Dodon joacă la offside. A jucat întotdeauna contra regulilor, contra naturii, contra propriilor angajamente. A anunțat că vrea anticipate - ba chiar că face consultări politice cu partidele(???) pentru a vedea cum organizează anticipatele, de ce oare? Și în ce calitate? Dar, altfel, forțează numirea unui premier, dând termene Președintelui Republicii Moldova, vezi ultimatumuri, până la 1 februarie, deși el însuși a evitat numirea unui premier timp ce 89 de zile (alții spun chiar că depășind perioada de 90 de zile din Constituție). Un perdant, un farseur care nu știe cum să se mai bage în seamă.

Decizia despre modul în care se merge înainte revine doamnei Maiei Sandu. Președintelui ales, în funcție. De hotărârea sa depinde ce și cum se dezvoltă lucrurile în viitor. Nu e ușor. Nu e automat. Majoritatea parlamentară informală PSRM - Șor(Pentru Moldova) anunță că vrea anticipate, separat, dar nu prea se dă dusă la alegeri, la judecata cetățenilor. Oricum, Președintele Sandu a dat semnalele concrete despre ceea ce-și dorește: alegeri anticipate și un Guvern pro-european, pro-reformist. A prezentat opțiunea și la Bruxeles, zilele acestea.

Cum se va realiza dezideratul și dacă e posibil, vom vedea. Greutatea politică a Președintelui contează. A ales să aștepte pronunțările formale ale Curții Constituționale. După toate probabilitățile – deși așteptăm pronunțarea directă a planului de către doamna Maia Sandu, probabil după Sfântul Ion pe vechi și revenirea din vizitele oficiale la UE – varianta rămasă, cea mai rapidă, este propunerea a două nominalizări succesive de premier care verifică inexistența majorității de susținere. Propuneri care să nu fie acceptate de către Parlament. Neadoptarea legilor, ca a doua variantă de declanșare a alegerilor anticipate, este inacceptabilă PSRM, așa cum a anunțat președintele partidului, în timp ce, dacă scădem vacanța parlamentară, termenele s-ar duce mult mai departe de cele 90 de zile, necesare declanșării procesului în cazul nevotării unui Guvern.

Consultările au fost făcute, iar Maia Sandu nu-și permite, în prag de anticipate, să joace la cacealma. Trebuie să propună un premier și o echipă serioasă, cea mai serioasă, de oameni profesioniști, foarte buni, care să o reprezinte și care, eventual, să nu întrunească majoritatea. E și o formulă de a verifica ce-și dorește Parlamentul și dacă partidele respectă cele afirmate, că-și doresc anticipate. Firește că nu va fi nominalizat și sacrificat un lider de partid, ci candidați independenți, profesioniști, serioși. Altfel, joaca de-a guvernul care nu trece ar putea afecta politic candidatul de premier care intră într-un joc fără șanse majore de succes.

Termenul nu e precizat în Constituție. Cel la care trebuie numit candidatul de premier. Deci alegerea e la discreția Președintelui, care e ținut doar de termenele constituționale, și de nevoia de a da un guvern competent cât mai repede, dar unul care să poată face reformele și să poată guverna cu o majoritate solidă. Președintele își poate anunța preferința pentru anticipate, dar nominalizarea nu poate fi făcută în bătaie de joc, pentru a cădea la vot în orice condiții. Mai ales prima nominalizare. În cazul celei de-a doua, nominalizare care ar urma să aibă loc, cel mai probabil, la limita termenului de 90 de zile, nici aceasta nu poate fi improvizată. Ci serioasă. O reprezintă și pe președintele Maia Sandu, mai mult, dacă trece cumva un guvern, acesta trebuie să fie capabil, cu excepția blocajelor Parlamentului de care nu mai e responsabil nici cel care a desemnat, nici guvernul care nu e lăsat să-și facă treaba.

Pe de altă parte, votul pentru un guvern reflectă și verifică, în egală măsură, alegerea partidelor. Se dezvăluie cele care au spus că vor anticipate, dar votează oricum, numai să amâne dizolvarea Parlamentului. Se dezvăluie și parlamentarii care se agață de scaune, și cei care acceptă realitatea și binele public în detrimentul propriului interes sau a celui de partid. Se separă apele între bărbați (sau doamne) de stat și politruci de partid. Și se poate verifica, de către fiecare cetățean al Republicii Moldova, caracterul partidelor și politicienilor, ba și a fiecărui parlamentar în parte. Cine își respectă cuvântul dat și cine votează doar să-și salveze pielea timp de câteva luni, pentru un salariu, o mașină și un cabinet de deputat.