Majoritatea instituțiilor de presă din Republica Moldova nu au asigurat pluralismul de opinie și echilibrul surselor, au favorizat pe unii candidați electorali sau i-au defavorizat pe alții. Sunt concluziile generale ale Centrului pentru Jurnalism Independent şi ale Asociației Presei Independente (API), ale ONG-uri care au prezentat astăzi - în cadrul unei conferințe de presă - primul raport de monitorizare a comportamentului mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidențiale. 

Au fost monitorizate 28 de instituții de presă, dintre care 12 posturi de televiziune, 12 portaluri online și 4 ziare. Criteriile de monitorizare au fost forma de proprietate, limba, acoperirea geografică, notorietatea sau audiența.

La capitolul monitorizării portalurilor online, s-a constatat că politica editorială ale unor site-uri - care se poziționează ca unele de știri și opinii - nu a fost una echilibrată în formarea unei alegeri conștiente pentru alegători, însă, de cele mai multe ori, a fost îndreptată spre favorizarea/defavorizarea unor candidați la funcția de președinte a țării. Concluzia a fost prezentată de către directorul executiv al API, Petru Macovei.

Acesta a spus că o abatere frecventă este faptul că materialele sunt documentate dintr-o singură sursă sau nu este specificată nicio sursă.

"Merită de accentuat și limbajul unor portaluri, fiind unul licențios și cu etichete defăimătoare", a declarat Petru Macovei referindu-se la portalul today.md şi moldova24.info. 

Despre Deschide.MD autorii studiului au spus că instituţia a reflectat preponderent echidistant activitatea concurenţilor electorali, însă, în unele cazuri, am fi recurs la titluri ironice. Chiar dacă tonalitatea a fost în general echilibrată, se conchide că numărul de știri care l-au defavorizat pe Andrei Năstase este un pic mai mare.

"Ştirile au fost relativ echidistante, autorii nu au fost părtinitori de cele mai multe ori, însă selecţia ştirilor şi nuanţele ironice care sunt prezente în unele titluri şi în unele texte, iar asta indică asupra caracterului nu tocmai părtinitor al prestaţiei jurnalistice, indică asupra tendienţei de defavorizare a candidatului PPDA, Andrei Năstase. La fel este prezentat preponderent în context negativ candidatul PSRM - Igor Dodon. Şi aici facem o precizare: pe Deschide.MD candidaţii care provin din arcul guvernamental sunt menajaţi editorial", a declarat Macovei cu referire la portalul Deschide.MD.  

Analiza conţinutului de la posturile de televiziune a fost prezentată de Nadine Gogu, director programe CJI. Astfel, patru posturi de televiziune (Publika TV, Canal 2, Canal 3, Prime TV) au prezentat același tip de știr, iar majoritatea dintre ele au vizat concurentul electoral Marian Lupu. Acesta a avut 171 de apariții, iar PD - 276 de apariții. Tot aici, Andrei Năstase și PPDA au apărut des în imagini, dar volumul a fost mai mic, iar el fost defavorizat în 131 de materiale. Dumitru Ciubașenco, candidatul din partea PN, a fost defavorizat în 75 de știri.

Postul Jurnal TV l-a favorizat pe Andrei Năstase și PPDA, acesta apărând în 83 de ştiri. La acelaşi post s-a constatat o defavorizare a lui Marian Lupu, mai exact în 87 de materiale. La NTV Moldova și Accent TV l-au favorizat pe concurentul electoral Igor Dodon. La NTV Moldova – Igor Dodon și PSRM au apărut de 86 de ori. Majoritatea materialelor l-au favorizat pe Igor Dodon – 90 de materiale. Accent TV a difuzat 79 de știri, dintre care 62 l-au favorizat pe Igor Dodon. Aici este evidentă favorizarea lui Igor Dodon și nu s-a constatat devaforizarea altor concurenți electorali.

Postul național de televiziune M1 s-a remarcat prin favorizarea lui Marian Lupu, știri în care guvernarea apare în aspect pozitiv. Marian Lupu a apărut de 21 de ori, cel mai mult. La reprezentanții Guvernului s-a făcut referire de 27 de ori. Asta explică favorizarea lui Marian Lupu.

La posturile de televiziune Realitatea TV, Pro TV, TV7 și N4 nu s-au constatat abateri mari de la rigorile și normele profesionale.

Studiul a fost efectuat în perioada 15-29 septembrie.