Pentru cei care mai aveau îndoieli că Dodon ar putea dovedi bună credința, sau erau suficient de naivi pentru a asculta propaganda prezidențială, săptămâna care tocmai a trecut a ridicat vălul sub care se ascundea președintele pro-rus al Republicii Moldova. Igor Dodon a dezvăluit lumii întregi - în modul său frust, ostentativ și exhibitionist - câți bani face. Astfel, a reușit să arate că premeditează încălcarea Constituției, că pregătește confiscarea Viktoriabank de la Banca Transilvania - care a dobândit-o cu bună credință - că pregătește izolarea Republicii Moldova și sancționarea statului pe care-l conduce de către UE și România pentru a redirecționa fluxurile comerciale spre Rusia și a lega din nou Chișinăul de fosta metropolă, în proiectul de reconstrucție a Uniunii Sovietice în altă formă pe care îl dezvoltă Putin. Așa va arăta noul mandat Dodon. Cu PDM care, în loc să-și agrementeze bătălia cu Pro Moldova de sub pragul electoral cu întâlniri transpartinice, ar trebui să se îngrijoreze că este direct părtaș la nemernicia lui Dodon și a guvernului său fără nume.

Încălcarea premeditată a Constituției

Igor Dodon a salutat, zice-se, Hotărârea Curții Constituționale care a stabilit faptul că Președintele nu poate numi alt premier decât pe cel înaintat de către o majoritate parlamentară formalizată. Adică nu după bunul său plac. Numai că interpretarea sa a trădat premeditarea încălcării Constituției. Pentru că a jubilat, în același timp, insistând asupra faptului că nicio majoritate formală nu poate să se realizeze fără PSRM, partidul său pro-rus. Ca și cum PSRM ar deține majoritatea în Parlament. Ceea ce nu e adevărat. Deci teoretic e posibilă căderea guvernului lui Dodon.

Adevărul îl regăsim în a doua parte de jubilare a lui Dodon care susține că, dacă încalcă această prevedere, sancțiunea este suspendarea/ demiterea sa, care se face cu două treimi din voturile Parlamentului. Cum PSRM deține controlul asupra unei treimi în Parlament, nici un pericol nu planează asupra suspendării sale, deci poate să ignore orice variantă de premier care nu-i convine fără perspectiva vreunei sancțiuni reale, înainte de alegeri.

Igor Dodon este înnebunit de perspectiva de a se confrunta în alegerile prezidențiale cu Maia Sandu și fără guvernul său. Fără guvernul fără nume, pe care-l conduce autoritar și neconstituțional. Fără a controla administrativ alegerile pe care, prin modificarea Codului electoral, e pregătit să le fraudeze. De aceea nimic nu contează pentru el, nici măcar încălcarea directă a Constituției, pentru că scopul suprem este acela de a evita să piardă guvernul, indiferent de aranjamentele și negocierile politice actuale și evoluțiile din Parlament în viitorul apropiat.

Această declarație publică a șefului statului este descalificantă pentru un Președinte, mai ales dacă mai și candidează la un nou mandat. Pe de altă parte, ea e menită să creeze dezamăgire și să blocheze constituirea unei majorități pentru o moțiune de cenzură împotriva guvernului fără nume, dezangajând orice mișcare politică de a înlătura dezastrul executiv din clădirea situată în Piața Marii Adunări Naționale. În plus, mai grav, ea arată explicit faptul că Președintele în funcție a decis și pregătit, a premeditat chiar încălcarea Constituției. Pentru că nu-l interesează sancțiunea, care nu se mai poate realiza.

Nerespectarea Acordului de Asociere al Republicii Moldova la UE

Luni a mai fost dezvăluită o tărășenie care poate explica o nouă vizită inopinată la Moscova a lui Dodon fără nici o agenda: instanța de judecată a autorizat punerea sub sechestru „în scopul reparării prejudiciului cauzat prin infracțiune” a bunurilor B.C. „Victoriabank” – bancă privatizată, de bună credință, către Banca Transilvania din România. Decizia vine după ce săptămâna trecută în presă s-a vehiculat informația privind intenția procurorilor de a pune sechestru pe sediul central și pe conturile corespondente ale unei bănci din R.Moldova. Astfel, sechestrele au fost aplicate pe autoturismele, bunurile imobile, valorile mobiliare de stat și valorile nominale a acestora în suma totală de circa 2,3 miliarde de lei.(cca 117 mln Euro). Adică românii acționari la Banca Transilvania să plătească pentru furtul miliardului din Republica Moldova!

Ulterior, Procuratura Generală a venit cu un comunicat de presă, drept reacție la informațiile apărute.

Investigațiile procurorilor poartă un caracter strict legal, eforturile oamenilor legii fiind orientate spre documentarea, în limitele legislației procesual-penale, identificarea și tragerea la răspundere penală a tuturor celor implicați în devalizarea sistemului național bancar, și nu în ultimul rând - recuperarea prejudiciului cauzat statului și cetățenilor. În această ordine de idei, ținem să aducem la cunoștință că, în timpul apropiat, Procuratura Anticorupție va deferi justiției unele episoade vizând frauda bancară, despre care instituția va informa suplimentar, în limitele permise de rigorile legii, pentru a nu afecta desfășurarea în continuare a investigațiile pe acest caz”, se menționa în comunicatul PG.

Deci confiscarea bunurilor achiziționate legal la privatizarea Viktoriabank, ca dobânditor de bună credință, de către Banca Transilvania a pachetului de control este prezentată ca legală și legată de malversațiunile lui Veaceslav Platon, bancherul spălător de bani al lui Putin în Republica Moldova - eliberat ilegal de Dodon la cererea imperativă a Moscovei și, eventual, de Vladimir Plahotniuc, fostul deținător al băncii. Ceea ce nu spune această informație este că, un asemenea gest reprezintă un casus beli pentru România, și o încălcare a Acordului de asociere Republica Moldova-UE, respectiv a Acordului de Liber Schimb extins și aprofundat – DCFTA. Iar pentru încălcarea lui, UE și România vor introduce sancțiuni pentru Republica Moldova.

PDM complicele PSRM și a lui Dodon la ruperea legăturilor cu UE și distrugerea statului Republica Moldova

Într-un gest complet neconform evoluțiilor politice actuale – fapt ce arată premeditarea și negocierea anterioară – PDM a invitat celelalte partide parlamentare intrate în februarie 2019 în Parlament la o discuție în Parlament pentru a pune țara la cale. Dodon a lăsat complicelui său PDM – antrenat în bătălia pentru procente cu Pro Moldova lui Andrian Candu, ambele partide situate sub prag în sondaje – rolul de a iniția invitațiile pentru o formulă de susținere unanimă a unui guvern sau măcar a unor măsuri acceptabile tuturor, fapt ce l-ar aduce pe Dodon la președinție, garantând și recunoașterea și necontestarea rezultatelor alegerilor prezidențiale, desfășurate pe baza modificărilor legii electorale.

Nu știu dacă partidele de opoziție PAS și Platforma DA vor intra în acest joc murdar și perdant doar pentru a crede, naiv, că vor putea controla noul guvern de uniune națională plăsmuit în laboratoarele lui Kozak de la Kremlin. Dar cert este că o asemenea mișcare ar descalifica opoziția și ar scoate-o în afara opțiunilor publice, aducând puncte partidelor care nu se află la masă. Iar idea că etichetele de partide oligarice se pot susține în campania electorală, după o asemenea mișcare, e o glumă proastă.

PDM rămâne partidul lui Plahotniuc, chiar dacă e condus de Pavel Filip. Filip e cel puțin în egală măsură complicele lui Plahotniuc la conducerea oligarhică, dacă nu mult mai vinovat decât Andrian Candu într-o asemenea direcție. Despre complicitatea cu actuala guvernare pro-rusă și anti-europeană, lucrurile sunt și mai grave. Iar perspectiva sancțiunilor europene pregătite de Dodon strict pentru a rupe dependența Republicii Moldova de UE și de România – de unde confiscarea ilegală a acțiunilor Băncii Transilvania, administrator și deținător majoritar în Viktoriabank – nu face decât să întărească planul lui Dodon, manevrat de Rusia la orice pas în campania electorală.

Cum va arăta un al doilea mandat Dodon – tot mai probabil dacă PSRM, PDM conving PAS și PPDA să bată palma? Păi o vedem deja. Deși formal un regim democratic și pluripartinic, partidele care joacă astăzi la putere și opoziție vor fi contaminate de proiectul lui Dodon de suveranitate limitată a Republicii Moldova, federalizarea cu Găgăuzia și Transnistria ca entități și rupere totală de Uniunea Europeană. Dar detaliile le vom vedea în perioada următoare.