Președintele parlamentului, Andrian Candu, a dat asigurări delegaților găgăuzi cu care s-a întâlnit azi la Parlament că toate legile cu privire la Găgăuzia vor fi votate, însă pentru asta e nevoie de timp.

„Nu s-a vorbit niciodată despre cele trei proiecte de lege că nu vor fi adoptate. Din păcate, a trebuit să lucrăm mult pentru ca aceste proiecte să treacă de toate comisiile. Au fost discuții foarte grele în coaliția majoritară, dar ne apropiem de rezultatele bune”, a declarat președintele Parlamentului, Andrian Candu.

Andrian Candu  a invitat deputații din Adunarea Populară să se implice în lucrările comisiilor și a grupurilor de lucru din Parlament, atunci când se discută proiecte importante sau cu impact pentru autonomie. De asemenea, președintele Parlamentului a invitat deputații din Găgăuzia să participe în componența delegațiilor oficiale în deplasările peste hotarele țării.

Referindu-se la grupul de lucru pentru asigurarea, în cadrul normelor constituționale, a funcționalității unității teritoriale autonome Găgăuzia și a prevederilor legislative ale Republicii Moldova în raport cu statutul special al UTA Găgăuzia, Președintele Parlamentului a reiterat că există voință politică pentru aprobarea proiectelor care vizează autonomia. Andrian Candu a amintit că proiectele elaborate în cadrul grupului de lucru au fost discutate atât în comisii, cât și într-un format extins de dezbateri.

La rândul său, deputații din Adunarea Populară a UTA Găgăuzia au mulțumit președintelui Parlamentului pentru eforturile depuse în promovarea proiectelor de lege elaborate în cadrul grupului de lucru. Vladimir Kîssa, președintele Adunării Populare a UTA Găgăuzia, a subliniat că autonomia este parte a Republicii Moldova și a apreciat faptul că deputații din Găgăuzia sunt tratați ca și parteneri egali de discuție de conducerea Parlamentului.

În noiembrie 2015, la inițiativa speakerul Andrian Candu, a fost creat grupul de lucru cu Adunarea Populară a UTA Găgăuzia. Obiectivul platformei este apropierea autorităților regionale și cele centrale, precum și un mecanism suplimentar de includere a Găgăuziei în proiectele de modernizare a Republicii Moldova.

Proiectul de completare a legii privind statutul juridic special al UTA Găgăuzia a fost înregistrat în Parlament în anul 2016. Scopul acestui proiect de lege a fost de a ajusta prevederile legislative ale Republicii Moldova referitoare la statutul special al UTA Găgăuzia.

Guvernul a avizat negativ proiectul declarându-l anticonstituțional. Potrivit Executivului, Constituția Republicii Moldova, suveranitatea națională, aparține poporului R. Moldova care o exercită în mod direct. Totodată, Parlamentul este organul reprezentativ suprem al cetățenilor R. Moldova și unica autoritate legislativă a statului. În această ordine de idei, cetățenii exercită suveranitatea prin intermediul Parlamentului. Totodată, se spune în aviz că Parlamentul emite legi în toate domeniile vieții sociale. Prin urmare, dreptul de a exercita puterea în numele poporului se asigură prin alegeri, prin intermediul votului universal, acesta constituind transmiterea sau delegarea dreptului de a exercita suveranitatea de către Parlament. „Concomitent, atenționăm că, de fapt, noțiunea de «aviz pozitiv» menționată în proiect, nu reprezintă un aviz, ci o condiție care depinde exclusiv de voința Adunării populare. Această propunere este anticonstituțională, deoarece orice limitare a dreptului Parlamentului trebuie să fie stipulată în Constituția R. Moldova”, se menționează în avizul Guvernului.

Comisia juridică din Parlament a avut aceeași viziune asupra proiectului ca și Guvernul. Membrii comisiei au concluzionat la 5 iulie curent că legea ar contraveni Constituției. Totodată, Comratul a decis să organizeze o ședință specială a Adunării Populare pe 10 iulie.

Adunarea Populară a redactat acum un an proiectul de lege pentru modificarea și completarea legii privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova.

Potrivit completărilor unitatea teritorial autonomă Găgăuzia urmează să aibă un nivel special de administrare: „satele (comunele) și orașele (municipiile) constituie nivelul întâi, raioanele, municipiul Chișinău și municipiul Bălți constituie nivelul al doilea, iar UTA Găgăuzia are un nivel special de administrare”.

Se mai spune în acel proiect că UTA Găgăuzia soluționează de sine stătător, în limitele competenței sale, potrivit prevederilor Constituției și a legii privind statutul special al Găgăuziei probleme cu caracter politic, economic și cultural. Cel mai important punct se referă la modificarea statutului unității teritoriale autonome Găgăuzia, intrarea sau ieșirea localităților din componența UTA Găgăuze se efectuează în conformitate cu prevederile Legii privind statutul special al Găgăuziei.  

Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției a expertizat proiectul și la fel l-a avizat negativ. Potrivit centrului, unele prevederi cuprinse în proiect nu corespund Constituției și legislației conexe. Astfel, potrivit prevederilor din proiect, administrarea în unitatea teritorial autonomă Găgăuzia nu se va realiza potrivit normelor şi principiilor consfinţite în Constituţie şi legile obligatorii tuturor unităţilor administrativ-teritoriale din ţară, ci după un alt model special de administrare, nedescris de autor şi nereglementat de legislaţie. Plus la aceasta, autorul stabileşte o altă procedură de modificare a hotarelor unităţilor administrativ-teritoriale părţi componente ale UTA, ce contravine Legii privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova și Legii despre Regulamentul cu privire la modul de soluţionare a chestiunilor organizării administrativ-teritoriale a Republicii Moldova.