Cel mai așteptat proiect al Regiunii de Nord-Est din România a început să prindă contur. Proiectul autostrăzii Ungheni -Târgu Mureș a fost adoptat ca lege în urmă cu câteva zile, în plenul Camerei Deputaților, iar recent, autoritățile de peste Prut au emis și calendarul de lucrări pentru acest obiectiv prioritar de infrastructură.

Conducerea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a arătat că pentru tronsoanele Târgu Mureș-Ditrau și Ditrau-Targu Neamț, în ultima parte a cestui an, se vor lansa procedurile de licitație pentru revizuirea studiilor de fezabilitate. Durata de realizare a acestor servicii este de 16 luni, scrie Bună Ziua Iași.

Calendarul prevede că, în cel mai bun caz, în primul trimestru din 2019, procedura să fie adjudecată. Însă, în cazul contestațiilor, procedura s-ar putea întinde până în cel de-al doilea trimestru al anului următor. După cum au arătat reprezentanții CNAIR, decizia a fost bătută în cuie, procedurile fiind cât se poate de clare.

Însă, cei 100 kilometri ai sectorului Târgu Neamț-Iași-Ditrau, au fost incluși în portofoliul de proiecte al parteneriatelor publice private și nu mai intră în atribuția CNAIR.

"Lucrurile sunt cât se poate de clare. În urma deciziei luate de Guvernul României, s-a stabilit că sectorul de autostradă Târgu Neamț-Iași-Ungheni să fie construit prin parteneriat-public-privat, iar de derularea acestuia să se ocupe Comisia pentru Statistică și Prognoză. Ca atare, din întregul proiect, care prevede o lungime de aproximativ 311 km, rămâne în atribuțiile CNAIR pregătirea documentației premergătoare construcției sectorului de autostrada Târgu Mureș-Târgu Neamț, cu o lungime de 211 kilometri. În acest scop, CNAIR SĂ a stabilit un calendar de activități pentru o perioadă de 16 luni, prin care urmează să fie lansate proceduri de revizuire sau de actualizare a studiului de fezabilitate care să permită, în aceeași perioadă, inclusiv obținerea acordului de mediu", a menționat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR SĂ.

Tronsonul de la Ungheni până la Târgu Neamț rămâne însă o necunoscută, după ce Executivul a decis să-l facă prin PPP. În aceste condiții, CNAIR a făcut doar calendarul pentru celelalte două tronsoane. CNAIR se va ocupa însă de podul de la Ungheni, porțiune care va lega viitoarea autostradă de graniță cu Republica Moldova.

Însă, în acest caz, încă se așteaptă obținerea acordului de mediu, în zona find o serie de specii protejate de pești, iar instituțiile responsabile nu au ajuns la vreun acord în acest sens. Totuși, se estimează că acest contract, legat de studiul de fezabilitate al noului pod, să fie semnat în cursul anului viitor.

"Menținerea acestor repere ar permite ca în trimestrul III al anului 2020 să fie finalizat contractul pentru revizuirea, ori actualizarea studiului de fezabilitate, destinat construcției sectorului de autostrada Târgu Mureș-Târgu Neamț. Respectarea acestui calendar va permite ca finalizarea efectivă a construcției, recepționarea și deschiderea circulației pe cei 211 kilometri ai sectorului de autostrada să aibă loc în anul 2025", a mai spus reprezentantul CNAIR SĂ.