Ultima perioadă a adus o nouă problemă autorităților Republicii Moldova în relațiile cu Ucraina. Este vorba despre prezența trupelor ruse în raioanele de răsărit care pot oricând să organizeze operațiuni provocatoare împotriva Ucrainei în regiunea Odesa sau în alte regiuni de frontieră imediată, vecine cu zona separatistă, aflată în afara controlului autorităților legitime. Situația este cu atât mai complicată după ce, la 12 iunie, Ucraina a dobândit statutul de Partener pentru Oportunități Întărite prin care NATO și-a asumat susținerea apărării convenționale și hibride împotriva trupelor controlate de Rusia.

NATO a asumat susținerea apărării Ucrainei pe linia de contact din Donbas și la Marea Neagră

Vineri, 12 iunie, NATO a acordat Ucrainei statutul de Partener pentru Oportunități Întărite - Enhanced Opportunity Partner sau EOP. Pasul nu ar fi fost, poate, atât de bine observat dacă nu însemna alăturarea Ucrainei unui grup de 5 state, unele de la frontierele Alianței – mai întâi Suedia și Finlanda, apoi Georgia – dar și unui număr de două state Parteneri Globali – Australia și Iordania, participanți de prim plan la misiunile NATO, la Forța de răspuns a Alianței – NRF și la Programul de construcție a Capabilităților Întărite – Enhanced Capability Program al NATO.

Practic NATO și-a asumat, cu această ocazie, susținerea apărării Ucrainei pe linia de contact din Donbas și la Marea Neagră, într-un program individualizat ce presupune și interoperabilitate, și sprijin major în dezvoltarea capabilităților de apărare ale Kievului. Abordarea este cu atât mai importantă cu cât înglobează, în spațiul acestui tip de proiect, Republica Moldova, cea care găzduiește – fără voie, ilegal - trupele ruse ale Grupului Operativ de Trupe Ruse de la Tiraspol, nedeclarate oficial trupe de ocupație, o adevărată enclavă în spatele Ucrainei.

Situația curentă obligă Republica Moldova, chiar și sub conducerea prorusului Igor Dodon, să ceară retragerea trupelor ruse din regiunea separatistă nistreană – raioanele de răsărit ale Republicii Moldova – pentru a evita eventuale provocări ruse la adresa Ucrainei, care ar antrena responsabilități ale statului din stânga Prutului, mai ales după ultimele acțiuni ce au însemnat depunerea jurământului de crediță a tinerilor din regiune – în fapt minori – față de armata rusă, fapt fără precedent, condamnat de către Ministerul Afacerilor Externe și al Integrării Europene de la Chișinău.

Participarea la misiunile NATO – pașaportul Ucrainei pentru Enhanced Opportunity Partner

Acțiunea NATO este cu atât mai surprinzătoare cu cât orice apropiere a sa de Ucraina era blocată de către Ungaria pe baza tratamentului Kievului față de minorități. Ungaria a ales să blocheze prin veto orice reuniune NATO-Ucraina și orice pas înainte. Nu-i mai puțin adevărat, Georgia avea deja acest statut, fiind țara cu cele mai mari contribuții per capita în misiunile NATO. Cum și Ucraina își are deja contribuțiile la misiunile NATO, argumentul tehnic a prevalat în acest caz față de blocajele politice ungare, oricum respinse de NATO, condiționările bilaterale fiind inacceptabile și neavenite față de propriile sale proiecte și de apărarea și securitatea aliată.

Acordarea statutului de Enhanced Opportunities Partner Ucrainei are la bază participările semnificative ale Kievului în misiunile aliate, în calitatea sa de partener NATO. Ucraina a participat la operațiuni militare aliate în Afganistan, Kosovo, în cadrul NATO Response Force – NRF și în cadrul exercițiilor NATO. Participarea la operațiunile internaționale a fost apreciată ca demonstrând angajamentul Ucrainei față de securitatea euro-atlantică.

Noul Statut de Partener pentru Oportunități Întărite este parte a programului NATO ținând de inițiativa de interoperabilitate pentru parteneri și permite menținerea și adâncirea cooperării între aliați și parteneri printr-un program propriu, individualizat, oportunități care să permită statului partener să-și mențină nivelul contribuțiilor. Și acesta se traduce în exerciții și programe de interoperabilitate întărită cu Alianța, adâncirea schimbului de informații inclusiv a celor ce decurg din lecțiile învățate aliate și bunele practici în domeniu.

În plus, acest parteneriat vizează domenii de interes reciproc al statului partener și a NATO. Acest lucru nu înseamnă o respingere a perspectivelor de a deveni membru deplin al Alianței, aliații încurajând reformele în domeniul securității și apărării, în domeniul controlului civil și democratic al forțelor armate și în cel de luptă împotriva corupției, condiții importante pentru pasul spre a deveni membru cu drepturi depline al NATO.

Enhanced Capability Program al NATO - Pregătirea Ucrainei pentru apărarea Occidentului în fața Rusiei

De fapt, această abordare vizează, în mod direct, nu numai participarea la programul Inițiativa de Construcție a Capabilităților de Apărare – DCBI, cât angajarea într-un program mult mai puternic și concentrat al NATO de creștere a Capabilităților Întărite ale Partenerilor - Enhanced Capability Program(ECP). De fapt, acesta se traduce prin pregătirea Ucrainei pentru apărarea Occidentului în fața Rusiei.

Astfel, potrivit vice-premierului ucrainean pentru integrare europeană și euro-atlantică, Olga Stefanishyna, programul acesta permite participarea Ucrainei la planificarea operațiunilor NATO, accesul la exercițiile aliate, dar și oportunități pentru interoperabilitatea sectorială cu NATO în domeniul logisticii, comunicațiilor, managementului militar. Ucraina va avea, de asemenea, acces la bunele practici în toate componentele militare și va avea prioritate în certificarea forțelor și a mijloacelor sale la nivel NATO. Olga Stefanishyna consideră accederea Ucrainei la Enhanced Capabilities Program al NATO drept “un semnal foarte puternic al cooperării depline operaționale.”

“Această decizie recunoaște Ucrainei contribuțiile la misiunile NATO și demonstrează că Alianța își repectă angajamentele față de parteneri în ciuda pandemiei de COVID-19,” a declarat purtătoarea de cuvânt a NATO, Oana Lungescu. “Sunt recunoscător membrilor Alianței pentru recunoașterea contribuțiilor semnificative ale Ucrainei la operațiunile comune de menținere a păcii din întreaga lume,” a declarat Președintele Ucrainei, Volodymyr Zelensky.

Pilonii apărării navale a Ucrainei cu sprijinul NATO în Marea Neagră și Marea de Azov

Luni, 15 iunie, Ministrul ucrainean al Apărării, Andrii Taran, a anunțat deja direcțiie și cei trei piloni pentru dezvoltarea capabilităților de luptă conform standardelor NATO la nivelul forțelor navale, cu referire și la direcțiile aprobate de către Președintele ucrainean, cu ocazia ceremoniei de instalare a noului comandant al Forțelor Navale, în Odesa. Astfel, primul pilon îl reprezintă apărarea navală și a coastelor prin nave moderne, cu armament de rachete, avioane, baterii de rachete de coastă, sprijin logistic de luptă și servicii logistice și capabilități de război electronic.

Cel de-al doilea pilon vizează cu precădere un sistem de avertizare și recunoaștere integrată în zona maritimă de proximitate, sistem de comandă și control și sistem de avertizare în zona subacvatică. Cel de-al treilea pilon vizează apărarea în Marea Neagră/Marea Azov prin elaborarea unui sistem integrat de baze moderne în regiunea de coastă a celor două mări aflată sub controlul autorităților legitime de la Kiev. Taran s-a angajat, în numele Ministerului Apărării, să facă tot ceea ce e necesar pentru implementarea acestui program în practică.

Potrivit Ministerului Apărării de la Kiev, Ucraina negociază astăzi cu partenerii din NATO acordarea asistenței și sprijinului pentru implementarea acestor planuri. Taran a avut discuții pe aceată temă  în timpul vizitelor recente la Berlin și Paris și a primit asigurări de sprijin al aspirațiilor ucrainene de a-și dezvolta flota de la partenerii externi.