Lucruri bizare se întâmplă în Biserica Ortodoxă Rusă din Republica Moldova, numită Mitropolia Chișinăului și a (Întregii) Moldove: grupuri mari de preoți pleacă, fără să ceară permisiunea superiorilor săi, raion după raion, „în pelerinaj” (zic ei), la Moscova, să viziteze „locurile sfinte” din regiunea capitalei ruse, unde sunt întâmpinați cu „mâncăruri și băuturi scumpe” plătite (din miliardul furat?) de tâlharul fugar Ilan Șor (conform investigației portalului Deschide.md), stau acolo mai multe zile, unii sunt văzuți prin berăriile locale (poze publicate de NordNews), apoi se întorc la Chișinău, ca să plece alții, scrie jurnalistul Nicolae Negru într-un editorial pentru Ziarul NAȚIONAL.

Inițial, după publicarea investigației, Mitropolia Chișinăului a spus că nu are știință despre aceste vizite, nu le organizează ea și a condamnat implicarea clericilor în politică. Ulterior însă a venit cu un alt mesaj: voiajurile sunt organizate și finanțate de Patriarhia Rusă „cu scopul de a familiariza clerul moldovean cu patrimoniul spiritual și istoric al Bisericii Ortodoxe Ruse și a consolida legăturile frățești între aceste două Biserici Ortodoxe (Biserică Ortodoxă Rusă din Rusia și Biserica Ortodoxă Rusă din Republica Moldova – n.n.)”.

Să recunoaștem, momentul pe care Patriarhia Rusă l-a ales pentru „consolidarea legăturilor frățești” nu e cel mai potrivit, dacă privim cum își consolidează ea „legăturile frățești” cu ucrainenii bombardați și omorâți de armata rusă. Însă Mitropolia (Întregii) Moldove subordonată Patriarhiei Ruse consideră că ar fi „eronate interpretările” că preoții moldavi ar merge la Moscova „în scop politic și de propagandă”. Dovada? „Preoții întorși din Moscova au negat orice formă de ajutor financiar primit din partea celor care i-au găzduit”.

„Totodată, Mitropolia Moldovei și-a reafirmat angajamentul de a menține integritatea clerului său și de a păstra Biserica Ortodoxă din Moldova în afara oricăror influențe politice”, se spune în declarația sa din 5 septembrie. E ciudat că, inițial, Mitropolia nu știa nimic, Patriarhia Rusă a organizat „pelerinajele” fără să o întrebe și fără să o pună la curent și abia peste câteva zile află unde și de ce merg preoții săi și ne asigură că acesta e purul adevăr.

Și de ce am crede că acum e mai bine informată? O mișcare masivă a preoților pe timp de război, coordonată și finanțată de Patriarhia Rusă ce îl binecuvântează, considerându-l „război sfânt”, chiar nu ridică niște semne de întrebare? Dar faptul că Rusia duce împotriva Republicii Moldova un război hybrid de dezinformare și manipulare, că încearcă să destabilizeze și să răstoarne guvernarea actuală, iar Biserica Ortodoxă Rusă este și un instrument al expansiunii imperiale ruse nu trezește bănuieli că sub sutana „pelerinajului” s-ar putea afla altceva?

Membrii Sinodului au emis, pe 6 septembrie, o declarație în care se arată „profund indignați” de încercările legitime ale instituțiilor statului să cerceteze dacă nu cumva, în preajma alegerilor prezidențiale și a referendumului din 20 octombrie, „pelerinii” noștri sunt atrași în jocurile geopolitice ale serviciilor speciale din Federația Rusă. „Unii ierarhi și slujitori au fost reținuți în puncte de trecere a frontierei și percheziționați minuțios fără temei”, se spune în declarația sus-numită. Chiar fără temei?

După ce se escaladează culmile autovictimizării – „Astăzi, asupra Bisericii se resimt presiuni similare celor din perioada sovietică (!). Tot mai multe amenințări se aruncă asupra Bisericii și a slujitorilor ei (!) – Sinodul trece la amenințări directe: „Ne adresăm autorităților statului să înceteze tortura morală la adresa Bisericii. În caz contrar, dacă aceste persecuții nu vor înceta, ne asumăm angajamentul să vă punem față în față cu poporul dreptmăritor al (R.) Moldovei, ca să le explicați lor de ce loviți cu vehemență în Biserica neamului nostru”.

În ce constă, totuși, „tortura morală” și cum se manifestă „persecuțiile” din partea autorităților nu e clar. În faptul că unii preoții sunt percheziționați la aeroport? Suspiciunile față de clerul care petrece, pe timp de război, prin berăriile Moscovei, pretinzând că vizitează „locuri sfinte” sunt cât se poate de firești. Sau opinia deputatului Vasile Șoimaru, care le-a amintit despre soarta BORu din Ucraina, i-a speriat pe reprezentanții locali ai BORu? Deputatul reprezintă alegătorii, nu autoritățile, care, de altfel, s-au și distanțat imediat de declarațiile sale. Declarația Sinodului Bisericii Ortodoxe ruse din Republica Moldova seamănă a fi un act de agresiune nemotivată, în stil putinist, și necesită explicații.