticate au fost foarte apropiate de rezultatele reale. Comparativ cu rezultatele altor sondaje prezentate anterior, pronosticul iData a acumulat cea mai mică sumă a erorilor absolute (suma erorilor negative și pozitive față de rezultatul real)”, mai explică compania de sondaje. 

În final, ei menționează că a fost pentru prima dată în istoria recentă când o companie sociologică a prezentat un pronostic pentru alegeri. Imediat după lansarea pronosticului, s-au întâmplat fenomene neprevăzute (impactul publicării unei convorbiri interceptate ceea ce a dus la mobilizarea unul segment al electoratului, coroborată cu lipsa de interes pentru vot a susținătorilor Silviei Radu). Este pentru prima dată când într-o campanie electorală din municipiul Chișinău, rezultatele preliminare sunt foarte diferite de cele ale sondajelor, anume doar pentru doi candidați.