Chișinăul a trecut, după 1 septembrie, printr-un moment dificil și extrem de costisitor ca imagine, care a reprezentat și botezul noului vicepremier pentru reintegrare, Vlad Kulminski, și a testat și relația cu Rusia, creionată în celebra și intempestiva vizită a lui Dmitri Kozak la Chișinău, care a transmis elementele pactului tacit de neagresiune. Este vorba despre expirarea, la 1 septembrie, a dreptului de liberă circulație în Ucraina – în UE nu se pune problema – a autovehiculelor înmatriculate în regiunea separatistă, cu plăcuțe proprii, și nevoia de a adopta plăcuțele așa numit neutre.

Republica Moldova a cerut, în formula noului guvern, către Kiev ca Ucraina să proroge acest termen, deja amânat, de aplicare a prevederilor legale internaționale. Kievul, firește, a rămas inflexibil. Pe un asemenea considerent, era normal ca cetățenii Republicii Moldova, mass media, politicienii să interpreteze imediat gestul Guvernului de la Chișinău drept sprijin adus separatiștilor. De aici și costurile asumate într-un asemenea demers. Însă s-a dovedit că elementele de până în acest moment și rezolvarea au fost în favoarea cetățenilor Republicii Moldova din regiunea separatistă și nu a autorităților separatiste de la Tiraspol.

Nu-i vorba, separatiștii pro-ruși și consilierii lor - ba chiar instituțiile ruse implicate în stânga Nistrului, de obicei din zona serviciilor de informații militare, în cea mai mare măsură, nu din spațiul diplomatic rus - au folosit întotdeauna cetățenii și nevoile lor pentru a șantaja în plus Chișinăul. Deja dețin pârghiile date de prezența trupelor ruse și construirea așa-numitelor organisme paramilitare separatiste. Această apucătură creează dificultăți atunci când scopul tău e reintegrarea statului, pentru că asta obligă Chișinăul să nu alieneze, ci să ajute cetățenii săi din stânga Nistrului. Și, de ce nu, să creeze o spirală virtuoasă a unei competiții Chișinău-Tiraspol cine ajută mai bine cetățenii.

Sigur, acțiunea lui Vlad Kulminski a avut acest obiectiv, de a arăta explicit voința Chișinăului care se comportă drept capitala responsabilă, care-și ajută cetățenii, inclusiv pe cei care trăiesc în regiunea separatistă. Dar mersul pe sârma fină a relației dintre sprijinirea cetățenilor și ajutarea indirectă a regimului și autoritățile separatiste nu este cea mai facilă, nici cea mai indicată postură. Și ea comportă întotdeauna intepretări, acuzații de trădare și costuri. E și cazul de față.

În mod avantajos, Vlad Kulminski și guvernul Maiei Sandu au ieși bine, de data aceasta, din clenci. Practic întreaga greutate s-a mutat nu pe amânarea aplicării prevederii legale – ar fi fost complicat și greu acceptabilă la Kiev – ci pe mărirea capacității de a emite acele numere neutre, pe capacitatea de control a calității vehiculelor de transport și autorizarea lor ca și a carnetelor de conducere emise în stânga Nistrului. Dar mai ales, a fost obținută din partea Kievului o perioadă de o lună pentru ca mașinile cu astfel de numere care se află plecate la drum să poată traversa Ucraina și să revină în zona separatistă. Aceasta este o componentă importantă de sprijin la adresa populației.

Dar încercările legate de Transnistria vor urma, și vor fi din ce în ce mai complexe. Că vor fi întâmplări, termene de expirare, că vor fi provocări venite de la Tiraspol sau de la Moscova direct, lucrurile nu se vor opri aici. Iar Republica Moldova și actuala putere pro-europeană are nevoie de timp și de spațiu politic pentru a-și pune în aplicare propria agendă, care să nu fie blocată prin manevre directe, de la Moscova în miezul confruntării politice de la Chișinău. Reforma justiției și combaterea marilor grupuri criminale organizate, specializate în spolierea statului Republica Moldova necesită toată atenția și tot sprijinul posibil, sau măcar nu mai are nevoie de alte încurcături și alți dușmani care să deraieze schimbările preconizate.

Curtea Constituțională a Republicii Moldova a validat drept constituțională Legea Procuraturii, iar președintele Comisiei juridice, numiri și imunități a Parlamentului, Olesea Stamate, a lansat procedura de constituire a Comisiei Internaționale prevăzute pentru evaluarea activității procurorului General și a Șefului CNA. O formulă care permite curgerea termenului de 30 de zile și schimbarea celor doi, fapt care ar debloca și Consiliul Suprem al Procuraturii. Iar perspectivele reformelor în justiție se deschid substanțial. Pe de altă parte, SIS a introdus un departament de combatere a corupției în domeniul securității, cu nuanțele de rigoare. Într-un asemenea desen, perspectiva realizării principalelor reforme în direcție integrării europene este pe masa actualei puteri și în curs, pentru primele 6 luni ale mandatului. Un pas major înainte.