O reţea de grupuri şi pagini de Facebook de extremă-dreapta răspândeşte ştiri false şi discursul urii către milioane de persoane din Europa, a descoperit ONG-ul de activism Avaaz, conform The Guardian.

Facebook a înlăturat deja conturi care erau urmărite de aproape şase milioane de persoane înainte ca alegerile europarlamentare să înceapă joi. Alte sute de conturi, care aveau 26 de milioane de urmăritori, sunt în continuare investigate, a anunţat Avaaz.

În total, Avaaz a informat că a descoperit peste 500 de grupuri şi pagini de Facebook suspecte care operează în Franţa, Germania, Italia, Marea Britanie, Polonia şi Spania. Majoritatea răspândeau ştiri false sau foloseau pagini şi profiluri false pentru a creşte artificial susţinerea faţă de un partid sau site, încălcând astfel regulile Facebook.

„Paginile au un nivel ridicat de interacţiuni. Nu contează cât de mulţi urmăritori ai dacă nu există interacţiuni. Au peste 500 de milioane de vizualizări doar pe paginile care au fost înlăturate, asta înseamnă mai mult decât numărul total al votanţilor din UE”, a declarat Christoph Schott, directorul Avaaz.

Totuşi, deşi unele pagini au fost date jos, inclusiv o reţea importantă din Spania, multe dintre ele au rămas funcţionale.

Activitatea lor include conturi de Facebook din Franţa care distribuie conţinut privind supremaţia albilor sau postări din Germania în care este negată existenţa Holocaustului precum şi pagini false care promovează partidul Alternativa pentru Germania (AfD).

În Italia, tacticile includ pagini de interes general precum pentru frumuseţe, fotbal, sănătate sau al interese iar apoi după ce se adună urmăritori, ele sunt transformate în instrumente politice.

Cercetătorii au urmărit cum o pagină, care iniţial era despre agricultură, s-a transformat încet într-una care susţinea Liga Nordului (partid de extremă-dreapta), distribuind un videoclip în care migranţi pot fi văzuţi cum distrug o maşină a poliţie. De fapt, este vorba despre o scenă dintr-un film.

„Credem că aceste reţele au impact semnificativ, au campanii de dezinformare care durează mai mulţi ani”, a precizat Schott, susţinând că ţinta nu reprezintă doar alegerile de acum, ci schimbarea politicii în general.

Ancheta a fost coordonată de investigatori independenţi şi jurnalişti angajaţi de Avaaz după o campanie de strângere de fonduri. Peste 47.000 de persoane au donat sume mici, proiectul fiind astfel unul independent financiar.

Avaaz a prezentat rezultatele Facebook pentru a le verifica şi a lua măsuri. Compania investighează în prezent situaţia.

News.RO