Parlamentul a votat în lectură finală proiectul cu privire la Reforma Guvernului. Inițiativa a fost susținută cu votul a 53 de deputați.

Șeful Centrului de Implementare a Reformelor, Iurie Ciocan a declarat anterior pentru Deschide.MD că amendamentele propuse de deputați nu schimbă conceptul documentului, ci doar unele formulări.

„Au fost acceptate cam 70% dintre amendamente, însă ele se referă la anumite formulări/precizări. În cazul celor care nu au  fost acceptate, noi am argumentat de ce ele nu sunt oportune”, a precizat Ciocan.

Amintim că Parlamentul a votat săptămâna trecută în prima lectură proiectul cu privire la Reforma Guvernului. Inițiativa a fost susținută cu majoritatea voturilor din cei 76 de deputați prezenți în sală. Opoziția a criticat acest proiect, menționând că în textul proiectului sunt o serie de neclarități și lacune.

În cadrul dezbaterilor din prima lectură, deputații au atras atenția că inițiativa prevede acordarea unor împuterniciri suplimentare Guvernului.

Proiectul prevede că modul de elaborare, examinare, adoptare și emitere a hotărârilor, ordonanțelor și dispozițiilor Guvernului se stabilește de Guvern. Parlamentul prin lege stabilește, nu Executivul”, a precizat liberal-democratul Iurie Țap.

Liberalul Lilian Carp s-a arătat nemulțumit de prevederile proiectului ce țin de transparența activității Guvernului.

Prim-ministru va decide dacă ședința este publică sau nu. Dar prin lege nu este stipulat ca ședințele să fie publice? Sau ne vom trezi din nou cu o decizie de Guvern unde pe ascuns se scot miliarde de lei din Fondul valutar al BNM?”, a întrebat el pe șeful Centrului de Implementare a Reformelor, Iurie Ciocan, care a prezentat proiectul.

În răspunsul său, demnitarul s-a referit la situații excepționale: „Legea prevede procedurile de transparență, doar în anumite condiții speciale, și aici se face referință la probleme de importanță majoră sau secret de stat, prim-ministrul poate solicita ca ședința să poarte un caracter închis”.

----Un alt deputatul PL, Roman Boțan, la fel s-a arătat nemulțumit de unele prevederi din proiect. El a atras atenția asupra faptului că în proiect lipsește cota minimă de 40% în ceea ce privește asigurarea egalității de gen la aprobarea listei Guvernului. De asemenea, Iurie Ciocan a menționat despre faptul că din proiect lipsește cota de 40%, „însă în proiect se face referire la legislația din domeniu, care prevede această cotă”.

Socialistul Vasile Bolea a atras atenția asupra faptului că în proiectul de lege lipsește numărul exact al ministerelor care vor apărea după reformă.

Ciocan a precizat că proiectul nu presupune un număr de ministere: „Vor fi create premise legale pentru operarea numărului de ministere, printr-o procedură aparte. Această procedură nu este descrisă. Se menționează necesitatea prezenței prim-ministrului în Parlament cu astfel de cerere, dar fără a menționa în lege numărul ministerelor ori denumirea lor”.

Poate fi situația când prim-ministrul va veni cu propunere de crearea a 22 de ministere”, a menționat Bolea, făcând referire la declarațiile anterioare ale prim-ministrului cu privire la micșorarea numărului de ministere de la 16 la 9.

Deputatul PCRM, Oxana Domenti, a menționat că unele prevederi ale documentului ar putea influența negativ actul de guvernare.

În cazul vacanței funcției de ministru, până la numirea unui succesor în această funcție, atribuțiile acestuia sunt exercitate de viceprim-ministru sau de un alt ministru. Acest lucru ar putea influența negativ asupra actului de guvernare. Cum vă imaginați această situație? Un vicepremier pentru domeniul economic va exercita funcția de ministru al Apărării? Riscăm să avem decizii politice și neprofesioniste”, a menționat ea.

Anterior, prim-ministrul Pavel Filip a declarat că până la sfârșitul lunii iulie va veni în Parlament cu noua componență a Guvernului.