Republica Moldova a trecut prin două ședințe de coșmar ale Parlamentului prin care, la 3 și 16 decembrie 2020, ultima un vot de tâlhari derulat noaptea ca hoții, atunci când majoritatea parlamentară improvizată ad hoc, culeasă la bucată cu avantaje oneroase pe bani de la buget, a votat trei categorii de legi: legi pentru cumpărarea imunității lui Dodon de la Rusia, legi populiste, de subminare a economiei și finanțelor naționale, fără acoperire, pentru a cumpăra tăcerea cetățenilor cu false promisiuni imposibil de onorat și legi financiar-bugetare de cumpărare a voturilor majorității în cauză.

Anularea în tot a legislației adoptate fără respectarea legii, procedurilor și regulamentelor, cu clare elemente de neconstituționalitate

Toate aceste blăstămății - patronate de Dodon și executate de Partidul Socialiștilor din Republica Moldova, alături de Partidul Șor și gruparea de fugari numită Pentru Moldova - s-au întâmplat fără respectarea regulamentului, cu aparența de drept sau mimarea condițiilor de transparență și consultare publică, fără dezbatere în Parlament și cu numeroase prevederi neconstituționale. Numai că toate aceste ilegalități flagrante trebuie atacate in corpore, principial, nu prin atacuri răzlețe, distincte, pe legi care interesează unul sau altul dintre partide. Abordarea principială presupune ca toate legile în discuție să fie atacate pentru netemeinicie, încălcarea regulamentului, a procedurilor și pentru că sunt neconstituționale.

Legitimitatea acestor atacuri vine de la expunerea publică a caracterului ilicit și ilegal al legilor, votate fără dezbatere, la foc automat, atât în prima cât și a doua lectură, indiferent dacă e vorba de legi adoptate în 3 decembrie sau în 16 decembrie în formă finală. Fiecare vot este sancționabil fie în contencios administrativ, fie la Curtea Constituțională.

Există trei categorii de legi în discuție. Cea mai importantă – și prima categorie de legi adoptate – este cea de cumpărare a majorității la bucată, prin avantaje directe alocate fiecărui deputat vizat. Aici legea Bugetului de Stat și Legea politicii fiscale și vamale sunt însoțite de abrogarea legii miliardului, de modificarea legii controlului tutunului și de modificarea legii ANI. Toate aceste legi sunt cu destinație unică, țintită, la nivelul parlamentarilor infractori și corupți fie vizați de legile în cauză, fie care profită financiar din noile modificări. Aici nu este respectată de plano legea și principiul de legiferare în interesul cetățenilor, nicidecum în interesul personal al unor parlamentari.

Salvarea lui Dodon de la condamnare penală: o iluzie

În fiecare asemenea caz, motivația neconformă a legii, încălcarea procedurilor, a consultării, a dezbaterii și probleme majore în principiile constituționale trimit toate legile în derizoriu. Așa ar trebui să fie și abordate, chiar dacă cel mai aproape de o evaluare integrată a fraudelor și ilegalităților majorității rămân reprezentanții societății civile din cadrul Platformei Naționale a Societății Civile, dar care nu sesizează și nu reclamă nici ea nevoia principială de anulare în tot a celor votate la 3 și 16 decembrie. Așa trebuie formulat atacul concomitent la Curtea Constituțională și în instanța competentă de contencios administrativ, care judecă pe baza regulamentelor și identifică aparența de drept, ilegalitatea și nerespectarea procedurilor concomitent cu neconstituționalitatea.

Astfel, cea de a doua categorie de legi adoptate nu are nimic de a face cu nevoile societății, supusă efectelor pandemiei de coronavirus – neatinsă de preocupările majorității lui Dodon – și de criza economică explozivă în curs. Aici se înscriu legea privind consacrarea limbii ruse ca limbă de comunicare inter-etnică, pe linia sovietică, pe principiile statului sovietic, a poporului sovietic uniformizat, cu limba unică de comunicare limba rusă și subminarea limbii de stat a statului independent Republica Moldova.

Tot aici se află și legea SIS, mutat în subordinea Parlamentului ca și cum Dodon a venit și pleacă cu el în buzunar, pentru a asigura subordonarea organismului cel mai important de culegere de informații organismelor similare patronate de la Moscova, inclusiv prin menținerea în comisiile de control, la conducerea sa și în zona de influență începând cu Igor Dodon și Zenaida Greceanâi, a unor persoane ofițeri și agenți de influență sau personal acoperit cu curatori în serviciile de informații de la Moscova. Despre vânzarea de informații din interiorul serviciului către terți – zone de afaceri ruse, infracționalitate organizată rusă și zonă politică rusă, nici nu merită să mai amintim.

În aceeași categorie se află Legea anti-propagandă, singura lege modernă de apărare a spațiului public informațional al Republicii Moldova în fața agresiunii constante a Federației Ruse, de pe poziții neo-imperiale. Anularea sau modificarea unor prevederi oferă din nou spațiul public al Republicii Moldova pradă ingerințelor și războiului informațional rus. Pe această dimensiune joacă un rol relevant și eliminarea probelor și elementelor din dosarele spălătoriei de bani ruse a lui Platon, eliberarea acestuia și apropiata lui spălare publică de responsabilități, ca și legea furtului miliardului.

Nu în ultimul rând, pe lista ofrandelor cu care Dodon speră să zboare la Moscova, așteptând chiar sprijin pentru postul de premier, se află legea ANI – care vizează în mod substanțial parlamentari pro-ruși corupți și incompatibili – dar mai ales legile vizând autonomia găgăuză. Chiar dacă legea explicită de introducere a dreptului de veto pentru autonomia etnică găgăuză, reprezentând sub 3% din populație, a fost respinsă, totuși celelalte legi dau satisfacție separatismului și rupturii statale, enclavizării și refuzului integrării în spațiul politic, cultural și social al Republicii Moldova, și nici legea federalizării nu a fost aruncată la coș, ci e pregătită să revină, nefiind respinsă de parlament în tot.

Cumpărarea publicului: legea pensiilor, legea bugetului, finanțele publice și legea vamală

Conștient de faptul că proprii alegători sunt pensionari și viitori pensionari, Igor Dodon, PSRM, Șor și Pentru Moldova au votat o lege populistă și fără acoperire financiară, Legea reducerii vârstei de pensionare, fără a respecta legea finanțelor publice. Aceasta e legea cea mai insidioasă, pentru că ea lasă o bombă în brațele Maiei Sandu și viitorului guvern ce va rezulta după alegeri. Potrivit legii, fondul de pensii explodează, statul intră în faliment imediat și întreaga sumă de relații cu partenerii de dezvoltare, FMI, Banca Mondială, Uniunea Europeană e pusă în pericol.

Viitorul Guvern și noul parlament ce va veni rămân în brațe cu o mare nebunie, ce se adaugă legii bugetului de stat care este o enormitate, ca și legii finanțelor și a vămilor, modificate fără nici un temei și fără relevanță. Cu Legea miliardului în plus, orice șansă de a se împrumuta pe piață, de a compensa deficitul financiar și de a finanța datoria publică este imposibilă. Pentru orice majoritate, pentru orice guvern. Deja e o problemă pentru că nimeni nu-l mai împrumută pe Dodon și guvernul său de consilieri fără nume. Acum Dodon a ales să pârjolească fântânile și să dea foc la tot înainte de a pleca, asigurându-se că nimeni nu va mai putea vreodată împrumuta bani de pe piață.

La lista legilor populiste și a celor care distrug finanțele publice naționale mai putem adăuga Legea miliardului în partea ce privește anularea datoriei Guvernului către Banca Națională a Moldovei. Pe această dimensiune sunt mult mai multe legi complicate și de subminare a independenței BNM deja pregătite. Dar ele sunt de acum secundare, răul fiind deja făcut iar bonitatea Republicii Moldova fiind aruncată în aer.

Republica Moldova se îndreaptă, invariabil, către faliment. Dar lui Dodon nu-i pasă, nici acoiților săi pro-ruși din PSRM, Șor și Pentru Moldova: anularea naturală a acestor legi populiste și ilegale, fără surse de finanțare va fi folosită în campania electorală care vine pentru a arăta că doar aceste forțe politice luptă pentru populație. Cum și spațiul public a fost preluat, corifeii ruși ai războiului informațional din Republica Moldova se așteaptă să câștige alegerile pe baza minciunilor și a propagandei deșănțate și ilegale.

Dar cetățenii Republicii Moldova sunt mult mai inteligenți decât gașca de votanți din Parlament ai lui Dodon. Ei vor respinge și aberațiile populiste, ilegale și complet fantasmagorice ale lui Dodon, așa cum au arătat-o deja la votul pentru președintele Republicii Moldova, când au ales-o pe Maia Sandu pentru că e un jucător politic onest. Tot astfel nici Dodon nu va scăpa, nici aceia care au crezut că-și votează legi ilegale pentru interes personal. Cu toții vor ajunge în fața procurorilor. Și Dodon, chiar de a doua zi după pierderea mandatului. Nu întâmplător vrea să dea bir cu fugiții, împreună cu familia, la stăpânii săi de la Moscova.