La 18 aprilie, guvernul rus a introdus noi sancțiuni împotriva Ucrainei – cele mai dure de la începutul războiului din Donbas.

În mod oficial, Moscova afirmă că noile restricții reprezintă un răspuns la sancțiunile din martie ale Ucrainei, dar, în realitate, Rusia a mers mult mai departe și a blocat livrările de produse petroliere și cărbune, care sunt esențiale pentru economia Ucrainei, scrie paginaderusia.ro.

Rusia nu mai susține livrări de gaze Ucrainei (cu excepția teritoriilor ocupate din Donbas) de mai bine de un an. Potrivit statisticilor vamale, Moscova nu a exportat de câteva luni nici petrol, în schimb a livrat în mod activ produse petroliere (în principal motorină) și cărbune. Statistica arata ca Rusia rămâne în continuare principalul partener comercial al Ucrainei; iar combustibilii sunt produsul principal al importurilor ucrainene de la vecinul sau răsăritean. Kievul depinde în mod critic de aceste importuri.

Kievul obține țiței în principal din Azerbaidjan (pe mare, prin Georgia), dar cele două rafinării ale țării pot produce doar două milioane și jumătate de tone de produse petroliere pe an, în timp ce cererea internă este de peste zece milioane de tone. În 2018, Ucraina a importat produse petroliere în valoare de 5,5 miliarde de dolari. Dintre acestea, potrivit statisticilor vamale ruse, 2,9 miliarde au fost plătite Rusiei (în principal pentru motorină).

De unde va lua Ucraina motorină de acum încolo? 

Cel mai probabil din Belarus. Dar Minskul poate ridica prețurile în funcție de poziția Moscovei.  În calitate de membru al Uniunii vamale, Belarus cumpără produse petroliere din Rusia fără taxe și le revinde Ucrainei la prețul similar celui practicat de companiile rusești (cu taxe). Guvernul rus a decis să combată aceasta practica a belarușilor prin interzicerea exportului de produse petroliere în Belarus până la sfârșitul anului 2019.

Belarus produce motorina în principal din petrol rusesc, care va deveni în viitor mai scump. Capacitatea rafinăriilor este suficienta teoretic pentru a acoperi complet cererea de produse petroliere din Ucraina. Dar pentru asta Belarus va trebui să renunțe la exporturile în alte țări. În prezent, doar 25% din livrările de produse petroliere din Belarus au ca destinație Ucraina. Minskul a promis că va înlocui reexportul de combustibil rusesc cu produse din Belarus. Dacă va reuși sau nu să acopere integral ponderea deținuta de Rusia, totul va depinde de profitabilitatea afacerii, spun oficialii belaruși.

Situația cu cărbunele pentru Ucraina este și mai gravă: depinde în proporție de 60% de livrările rusești; Cota SUA – 30%; În 2018, Ucraina a importat cărbune în valoare de aproape un miliard de dolari și îi va fi imposibil să înlocuiască imediat cărbunele rusesc, nu permit capacitățile porturilor ucrainene. În plus, industria și energetica țării lucrează pe cărbune tip antracit, care este exploatat în Donbas si numai Rusia îl poate furniza. Ucraina face efortui acum să treacă la alte tipuri de cărbune.

De ce Rusia a impus sancțiuni atât de dure? 

În principal pentru a întări poziția de negociere. Exporturile de combustibil către Ucraina pentru Rusia nu sunt doar o afaceri, ci și politică. Moscova și Kievul se află în negocieri dificile cu privire la tranzitul de gaze. La 1 ianuarie 2020 expiră contractul privind tranzitul de gaze, pe care Rusia nu dorește să-l reînnoiască. Se presupune că întregul volum curent al gazului care tranzitează Ucraina va ajunge în Europa prin noile conducte – TurcStream și Nord Stream – 2. S

Dar Rusia nu va putea renunța complet la tranzitul prin Ucraina:  Germania a promis Kievului că i se va asigura un volumul garantat de tranzit.

Negocierile privind condițiile tranzitului au ajuns în impas, iar prin interzicerea livrărilor de motorina și cărbune in Ucraina, Rusia obține un atu suplimentar pentru negocierile care urmează să fie reluate.