Ultimele evoluții din Republica Moldova au arătat o anumită reținere a președintelui Igor Dodon, a premierului Chicu și a Ministrului de Externe Ciocoi din a califica sau a intra în conflict verbal direct cu Bucureștiul sau Bruxellesul,(un lucru salutar!). Capitalele europene notează în mod repetat nemulțumirile și lipsa de credibilitate a regimului Dodon și a guvernului său cu iz personal – prin prezența a peste 7 consilieri prezindețiali ca miniștri. În plus, oricentarea pro-rusă exhibată și ostentativă nu ajută. În schimb acțiunile și documentele PSRM - pro-rus - precum și tăcerea vinovată și lipsa de acțiune a PDM(conjugate cu formațiunile blocului ACUM) pe aceste teme, amenință să împingă Republica Moldova direct spre sancțiuni pe scară largă.

De la monitorizare strictă și presiune pentru reforme la sancțiuni

Pe toate vocile, România, UE, Berlinul, Bruxellesul sau Washingtonul au anunțat că eliminarea de la guvernare a Guvernului ACUM și a Maiei Sandu a redus complet credibilitatea și încrederea în politicile pro-europene ale Chișinăului. Mai mult, vizita la Moscova a guvernului Chicu, la început de mandat, și pretenția bivectorialismului  din “politică echilibrată” a Chișinăului, cu accente majore pro-ruse, seamănă prea mult cu apelurile fără geopolitică, dar dublate de politici pro-ruse ostentative pe toată liniaale PSRM și președintelui Dodon pe parcursul activității precedentuui guvern pro-european. Toate acestea nu au cum să ducă la restabilirea încrederii.

Mesajul a fost foarte clar: Republica Moldova intră într-o perioadă de monitorizare strictă și de presiune pentru reforme, iar orice ajutor financiar va dubla strict reformele deja făcute și aplicate corect. În rest, sumele vizează doar cetățenii Republicii Moldova, nicidecum politicile guvernamentale sau echilibrările bugetare. Chiar dacă banii de la UE încă nu sunt întrerupți, orice ieșire din cursul angajamentelor și reformelor duce la suspendarea și acestor finanțări pe proiecte.

Și în cazul României, mesajul a fost extrem de clar și repetat de către Președintele României, premier și ministrul de Externe. Vor fi susținute programele pentru românii de pretudindeni – deci și din Republica Moldova, programele pentru cetățenii Republicii Moldova – care sunt vizați direct, programele mari de infrastructură energetică și proiectele strategice de interconectare. Nimic la nivel guvernamental, însă cu posibilitatea de a fi premiate punctual și susținute reformele, acolo unde se vor produce.

Hotărârea e coezivă și vizează România în deplinătatea sa, nu e o decizie ce ține de opțiuni de partid. Primarul PSD al Bucureștiului, Gabriela Firea, nu a semnat nici un acord pentru a-l cauționa primarul de Chișinău, Ion Ceban – de altfel nici nu a călătorit în Republica Moldova, ci a trimis un viceprimar unionist la celebrarea Zilei Culturii Naționale, la 15 ianuarie, ziua de naștere a lui Mihail Eminescu.(La Sala cu Orgă refăcută cu banii României, Guvernul Chicu și primarul nu a catadicsit să invite nici un representant al Ambasadei cu această ocazie). Nici vicepreședintele Camerei Deputaților, Carmen Mihălcescu – PSD – nu a călătorit la Chișinău, la invitația Preșeintei soaliste a Legislativului, Zenaida Greceanîi.

Încercările propagandistice ale diferiților actori de la Chișinău de a schimba aparența lucrurilor și a demonstra că sunt acceptabili în Occident, în UE, SUA sau în România au fost primate cu rezerve și respinse pe toată linia. Ele seamănă prea mult cu eforturile Rusiei de a arăta că are măcar și relații marginale cu România, atunci când oficialii MGIMO au fost în stare să aducă profesori de la un centru neguvernamental obscur din Craiova la Moscova și să semneze un acord fără nici o valoare, calificat cu surle și trâmbițe de către purtătoarea de cuvânt a MAE rus, Maria Zakharova, drept “acord cu Universitatea din Craiova, România”.

Eforturile de această factură sunt nule și neavenite, iar drumul pentru restabilirea relațiilor e foarte clar, este unul oficial, iar Chișinăul știe foarte bine ce se așteaptă de la el, dar nu este dispus să facă nimic. Iar lucrurile se pot înrăutăți. Joaca de-a alba-neagra cu legea și justiția, arestarea necredibilă a procurorului șef anticorupție de către procurorul general al lui Dodon, promovarea unor aberații pentru pretinsa autonomie găgăuză – în fapt rusificată pe deplin și fără nici un respect pentru autoritatea Chișinăului care plătește majoritatea bugetului, promovarea moldovenismului retrograd stalinist de factură șovină, antiromânească – atacarea numelui limbii române și a istoriei românilor din școli, apoi promovarea unor legi pro-ruse pe sub ușă, prin Parlament, secvențial și pe domenii înguste -în fapt noua politică a pașilor mici pro-ruși - toate amenință să împingă Republica Moldova spre sancțiuni pe scară largă.

Documentul fanion al PSRM: nu revizuiește federalizarea și ieșirea din UE, dar impinge Republica Moldova spre Rusia

La 14 ianuarie, Partidul Socialiștilor din Republica Moldova a anunțat cele opt principii ale sale prin care îi mandatează pe Președintele Igor Dodon și Guvernul său pe 8 direcții – numite principii, în fapt slogane de natură electorală. Nicăieri nu apare o revizuire a documentelor Congresului PSRM care prevăd o renegociere sau rupere a Acordurului de Asociere și liber schimb cu UE, respectiv federalizarea Republicii Moldova și transnistrizarea de facto a statului cu capitala la Chișinău, cum notează documentele sale programatice. Să le luăm pe rând:

Consolidarea statalității Republicii Moldova – dar fără retragerea trupelor și armamentelor ruse; cu cedări la propriile legi și principii în fața Tiraspolului; cu cedări în fața acțiunilor agresive ale separatiștilor în zona de Securitate; cu legi segregaționiste pentru o pretinsă autonomie găgăuză nesubstaniată politic, înainte oricărei evaluări la zi a situației de pe teren și a temeiurilor oricărei politici, evaluarea evoluțiilor de la Comrat și a rezultatelor politicilor din 1994 până astăzi, care au consolidat o enclavă separatistă pro-rusă, nicidecum o autonomie parte a statului Republica Moldova, loială acestui stat care-i plătește facturile și care promovează limba și cultura găgăuză/turcă în administrație și a limbii române, limbă de stat, în actele publice.

Garantarea statutului de neutralitate al Republicii Moldova – dar cu aceleași trupe ruse în raioanele de răsărit, uitate acolo, cu circulația fără nici un control a militarilor ruși din trupele speciale și ofițerilor ruși din serviciile de informații, prin aeroportul Chișinău vândut la ruși, în timp ce acordul militar Chișinău-Moscova permite circulația echipamentului militar spre Tiraspol și nu mai are nimic de a face cu neutralitate. În schimb documentul notează refuzul participării armatei nici la misiuni, nici la exerciții sub egida NATO – contrar angajamentelor încă în vigoare și programelor de sprijin și pregătire finanțate deja.

Economie dezvoltată și echitate socială – de necomentat: izolaționism și ignorarea piețelor unde pelacă produsele, UE și România cu precădere, a regulilor, angajamentelor și costurilor asumate de către UE și statele de destinație, cu precădere România, prin asimetria acordului de liber schimb. Și, evident, protecționismul promovat de document, contrar angajamentului privind piața liberă. Altfel, PSRM așteaptă creșterea nivelului de trai. Nu se știe de unde.

Medicină și educație de calitate. De necomentat. Cheltuieli și modernizări, de unde și mai ales cu cine, când populația educată pleacă din Republica Moldova unde vede cu ochii, sub regimul pro-rus al lui Dodon. E vreo nedumerire? Verificați statisticile – intrări/ieșiri ale cetățenilor din Republica Moldova după căderea guvernului Maia Sandu.

Angajamente anti-românești, anti-europene, anti-americane și pro-ruse în programul PSRM

Dezvoltarea regiunilor.

-         Infrastructură modernă, drumuri, fără bani, însă, că tot s-a anunțat o pauză în relațiile cu FMI.

-         Pacea interetnică e obiectiv - de parcă ar afecta-o vreun cetățean din majoritatea româneacă/moldovenească și nu invers.

-         Dar aici apare deja o prevedere privind adoptarea Legii cu privire la funcționarea limbilor – fără precizări dar cu prevederi anti-românești și pro-ruse cunoscute, în condițiile în care legea anterioară, de învățare a limbii române, de stat, nu s—a aplicat niciodată.

-         Adoptarea pachetului de legi privind statutul Găgăuziei, despre care am mai vorbit.

-         abrogarea așa-numitei “Legii anti-propagandă” – adică eliminarea oricărui control privind războiul informational rus în Republica Moldova, în ciuda documentelor și strategiilor de securitate în vigoare care pervăd explicit această protecție. Firește toate legile urmează să fie adoptare cu participarea unor “experți europeni” – probabil din categoria susținătorilor națiunii civice moldovenești.

Protejarea Ortodoxiei și a valorilor familiei – în locul libertăților religioase și a recunoașterii Mitropoliei Basarabei. Și nu trec cu vederea referirile subliminale împotriva drepturilor minorităților sexuale, fapt de poate afecta libera circulație în Uniunea Europeană pentru care România s-a luptat enorm și de care beneficiază, cu câștigurile financiare aferente, cetățenii Republicii Moldova CARE NU SUNT ȘI CETĂȚENI ROMÂNI!!! Cetățenii români circulă liber în UE din 2002.

În fine, nu putea să lipsească Politică externă echilibrată.

-         Aici apare eurasianismul  - sub forma “inițiativa președinților Rusiei și Franței, Vladimir Putin și Emmanuel Macron, privind formarea unui singur spațiu continental de la Lisabona la Vladivostok”, în fapt o pronunțare profund anti-americană.

-         Menținerea calității de membru a Republicii Moldova(numită Moldova în text, nu știu ce țară este desemnată cu numele istoric al unei provincii românești și ce revendicări ascunde, în orice caz nu e denumirea oficială a statului unde funcționează ca partid PSRM) la Comunitatea Statelor Independente și participarea la noi proiecte de integrare în CSI, în special Uniunea Euroasiatică.

-         În același timp, PSRM consideră că este important ca Republica Moldova să-și respecte obligațiile în temeiul tuturor acordurilor internaționale, ca un partener extern de încredere – ceea ce nu se prea vede din toate celelalte puncte.

Actualul Document programatic ridică mari semne de întrebare, dacă urmează a fi aplicat în litera și spiritul său. Programul PSRM:

-         afectează fundamental libera circulație a cetățenilor prin nerespectarea drepturilor minorităților sexuale în Republica Moldova;

-         afectează accesul la piața europeană și la piețele occidentale obținute prin Acordul de Liber Schimb extins și aprofundat – DCFTA, pentru companiile din Republica Moldova înregistrate la autoritățile legitime de la Chișinău, cu precădere pe piața românească;

-         afectează relațiile cu Statele Unite prin îmbrățișarea proiectelor euroasianiste cu SUA în afara spațiului european;

-         afectează fundamental relația cu România, prin referirile și pornirile de modificare a numelui limbii române, a istoriei și a ariei de circulație a limbii oficiale din Republica Moldova – în loc să aplice Hotărârea Curții Constituționale rezultată din Declarația de Independență.

(Apropo, denunțarea Declarației de Independență în orice punct al său duce la anularea recunoașterii statului Republica Moldova!!!)