Un nou „trend" printre anumiţi parlamentari şi funcţionari publici din R. Moldova: subestimarea propriilor automobile, conform criteriului „aşa vrea muşchii mei".

Deputatul care a intrat în vizorul presei prin achiziția de automobile este democratul Constanin Țuțu. Legiuitorul a declarat anterior presei că își permite să cumpere mașini pentru că în afară de salariu de deputat mai primește bani din sport. Țuțu își „permite” de asemenea să indice în declarația de avere pentru anul 2016 și un Mercedes SL din 2006 care, în opinia sa, costă 20 000 lei sau aproximativ 1000 de euro dacă ne referim la cursul BNM de azi. 

O simplă căutare pe site-urile de vânzări auto, vedem că în Germania prețul unui asemenea automobil second-hand începe de la 17 000 euro sau în jur de 340 000 lei. Democratul mai indică în declarația sa și un Mercedes S-class 350 din 2014 care costă 75 000 euro.

Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Andrei Galbur, notează în declarația sa de avere că în 2016 a primit 10 000 lei din vânzarea unui automobil de model Volkswagen Passat. Dubios este că funcționarul „a uitat” să indice anul fabricației auomobilului. Nu ne rămâne decât să credem că era un Passat din prima generație care pe piața europeană se vinde acum la prețuri ce variază între 500 și 1000 euro, lucru care nu este valabil și pentru piața din Moldova, dacă automobilul nu este serios avariat sau într-o stare deplorabilă.

Un alt deputat care lasă semne de întrebare la prețul de achiziție al automobilului este liberala Alina Zotea. Aceasta indică în declarația de avere că a achiziționat anul acesta în leasing un automobil Mercedes GLK, fabricat în 2013, cu doar 15 000 euro. Din imaginile apărute în presă cu noul automobil al deputatei, vedem că automobilul este un Mercedes GLK 220 CDI, 4 Matic. O astfel de mașină costă pe piața second-hand din UE în jur de 28 000 euro. Alina Zotea a achitat prima rată pentru automobil 5000 euro.

Deputatul socialist Ghenadie Mitriuc nici măcar nu s-a obosit să scrie în declarația sa de avere cât costă automobilele pe care le deține: Volkswagen Golf din 2005, Mercedes 213 CDI din 2004, Volkswagen Passat din 2001, Peugeot 230L - anul fabricației 2000, Mercedes 307D din 1985, Mercedes 315 CDI din anul 2009, Merrcedes ML CDI, fabricat în anul 2007. 

Vladimir Țurcan, un alt deputat PSRM, indică în declarația sa de avere că în 2016 că achiziționat un automobil Lexus RX-200T din 2015 printr-un contract de schimb. În dreptul coloanei „Valoarea bunului conform documentului care îi certifică proveniența” legiuitorul a scris 10 000 euro sau puțin peste 100 000 lei. Or, o astfel de mașină pe piața second-hand din Uniunea Europeană costă peste 45 000 euro. 

În baza căror criterii își apreciază deputații moldoveni bunurile mobile nu știm, cert este că unii dintre aceștia declară un preț infim față de cel real de pe piața din Republica Moldova. 

În context ținem, să amintim că primul caz răsunător privind declararea automobilelor de către persoanele publice a fost cel al judecătoarei Mariana Pitic care, în declaraţiile cu privire la venituri şi proprietate pentru anii 2014 şi 2015, figura cu un automobil Porsche Cayenne, procurat în 2014 cu 11 mii de lei, în schimbul unui automobil BMW-X5 vândut pentru 10 mii de lei. 

Ulterior judecătoarea a declarat că automobilul ar fi fost avariat de aceea costă așa de puțin. Probabil ar fi fost avariat doar când a completat declarația de avere, pentru că Cayenne-ul a fost văzut de mai multe ori în spațiul public, fiind în stare de lucru. 

Nota redacției: Prețurile automobilelor prezentate de Deschide.MD sunt de pe un site de vânzări auto second-hand din Germania, unde nu sunt incluse taxele de vămuire ale Republicii Moldova.