Reprezentanții Partidului Democrat din SUA au publicat, joi, 3.519 reclame și postări efectuate de trollii ruși pe Facebook, în încercarea de a influența alegerile prezidențiale din SUA și de a provoca discordie și proteste sociale.

Aceste postări și reclame sunt unele dintre cele mai clare investiții financiare ale Rusiei în tentativa de a destabiliza politica americană, scrie Bloomberg, preluat de Libertatea.

Poliție versus afro-americani, atacuri la Hillary Clinton și secesiunea Texasului

Foarte multe postări se adresează unor minorități, precum afro-americanii, și încearcă să creeze diviziune în societatea americană, prin îndemn la proteste. Altele sunt, din start, împotriva lui Hillary Clinton, candidata din 2016 a Partidului Democrat. Aceasta a câștigat votul popular în SUA, având aproape 3 milioane de voturi în plus față de Donald Trump, dar nu a câștigat destui electori pentru a fi noul președinte al SUA.

Hillary Clinton este numită, într-o postare, ”Killary Rotten Clinton”, aluzie la masacrul din Benghazi, din 2012, când aceasta era șefă a Departamentului de Stat.

 

O altă reclamă cere secesiunea Texasului de SUA.

Cea mai de succes reclamă a postacilor ruși a fost pentru promovarea grupului ”Back the Badge”, care pretindea că este o comunitate de oameni care sprijină Poliția, în contextul în care alte grupuri de trolli ruși încercau să incite la ură în privința ofițerilor, după urmărirea sau uciderea unor tineri afro-americani.

Postarea privind grupul ”Back the Badge” a avut 111.113 like-uri și a fost vizionată de 1,334 milioane de oameni, potrivit CNET.

 

Ce efecte așteptau rușii

Rușii se așteptau astfel să declanșeze proteste interne în SUA, prin polaritatea Poliție-populație de culoare, dar și prin inducerea unor stări de frică în privința imigranților, atât a celor mexicani sau din America Centrală, cât și a musulmanilor ajunși în SUA.

De asemenea, o serie de alte teme erau reluate de către Donald Trump în discursurile sale. Spre exemplu, unul din miturile care a circulat online a fost cel legat de faptul că Statul Islamic este creația lui Hillary Clinton sau că aceasta este de vină pentru atacul din Benghazi.

Acordul cu Iranul a fost o altă temă de campanie a lui Trump, ca și faptul că locurile de muncă ale americanilor au fost mutate în China. De altfel, Trump a scos recent SUA din acordul nuclear cu Iranul și a avut mai multe dispute cu China pe baza deficitului comercial.

”Fabrica de trolli”

Postările au fost prezentate după ce Faceebook a recunoscut, într-un comitet al Congresului SUA, că acestea au ajuns la 126 de milioane de americani. Este vorba, în principal, de postări ale angajaților companiei Internet Research Agency (IRA), supranumită ”Fabrica de trolli”.

Compania se află în Sankt Petersburg, iar presa a scris extensiv despre aceasta. S-a aflat, astfel, că este finanțată de către ”bucătarul lui Putin”, respectiv oligarhul rus Yevgeny Prigozhin, foarte apropiat de Kremlin.

Reclamele sunt investigate de către procurorul special Robert Mueller, care investighează interferența Rusiei în procesul electoral din SUA.

Investigație și acuzații oficiale

ppKremlinul neagă orice implicare, însă Muelles l-a inculpat deja pe Paul Manafort, fostul șef de campanie al lui Trump, pentru complot împotriva SUA.

În anchetă este vizat și Rick Gates, un asociat al lui Manafort.

În vârstă de 68 de ani, Paul Manafort a condus campania lui Donald Trump până în august 2016, când a fost constrâns să demisioneze, în special în urma unor dezvăluiri privind legăturile sale cu oligarhi ucraineni proruși.

De asemenea, serviciile secrete ale SUA – FBI, NSA și CIA – au concluzionat de mai mult timp că rușii s-au implicat în procesul electoral de peste Ocean.

Mueller ar putea ajunge chiar să îl chestioneze, în curând, pe Donald Trump.

În fine, există indicii că datele celor 87 de milioane de utilizatori Facebook ale căror informații private au fost accesate de către Cambridge Analytica au ajuns tot în Rusia.

Pentru mai multe astfel de exemple, puteți descărca arhiva de aici.